Avatar billede nu_igen Professor
13. januar 2023 - 19:54 Der er 9 kommentarer

Hvordan bruger man ringlys til produktfoto?

Kære fotovenner. Jeg skal aflevere nogle opskrifter af håndsrbejde, hvor jeg løbende skal tage billeder efterhånden som arbejdet skrider frem. Det har været umuligt med den fremherskende belysning, både ude og inde. Om sommeren vil det ikke volde problemer.
Jeg skal lave fotos med samme belysning. Jeg har købt et ringlys, kan bruge både Ipad eller mere avancerede kameraer. Men jeg aner ikke, hvor jeg skal placere kameraet. De fleste tutorials går ud på at tage selfies. Jeg skal lave produktfotos.
Hvordan gør jeg? Findes der et kursus på internettet?
Med venlig hilsen - Ingeborg
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. januar 2023 - 20:01 #1
Ideen med ringlys er du fotograferer gennem ringen og derved slipper for skygger.
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2023 - 20:16 #2
Det kommer an på, hvor kraftige skyggerne må være. Normalt skal kameraets objektiv tage billedet gennem midten af ringen på en måde, så ingen del af ringen kan "ses" på billedet eller på anden måde får indflydelse på kameraets indstillinger mht. afstand, blænde eller lukkerhastighed.
Avatar billede nu_igen Professor
13. januar 2023 - 20:25 #3
Ok. Jeg var slet ikke klar over at kameraet skulle være bag ringen. Så jo godt at man gjorde sådan for at tage selfies, men det er jo ikke det jeg vil. Tak for svarene.
Håber at der kommer et link til hvordan jeg så får placeret et større kamera bagved. Her må mit stativ være på plads.
Avatar billede fase Professor
14. januar 2023 - 08:58 #4
At placere kameraet på et stativ er nødvendigt. Hullet i ringblitzen skal passe til kameraets objektiv og bliver normalt synkroniseret med lukkeren. Hvis du bruger andet end telefonens kamera, kunne du bruge to kontorlamper til at belyse arbejdet.
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2023 - 20:14 #5
Hvad har du prøvet af de forslag, du fik i spørgsmålet her:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1040856

Og hvad er du ikke tilfreds med i dine forsøg?
Avatar billede nu_igen Professor
15. januar 2023 - 00:05 #6
#4 det er ikke en ringBLITZ jeg har. Ikke noget der skal synkroniseres. Nu har jeg sat ringlyset på mit fotostativ og er nødt til at tage billederne med håndholdt kamera. Her må jeg så nøjes med mit Canon GX I.
Avatar billede fase Professor
15. januar 2023 - 11:51 #7
Jeg ville bytte om, så kammeraet er på stativ og du holder ringlyset i hånden. Så er kammeraet stille medens billedet tages. Se evt. på.
https://www.pricerunner.dk/sp/ring-lys-med-stativ.html
Avatar billede Alberte Praktikant
26. oktober 2023 - 05:51 #8
Jeg tænker det kommer meget an på hvor du vil have dine skygger. Som i samme måde med naturlig lys hvor du placere dig tæt på vindue vil der jo også automatisk komme skygger derefter. Og Ift. naturligt lys - kan redigering hjælpe dig eller skal du kunne tage billeder hele dagen?
Jeg bruger nemlig udelukkende naturlig lys selv :)
Pøjpøj og spørg endelig - har nørdet meget.

https://albertestengaard.dk/
Avatar billede nu_igen Professor
28. oktober 2023 - 09:32 #9
Tak . Mit spørgsmål er løst for længe siden