22. december 2022 - 13:04 Der er 7 kommentarer

Betinget formatering

Rækken J7 angiver celler med klokkeslæt f.eks med 7:00    7:05    7:05  …. Alle disse klokkeslæt er skrevet i rækken cellerne i j7 (men er ikke synlige)

Indtastning i celle AA7 angiver f.eks 07:00 og celle AB7 angiver 07:15
Indtastningerne med følgende formel i betinget formatering farver 3 felter i række J7

=HVIS(J$7>$AA$7;HVIS(J$7<$AB$7;HVIS(!$AC$7=10;SAND;FALSK)))
Vil nu gerne have farvet flere celler i række J7.

Tænker at formlen ovenfor skal kobles sammen med formlen anført her
=HVIS(J$7>$AA$10;HVIS(J$7<$AB$10;HVIS(!$AC$10=10;SAND;FALSK)))

Hvordan klares denne udfordring?
Avatar billede ebea Ekspert
22. december 2022 - 13:46 #1
Kan du ikke skrive lidt mere detaljeret hvad det er der er gældende. Række J7 er ikke en række, men en celle.
Og så skriver du, at alle klokkeslæt er skrevet i J7!!!

Rækker har tal betegnelser, og kolonner har bogstav betegnelser.

Ellers upload dit ark, så det kan ses hvad der menes. Brug evt.  www.dropbox.com
22. december 2022 - 14:12 #2
prøver lige med at de anførte klokkeslet står i cellerne $J$7:$EW$7 og det er disse jeg gerne vil have farvet efter betinget formatering .

Formlen jeg bruger
=HVIS(J$7>$AA$7;HVIS(J$7<$AB$7;HVIS(!$AC$7=10;SAND;FALSK)))

virker fint hvis det kun er drejer sig om et tidsrum jeg vil have formateret med følgende

Indtastning i celle AA7 angiver f.eks 07:00 og celle AB7 angiver 07:15

$AC$7=10  angiver blot en bestemt farve som jeg nærmere har defineret (hos mig er 1o pink, 9 grøn)
----------------------------------------------------------------------
vil nu gerne have mulighed for flere farvede tidsrum i $J$7:$EW$7
Formatering med denne mulighed 2 defineres ud fra

=HVIS(J$7>$AA$10;HVIS(J$7<$AB$10;HVIS(!$AC$10=9;SAND;FALSK)))

Indtastninger i $AA$10 og $AB$10 kunne være 10:00 og 10:25 hvilket hos mig giver farven grøn, men men hvordan kobler jeg de 2 formler sammen i betinget formatering således at begge formler virker i et og samme celleområde
$J$7:$EW$7
22. december 2022 - 14:24 #3
Undskyld indtastningsfelter står ikke ikke i samme celleområde som skal farves,
se bort fra dette og lad indtastningscellerne være

a7, b7 og c7
brugt i første formel vil det være
=HVIS(J$7>$A$7;HVIS(J$7<$B$7;HVIS(!$C$7=10;SAND;FALSK)))
og
a10, b10 og c10
brugt i anden formel vil det være
=HVIS(J$7>$A$10;HVIS(J$7<$B$10;HVIS(!$C$10=9;SAND;FALSK)))

og spørgsmålet er altså hvordan kobles de to formler sammen således at jeg vil kunne farve cellerne ud fra formlerne med hver deres farve?
Avatar billede ebea Ekspert
22. december 2022 - 15:06 #4
#3 - prøv at uploade det ark du har. Det du skriver, giver ikke rigtig mening.

Du skriver bl.a.:
Formlen jeg bruger
=HVIS(J$7>$AA$7;HVIS(J$7<$AB$7;HVIS(!$AC$7=10;SAND;FALSK)))
virker fint .....
Men den formel kan ikke virke. Og de andre heller ikke.
22. december 2022 - 15:57 #5
Se min sidste kommentar

a7, b7 og c7 (
brugt i første formel vil det være
=HVIS(J$7>$A$7;HVIS(J$7<$B$7;HVIS(!$C$7=10;SAND;FALSK)))
og
a10, b10 og c10
brugt i anden formel vil det være
=HVIS(J$7>$A$10;HVIS(J$7<$B$10;HVIS(!$C$10=9;SAND;FALSK)))

Virker altså hos mig, men for ikke at gøre det mere kompliceret er mit spørgsmål og det eneste jeg ønsker svar på

hvordan kobles de to formler sammen således at formlerne virker i samme celleområde hos mig $J$7:$EW$7
Avatar billede ebea Ekspert
22. december 2022 - 16:24 #6
#5 - så længe du har et udråbstegn i den formel du viser, virker den ikke.
Og du kan ikke opstille betingelser, i en lang formel, som skal dække flere farve dækninger.
Du kan bruge en formel, til at dække en farve.

Så jeg hopper af her.
22. december 2022 - 16:52 #7
Ok de udråbstegn fik jeg ikke fjernet. De stammede fra et andet ark til indtastninger. Ok og tak. Du har svaret. Jeg prøver noget andet