Avatar billede Emma777777 Juniormester
07. november 2022 - 23:46 Der er 8 kommentarer

Er jeg blevet hacket?!

Jeg er på ferie i Asien og vågner til en besked at der har været adgang til min e-mail samt en lang liste med informationer:
Algoritme = RSA KRYPTERING
Gyldighed = 2013-2033
Data til offtentlig nøgle
Nøgle id
Land = CN
Lokalitet = XI’AN
Organisation = Huawei
Serienummer på myndighedscertifikat
Signatur data
SHA-256
SHA-1

Hvad betyder alt det her? Er jeg hacket? Hvad kan jeg gøre?

Hilsen den fortvivlede med ondt i maven….
Avatar billede Emma777777 Juniormester
08. november 2022 - 00:16 #1
Jeg har en IPhone og er ikke i Kina.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. november 2022 - 00:23 #2
Hvem er din email udbyder ?- og er det dem der har sendt beskeden. ?
Avatar billede Emma777777 Juniormester
08. november 2022 - 00:38 #3
Jeg har Outlook som e-mail udbyder. Det var en bjælke som poppede op på min skærm/iPhone. Da jeg så trykkede ok/lukke (det eneste jeg kunne), så åbnede den op i iPhone format med certifikat oplysninger. Så har taget et screenshot af alle dem. Jeg har ikke Huawei som er den e-mail der står i screenshottet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. november 2022 - 01:03 #4
Nu laver Huawai også routere og andet netværksudstyr. Du kan skifte password og se om dine mail bakke ser fornuftig ud herunder om der er sendte mails du ikke vedkender dig. Men det er ingen Sikkerhed.

Men jeg har oplevet Microsoft har rejst advarselsflag og sågar spærret mailkonti - på mistænkelig adfærd. Har du brugt VPN ? -

Hvis du med en times mellemrum logger på i Danmark og Spanien - den ene med VPN har de reageret.
Avatar billede Emma777777 Juniormester
08. november 2022 - 01:24 #5
Hejsa,
Jeg bruger VPN, men den er koblet af i løbet af natten.
Jeg har lige logget på Spaniens vpn efter opfordring. Hvad sker der så?

Jeg har ændret min kode på e-mail.
Tak for dine svar :-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
08. november 2022 - 08:13 #6
Mit umiddelbare gæt er, at du ikke skal være bekymret. Når du rejser og derfor tilgår din email fra nye steder, vil flere mailudbydere blive mistænkelige. Jeg får fx selv en advarsel hver gang jeg logger ind på min gmail, fordi jeg altid logger ind fra en anonymiseret browser.

Mit gæt er, at outlook advarer dig, fordi du logger på fra steder, der ikke ligner, hvad du plejer at gøre. At der så lige står Huawei og Kina, skal du ikke nødvendigvis lade dig skræmme af, da det netop kan hænge sammen med routere og VPN-forbindelse.

Hvis du imidlertid alligevel er usikker, er det bedste du kan gøre at lave en ny kode til din email (som du selv nævner). Så har du i hvert fald lukket af for, at en eventuel ubuden gæst kan komme ind igen.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2022 - 11:25 #7
Det ene beskyttelse er at benytte deres Microsoft Authenticator:

Apple App Store: Microsoft Authenticator
https://apps.apple.com/dk/app/microsoft-authenticator/id983156458

Microsoft: Microsoft Authenticator
https://www.microsoft.com/da-dk/p/microsoft-authenticator/9nblgggzmcj6?source=lp&system-requirements=&activetab=pivot%3Aoverviewtab%7Cpivot%3Aregionofsystemrequirementstab

Her synkroniserer det dine to-faktor nøgler, og kan synkroniseres tilbage med dit email adresse, som kun synkroniseres på deres Microsoft Authenticator med dit eget konto.

Får du nyt smartphone, får du dem tilbage igen.

Du kan også godkende logind med Microsoft Authenticator, stoppe enhver som ikke skal logges ind på dit konto.

Langt bedre end Google Authenticator, da den kan benyttes app-lås. Endda biometri-lås (ansigt-/fingeraftryk-lås).
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2022 - 11:36 #8
Her kan du også benytte Microsoft Authenticator til at gemme dine adgangskoder, kredit kort og udfyldnings-oplysninger (adresser) og endda ekstra sikkerhed såsom 'Verified IDs'.

Hidtil bedste sikkerheds-løsning efter Google Authenticator. Dette gør det også til 2FA enkelt-nøgle bekræftelse og med Microsoft konto, kan du effektivt gør din Microsoft konto til adgangskodeløs godkendelse ved at sende bekræftelse til Microsoft Authenticator app, hvorpå godkendelse udføres fra dig selv ved at gå til notifikation fra Microsoft Authenticator.