Avatar billede KurtG Forsker
23. november 2022 - 17:45 Der er 3 kommentarer

Delphi RAD 10.4 Ide: Hvordan får jeg formene vist mindre

Når jeg anbringer en form i IDE-en på skærmen og f.eks. angiver bredden til 600pix, vil den fylde langt mere i IDE-en på skærmen.
Hvor i IDE-en kan man opsætte, så formen på skærmen fylder det samme som man angiver?
Avatar billede falster Ekspert
23. november 2022 - 21:16 #1
Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med "langt mere"?

Jeg oplever visninger i overensstemmelse med indstillingerne og de - sædvanlige - forskelle på "Height" og "Width" og "ClientHeight" og "ClientWidth".

https://blogs.embarcadero.com/the-strange-case-of-the-vcl-forms-clientwidth-and-the-windows-versions-pe-flags/

By the way, notice that by default the form client width “wins” over the form width.
Avatar billede KurtG Forsker
24. november 2022 - 10:18 #2
Jeg har lagt et skærmbillede af RAD10 på http://kg2.dk/RAD2/index.htm.
Formen er i Object Inspector sat til 1055 x 1080 px.
Når jeg med IrfanView  måler formens størrelse på skærrmkopien, er den 1701 x 957 px. Og IrfanView opgiver opløsningen af billedet til til 49 dpi.
En anden ting, som måske hænger sammen med ovenstående, undrer mig: Formen og Object Inspector hænger tilsyneladende sammen. Venstre kant af formen og højre kant af Object Inspector kan jeg ikke adskille. Når jeg med musen tager ved bjælken øverst i formen, kan jeg ikke flytte formen! Flytter jeg derimod højre kant af Object Inspector, følger formen med.
Avatar billede KurtG Forsker
26. november 2022 - 09:44 #3
Rettelse: Linken er http://kg2.dk/RAD2/index.htm
altså uden afsluttende punktum