Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. januar 2006 - 22:27 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Ledninger og tykkelse?

Hej

Spørgsmålet er nok stillet før, men jeg har ikke kunne finde noget, men

Hvor tykke/tynde skal ledninger være, det afhænger jo at spænding, længde og temperatur, men der må være nogle brugbare formler, skemaer eller ligende.

Jeg vil jo helst bruge så tynde lednnger som muligt på den anden side skal de jo heller ikke brænde af.

Hilsen Morten
Avatar billede screem_brille Novice
29. januar 2006 - 22:56 #1
det er nu strømmen og ikek spændingen der er viftig ;) men hvad skal det bruges til ?
Avatar billede frantzen Nybegynder
29. januar 2006 - 22:57 #2
Hva skal du brugfe dem til er det en lampe eller stikontakter og hvor mange skal sidde på???
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. januar 2006 - 22:58 #3
ja strømmen - ic-kredse max 24V ikke det helt store.
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. januar 2006 - 22:58 #4
ic bruger 5V men skal styre plandt andet et tog så derfor 24V
Avatar billede screem_brille Novice
29. januar 2006 - 23:00 #5
0.75 kvadrat kan du uden problemer bruge op til 10 amp
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. januar 2006 - 23:01 #6
0.75mm2 eller Ø 0.75

0.75mm2 er det ikke ca. Ø 0.5mm
Avatar billede screem_brille Novice
29. januar 2006 - 23:02 #7
0.75mm2
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. januar 2006 - 23:02 #8
passer det her som jeg lige har fundet: http://www.eksperten.dk/spm/503578
Avatar billede screem_brille Novice
29. januar 2006 - 23:03 #9
ja men hvad har det med ledninger at gøre ?
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. januar 2006 - 23:04 #10
det er måske mere printbaner

0.010" 0.3 Amps
0.015" 0.4 Amps
0.020" 0.7 Amps
0.025" 1.0 Amps
0.050" 2.0 Amps
0.100" 4.0 Amps
0.150" 6.0 Amps
Avatar billede screem_brille Novice
29. januar 2006 - 23:05 #11
det er kun printbaner
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. januar 2006 - 23:06 #12
Nå ok. Finders der et skema eller en formel som kan bruges til beregning. Jeg mener at jeg engang har set et skema af en slags, kender du noget?
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. januar 2006 - 23:18 #13
Det er da forkert:

0.75mm2 er ikke ca. Ø 0.5mm, men Ø 0.98mm
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. januar 2006 - 23:19 #14
hvor meget kan 0.2mm2 klare.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
31. januar 2006 - 07:21 #15
En tommelfinger regel jeg lærte i min læretid er kvadratet gange 10 = strømstyrken ledningen / kablet kan klare uden probs, ved godt at tommelfinger reglen ikke holder holdt op imod den rigtige formel (bare se på de ledninger der bruges i en bil til forlygterne), hvilken tog type bruger du AC eller DC.

M.V.H.
TLV
Avatar billede mortenfn Nybegynder
31. januar 2006 - 21:00 #16
Toget er AC det giver lidt udfordringer i forhold til styrekredse som er DC. Jeg kunne vælge at lægge DC-motore i, men det har jeg ikke på nuværende gjort om det sker ved jeg ikke.

Din tommelfinger regel:

10A = 1mm2
5A = 0,5mm2

ja det lyder da meget fornuftigt, ved du hvor jeg kan finde en formel?
Avatar billede oz3tl Nybegynder
02. februar 2006 - 07:35 #17
Ja du kan finde en formel i elektronik ståbi fra teknisk forlag spørg mig ikke om siden i bogen, så svært er det da heller ikke at lave en DC styring til et AC (märklin) er selv igang med det selve stringen prøves af i små bider istedet for en komplet.

M.V.H.
TLV
Avatar billede slabp Nybegynder
27. februar 2006 - 13:49 #18
Da dit spørgsmål viser sig ikke at vedrøre en normal elinstallation, kan du se bort fra gældende krav om ledningskvadrater som funktion af strøm. Det fidnes der tabeller over, og installatører kender naturligvis disse (det bør de gøre!). Men det er nok alligevel vigtigt at danne sig en ide om hvor megen strøm du forventer der kommer til at gå i dine ledninger. Der er to hensyn at tage, når du opstiller kriterierne for dine ledninger:

1. Varme
2. Spændingsfald

Du er selv opmærksom på varme, idet du skriver: "...skal de jo heller ikke brænde af". Normalt er isoleringen godkendt til en max. temperatur på 75°C, men det er ikke ønskeligt at nå helt op til grænsen. Hvor varm en ledning bliver som funktion af strømmen afhænger af mange faktorer og jeg kan desværre ikke give dig nogen tabel over det, men det er overvejende egenopvarmning der ligger til grund for de gældende normer vedrørende elinstallation (her tages der hensyn til om de ligger sammen med andre lednigner i kabelbakker osv.).

Spændingsfald kan også gå hen og blive en betydende faktor som du må tage i betragtning. Det duer jo ikke at lysstyrken i de små lamper falder til det halve når toget sætter igang, eller at de andre tog taber hastighed fordi et tog starter osv.

Du kan udregne modstanden i dine ledninger med følgende formel (temperatur afhængigheden er ikke medtaget for at holde det simpelt):

Rl = (0,0175*L)/a

Rl = modstanden i ledningen
L = ledningslængden (husk at der er den samlede længde frem og tilbage)
a = lednings kvadrat
0,0175 = ledeevne for kobber

F.eks. vil du i 10 meter (20m i alt) ledning af 0,2mm2 have en modstand på 1,75ohm.
Hvis du agter at trække 10A gennem denne ledning og du forsyner med 24V, ja så får vi ifølge ohms lov et spændingstab på U = R*I, 17,5V! Du har nu kun 6,5V til at drive dit tog og al anden forbrug. Med hensyn til varme, så er min fornemmelse også at ledningen bliver temmelig varm hvis du forsøger at trække 10A gennem den!
Nu er 10A måske også i overkanten (du har ikke specificeret nærmere), men selv 2A giver dig jo et tab på 3,5V eller et spændingsfald på næsten 15% og det kan godt ses i pærerne.
Mvh Slabp
Avatar billede mortenfn Nybegynder
27. februar 2006 - 20:04 #19
Slabp -> PERFECT , svar lige :)
Avatar billede slabp Nybegynder
28. februar 2006 - 18:45 #20
Jamen så gør jeg det.
Mvh Slabp