Avatar billede nu_igen Professor
18. februar 2023 - 10:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Rigtig mange svindel mails i denne uge?

Hej
I denne uge har jeg dagligt modtaget 3-4 svindel mails. De fleste angående pakke forsendelser. Mails er fra kendte og fra distributører, jeg aldrig benytter. Jeg køber heller ikke i udlandet. Desuden mails fra f.eks. BILKA om at jeg har vundet i en konkurrence. Jeg deltager ikke i konkurrencer overhovedet. En mail om et Bitcoin depot osv.
Jeg ved at Apple har lukket et hul i ios med en opdatering i denne uge. Har jeg fået så mange svindel mails på grund af et ios hul?
Jeg klikker aldrig på noget jeg ikke kender. Har en mistanke om at firmaer i Danmark ikke beskytter deres handlende godt nok.
Hvor får alle de fragtselskaber min mailadresse fra?
Ingeborg
Avatar billede fase Professor
18. februar 2023 - 11:04 #1
Jeg har også fået en del mail om pakker, der klar til levering og om gevinster fra Bilka. Det første jeg gør er at se hvor mailen kommer fra. Det står øverst på mailen. Pakker, jeg skal haver er altid med forudbetalt porto, så der er ingen yderligere porto. Slet de mails og glem dem. Din mailadresse kan være fisket fra et sted, hvor du engang har opgivet din mailadresse.
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. februar 2023 - 11:32 #2
Også her, er der kommet adskillige mails, om pakker der er blevet holdt tilbage, man også at mit abonnement hos Mcafee antivirus er udløbet - der er bare lige det ved det, at jeg aldrig har haft Mcafee installeret på nogen af mine computere. Også Bilka, samt NETS er med. Det der tydeligt springer i øjene er afsendeadresserne, der nogle gang clutter på .net .com eller ender på f.eks. pl, fr, br, ru osv. osv. men også at bogstaverne æ, ø og å flere tilfælde ikke kan vises, men er ersattet med diverse symboler.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2023 - 11:41 #3
"Jeg klikker aldrig på noget jeg ikke kender."

Sådanne mails kommer ikke uden man selv har gjort noget aktivt for at videresende mail adressen.
Avatar billede nu_igen Professor
18. februar 2023 - 12:46 #4
Ja, det kommer man jo ikke udenom i alle tilfælde, hvor man skal have sendt noget, som skal kunne adviseres på mail og sms.
Jeg er dog god til at bruge en alternativ mailadresse oprettet hos one.com. Den adresse afføder ikke svindel mail, sådan som min Yousee adresse.

Jeg bruger Outlook. Vær rar at fortælle mig, hvordan jeg indstiller mail til at vise afsenderadresse. Den får jeg ikke altid.
Ingeborg
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2023 - 15:47 #5
Jeg kan ikke råde dig med hensyn til Outlook. Jeg har aldrig brugt programmet. Sidst jeg brugte mail program fra Microsoft var Outlook Express der var en del af Xp. Jeg har brugt Officepakken indtil support stoppede på 2010 pakken. Herefter har Libre Office overtaget.
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. februar 2023 - 16:22 #6
Jeg har ikke den store viden , men har fundet et link der måske kan hjælpe:

https://da.extendoffice.com/documents/outlook/5557-outlook-view-sender-email-address-without-opening.html
Avatar billede RigPa Novice
02. marts 2023 - 15:35 #7
Mange mail adresser bliver lækket ved hacker leaks. Men nogle spammere har systemer der konstruerer email adresser ud fra efternavne. Har fået mails hvor bcc var til alle der havde efternavne mellem Fa*** og Få***

Dvs. de har sendt mail til alle der har en mail der starter med F og det har de sikkert gjort med hele alfabetet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. marts 2023 - 16:18 #8
Jeg synes at mængden af svindelmails er aftaget en del, men der kommer da stadig nogle. Jeg harf.eks. været så "heldig" både i går i i dag, at have vundet en Samsung mobil S23 hos BILKA. Man skal bare lige udfylde en formular..... der er yderligere nogle links der starter med http og ikke https. Alene dette skal få alarmklokkerne til at ringe.
Hellere slette én mail for meget, end en for lidt.
Plat og svnindel er der nok af.