Avatar billede ErikHg Ekspert
02. december 2022 - 20:22 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

"Urmagerværktøj" i ordentlig kvalitet

Jeg vil høre om der er nogen her på eksperten, der har erfaring med hvor man kan købe såkaldt " urmagervæktøj", af en ordentlig (holdbar) kvalitet, og ikke bare noget der ikke kan bruges til det man skal ordne.
Det er ofte ikke skruerne der skal løsnes, der ikke kan klare til med selv værtøjet. Her tænker jeg især på skruer med den ellers så gode Torx-kærv. Disse er også fine, men når man kommer ned i de rigtig små størrelser (under T 10) ja så er det, at problemerne melder sig. skuens kærv holder, men skruetrækkeren/biten bliver nærmest drejet rund, så den ikke kan bide i skruen.
Problemet er ikke så udtalt, når der er tale om skruetrækkere med lige kærv, eller skruetrækkere med Philips- eller Pozidrivekærv.
De kan give en forbandet masse problemer hvis værktøjet ikke er i orden.
Sætningen med at "godt værktøj, er det halve arbejde" passer her.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2022 - 07:43 #1
Har selv et lidt tarveligt sæt til dette. Var jeg typen der brugte det hver uge ville jeg med en søgning som denne finde og købe et sæt.
https://www.google.dk/search?q=quality+pc+screwdriver+tools&sxsrf=ALiCzsafUHbZXGEqC-NCiD0mYY4WPdQ-ew:1670048813160&ei=LeyKY7u7CaaLxc8P4KatqAs&start=10&sa=N&ved=2ahUKEwj7hZDS6Nz7AhWmRfEDHWBTC7UQ8tMDegQIBRAE&biw=1920&bih=937&dpr=1
Jeg ville i sammenhængen forsøge at finde noget video om det også
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. december 2022 - 16:07 #2
Det er i realiteten ikke et helt sæt urmagerværktøj jeg søger, men de meget små skruetrækkere/bits til skriuer med TORX-kærv.
Jeg regner normalt TORX som dem bedste type, og dette gælder da også normalt, men når der er tale op skruer under T10 så er det at problemerne opstår.
Det er intet problem at skaffe både skruetrækkere og bits i størrelserne T10, T15, T20, T25, T30....osv. i ordentlig kvalitet, men under T10 er det at kvaliteten, langt fra følger med.☹ Meget af det er "Made in China" og det er jo ikke ligefrem et kvalitetsstempel.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2022 - 18:35 #3
Så skal du måske gå efter Wera som laver godt bit værktøj. De har også skruetrækkere men prisen er høj for disse. Hvis du roder en del med pc elektronik vil det andet sæt være bedre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. december 2022 - 20:34 #4
Det lyder som et godt forslag med Wera. Jeg kender godt mærket af navn. Det er især de midste TORX bits (dem under TORX10) der bliver slidte - strålerne bliver nærmest slidt af.
Takker for foreslagene👍
Avatar billede milter Ekspert
03. december 2022 - 20:37 #5
Jeg har en kasse med "urmagerværktøj" som stammer fra 1980'erne, og alle delene fungerer stadig. Torx-kærv hører ikke til sortimentet, men jeg kunne forestille mig, at problemet ligger i de meget tynde "flige" på torx. Jeg ved også, at torx-kærv er meget sårbare, hvis man forsøger sig med en for lille kærv.

Hvordan du sikrer dig mod, at de går i stykker, har jeg ikke nogen anelse om, men som regel hænger pris og kvalitet jo sammen :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2022 - 07:40 #6
#6 Enig. Jeg bruger selv Torx dagligt i mit arbejde som tømrer, og man skal absolut bruge den rigtige. Heldigvis er T9 den mindste jeg skal bruge når jeg skal omlægge cylindre til hus døre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. december 2022 - 14:01 #7
#5 og #6 - Det er lige netop der meget tynde flige, der er problemet.
Som det beskrives i #6 så er det rigtigt at man skal bruge den rigtige størrelse. Dette gælder alle TORX størrelser, men jo mindre størrelse, jo større risiko er der for at det går galt.
Men det kan også gå galt med unbraco skruer, i de små størrelser, men også med de større, hvis man anvender en unbraconøgle/bit i tomme størrel, i stedet for i millimeter. Dette er afprøvet på egen krop. Jeg tog jeg af en 10 mm nøgle i en 3/8 ". Det gjorde ondt, og der kom en masse grimme gloser.