Avatar billede ferretsdk Mester
13. december 2022 - 12:30 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Fjernelse af ferrit, tyndere ledning?

Ja jeg roder ikke meget med ledning osv. da jeg ikke har den store kendskab inden på det område.

Jeg har en zotac box/pc der bliver brugt til mindre ting som netflix mindre spil hvor dc stikket gik i stykker, jeg har så leget lidt og klippede ledningen af inklusiv den ferrit der sidder der.

Da jeg ikke lige havde et nyt dc stik så fandt jeg en der passede som sad på en oplader til cigaret stikket i biler og klippede den ledning af og loddet den sammen med ledning fra zotac strømforsyningen

Vil så sige at pcen køre helt fint med min nødløsning men går ikke ud fra det er en holdbar løsning i længden så har lige 2 spørgsmål så man kan lære lidt om ledninger :)

Første spørgsmål har det nogen større betydning at bruge pcen uden en ferrit på ledningen.

Næste spørgsmål er om en tynd ledning vil brænde over eller noget, da den ledning der er loddet på stort set bare er en tynd kobber pin.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. december 2022 - 15:25 #1
Det kommer efter min mening an på Strømforbruget? bliver ledningen varm?
Ferit kan være en form for afskærmning!
Avatar billede ferretsdk Mester
13. december 2022 - 15:44 #2
strømforsyningen/adapteren er ikke ligefrem voldsom stor, det er en 180W med et output på 19.5v 9.23a, indtil videre er ledningerne ikke blevet varme.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. december 2022 - 16:33 #3
Det ligner en Standard Labtop forsyning! Så jeg mener ikke der er grund til bekymring.
Avatar billede Peter Guru
14. december 2022 - 00:37 #4
Ferrit? Det er jern..
Avatar billede poko1 Ekspert
14. december 2022 - 05:56 #5
#4 Du er sørme dygtig Jeg er uddannet Metalarbejder Og derfor er det alligevel brugt som afskærmning!
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
14. december 2022 - 12:47 #6
Nogle apparater kan være følsomme over for "transformer-støj", og derfor sætter man en ferret på ledningen (dæmper støjen), hvis transformatoren altså ikke allerede har det indbygget. Lednings-tykkelsen gør i princippet ingen forskel, i forhold til støj. Kører PC'en fint, er den sikkert robust nok, og strømforsyningen har den der ferret på for at overholde en eller anden ISO-standard for max støj, i steder for at producent skal lave en ny bedre strømforsyning. Sæt den på igen, for at være sikker.

Som polo1 skriver, bliver tynd ledning varm, når man hiver mange Watt igennem. For mange watt = ledning bliver så varm at isolering smelter og ledninger kortslutter / laver gnister = brand :(
Se evnt. også: https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/683793?k=6121268

DC-stik kan købes mange steder i løsvægt, og ville måske være en bedre læsning.
av-cables.dk - elektronik-lavpris.dk - elextra.dk - dkvolt.dk
Avatar billede ferretsdk Mester
14. december 2022 - 13:06 #7
@henrik hansen
Jeg har allerede bestilt et par dc sticks sjovt nok fra av-cables de skulle komme i dag og så sætter jeg dem på den originale ledning i stedet for, der undrede mig bare at så tynd en ledning faktisk kunne køre fint i et par dage nu.

Jeg kan dog ikke sætte ferrit på da den på gamle ledning ikke er en man kan tage af, kunne købe en ny men det lyder ikke til at den er så vigtig igen så den droppe jeg indtil videre :)

Jeg siger tak for svarene :)