Avatar billede nu_igen Professor
14. januar 2023 - 18:24 Der er 11 kommentarer

Ekstern Dvd disk

Til min mands Lenovo med win 10, købt med win 11 , har jeg sat et eksternt DVD drev til med USB. JEG HAVDE FORVENTET AT SE EN MEDDELELSE OM AT EN NY ENHED VAR INDTALLERET, men intet sker. Jeg har set i indstillinger under enheder, men drevet er ikke registreret. Måske mangler han et program, der kan afspille? Driver?
Hvor finder jeg enheden?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. januar 2023 - 18:35 #1
Der skal ikke bruges driver - den skal bare dukke op.

Enten et dårligt kabel, en enhed der ikke virker, eller også får den ikke strøm nok fra USB-porten. Er der separat strøm til drevet, eller er der udelukkende USB-kabel?

Får det strøm, så du kan åbne skuffen?
Avatar billede nu_igen Professor
15. januar 2023 - 00:02 #2
Ja, jeg tror ikke at drevet fik strøm med det lille runde stik. Med firewire stikket gik det bedre. Jeg fik det til at virke 1 gang, kunne afspille musikken. Næste gang kunne jeg ikke finde dvd drevet. Indstillinger/system kom ikke med oplysning om dvd drevet.
Jeg vil tro at jeg kan finde drevet, hvis jeg fjerner det hver gang jeg lukker ned, men det kan ikke være meningen.
Jeg er ikke vant til win 10 og kan ikke som i tidligere versioner finde “kontrolpanel” og enhedshåndtering.
Ingeborg.
Ps. Jeg har været igennem fejlfindingsproceduren, som gav de rette bip, men det endte med at fejlfindingen gættede på at driveren skulle opdateres.
Hvad gør jeg nu?
Avatar billede valby Ekspert
15. januar 2023 - 00:49 #3
Enhedshåndtering Windows knappen + X
Hvilken afspiller bruger du? Jeg kan anbefale SM-Player. Den kan huske hvortil man kom, hvis man ikke ser - feks. en film -  helt færdig.
Måske bruger den afspiller du har "Windows film" ?
Man kan, i kommandopromten, sætte Windows til at starte et drev automatisk.
https://www.smplayer.info/da/downloads (gratis)
Avatar billede nu_igen Professor
15. januar 2023 - 08:56 #4
Tak for svaret.
Nu har jeg jo allerede købt en afspiller, som virkede efter mange forsøg, genstart af pc.  Her dukker der så meddelelse op om ny enhed, og musikken kunne afspilles.
Da jeg efter et par timer ville prøve igen, skete det, som jeg skriver i # 2. Jeg skal ikke se film, men høre musik og læse en digital bog om min hjemby. Aldrig film.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2023 - 09:19 #5
Du kan jo altid "søge" på kontrolpanel eller enhedshåndtering. I Windows 10 kan du højreklikke på start. Her findes de vigtigste funktioner. Enhedshåndteringen ligger også i kontrolpanelet. Når du søger kan du vælge "åbn filplacering". På denne genvej højreklikker du på og vælger overfør til og lægger en genvej på skrivebordet. Så er du direkte der næste gang du skal bruge det. Jeg har selv gjort dette med de steder jeg bruger mest. Det kan organiseres på flere måder alt efter temperament.
Som afspiller for alle formater bruger jeg VLC afspilleren fra Videolan.
God søndag.
Avatar billede valby Ekspert
15. januar 2023 - 15:37 #6
#4
Film var bare et eksempel, det der det samme med musik. Den fortsætter bare hvor den stoppede. Det synes jeg selv er rart. Man skal ikke "bladre" for at fortsætte.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2023 - 17:17 #7
På mig kunne det lyde til at være en dårlig forbindelse - prøv at finde et andet kabel og prøv med det.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2023 - 17:35 #8
Skal et dvd drev ikke bruge 12 volt Ole?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2023 - 17:35 #9
Et løst drev også?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2023 - 18:11 #10
#8 det kommer helt an på drevet. De fleste "rejsedrev" kører fint på én USB-port. Nogen drev kommer med 2xUSB-stik, der begge skal i maskinen for at give strøm nok. Og andre igen skal have ekstern strøm... - men det får det også, hvis jeg har forstået #2 ret...
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. januar 2023 - 18:19 #11
Har du et usb3 stik ( som regel blåt) så brug det - da det efter standarden kan give mere strøm - båndbredden er nok det samme på usb2 og usb3.