Avatar billede valby Ekspert
19. februar 2023 - 18:31 Der er 23 kommentarer og
4 løsninger

Pc forbrug af strøm.

Jeg har sat et Wattmeter ind før udtaget til min PC og højtaler.
Det vider kun omkring 78W. Det er meget lidt for en stationæt PC.
Kan det passe?  https://ibb.co/WspVLSj
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2023 - 18:47 #1
Ja. Strømforbrug afhænger af, hvor stort et  forbrug, der er på de enkeltre dele.Hvis computeren kører i tomgang, bruger den kun den strøm, der behøves for at hollde hele systemet i gang. Hvis delene, f.eks. grafikkort eller processor, får brug for at sætte fart på, skal der mere strøm til.

Sammenlign det med en bilmotor. Hvis du kører ned ad bakke med foden løftet fra speederen, bruges der ikke noget benzin. Hvis du kører lige ud på en jævn vej med 80 km/t, ryger der ikke ret meget benzin til cylindrene, ved 120 km/t skal der bruges mere, og ved en kraftig acceleration endnu mere.
Avatar billede puren Ekspert
19. februar 2023 - 18:59 #2
måske det billede viser jo meget lidt... prøv lige at set dig i vores sted, der er 0 cpuer der passer til det bundkort hvad er det for nogle ram (en eller 2 stiks) listen fortsætter....

har du prøvet med et kendt produkt som du ved dit wattmeter virker som det skal???

og så #1 er inde på computeren slukker jo for visse dele når de ikke bliver brugt

mit bud ville være at se om dit wattmeter måler rigtigt, brug din computer i en time og se hvor mange watt du har brugt nu har du så hvad din computer har brugt på en time det er en bedre både et se det på
Avatar billede valby Ekspert
19. februar 2023 - 19:20 #3
Det er et helt nyt Wattmeter https://like2buy.dk/batteri-for-smart-watch-lithium-genopladelig.html Ja jeg har prøvet det på andre ting som feks. min microovn, og det virker Ok. Det viser, at der bruges 0,422KW i timen.
Avatar billede valby Ekspert
19. februar 2023 - 19:22 #4
Ps. De 0,422KW er altså på PC og højtalere.
Avatar billede puren Ekspert
19. februar 2023 - 19:28 #5
så fordi det er nyt kan der ikke være fejl på det??
Avatar billede valby Ekspert
19. februar 2023 - 19:36 #6
Jeg tænker på at købe denne. Dels for at sammenligne og dels fordi, så kan jeg se forbruget på min mobil:https://www.avxperten.dk/smart-home-stikkontakt/marmitek-smart-power-si-stikkontakt-musb-a-zigbee-wi-fi.asp
Avatar billede valby Ekspert
19. februar 2023 - 19:42 #7
#5
Hvis du finder mine spørgsmål er for dumme, kan du bare lade være med at kommentere dem. Du behøver ikke at være sarkastisl.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. februar 2023 - 20:09 #8
Der kan være fejl, også på nye ting.
Har selv prøvet dette, med en helt nye harddisk. så det er ikke 100% udelukket.
Avatar billede puren Ekspert
19. februar 2023 - 20:11 #9
#7 du kunne jo også tænke selv, jeg ved godt det til tider kan være svært, og ja jeg ved godt at jeg provoker når jeg svare på den måde men det er måske også for at presse folk til at tænke selv (sådan lidt hjlæp til selvhjælp)

mange folk herinde er jo små fulge unger der sidder og piver og bare venter på at mor og far kommer og gylper svaret ned i halsen på dem
Avatar billede valby Ekspert
19. februar 2023 - 20:13 #10
#8
Det har du da ret i, Jeg fandt bare formuleringen i ovennævnte kommentar ubehagelig.
Avatar billede valby Ekspert
19. februar 2023 - 20:26 #11
#9
Jeg skrev at du behøver ikke at være sarkastisk.  Der tog jeg åbenbart fejl.
Jeg kan forstå, på dine forsatte ubehageligheder, at det er et behov du har.
Men selv om det kan give dig en vis tilfredsstillelse, vil jeg bede dig om, at undlade, at kommentere mere i mit spørgsmål, da det er rettet til seriøse brugere.
Avatar billede Peter Guru
19. februar 2023 - 20:31 #12
Kan du ikke sætte en lampe til hvor forbruget er stemplet på pæren?
Avatar billede valby Ekspert
19. februar 2023 - 21:05 #13
#12
Det er et udmærket forslag. Desværre har jeg kun ledpærer, som bruger meget lidt strøm. Men min microovn bruger 2004W og min elkedel viser 20038, så det passer vel meget godt.
Avatar billede puren Ekspert
19. februar 2023 - 21:11 #14
du kunne jo også bare prøve at bruge google jeg ved godt at så er vi tilbage til at du skal tænke selv og det kan være svært
Avatar billede Peter Guru
19. februar 2023 - 21:28 #15
Jeg har ikke rigtig styr på hvor meget en mikrobølgeovn bruger, men en elkedel ligger vist mellem 1500 og 2500 watt. En LED pæres forbrug skulle også kunne måles korrekt. Dit wattmeter fejler næppe noget.
Avatar billede puren Ekspert
19. februar 2023 - 21:49 #16
#15 tro ikke du finder mange over 2300W da der stadig er mange hjem der kun er forsikret med 10A og dem er producenten nød til at tage hensyn til så de deres produkt ikke springer proppen...
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2023 - 22:58 #17
Hvad watt forbruget er på el kedel står typisk i bunden på dem. En kedel er en konstant belastning så med denne kan du tjekke om din måler viser rigtigt. Stationære computere i dag er blevet bedre til at spare på strømmen. Hardware yder mere pr watt der puttes ind i det. Og er det en kontor pc så har du ikke et tungt grafikkort der spiser en del energi. Den elkedel jeg har er på 2200 watt.
Avatar billede Peter Guru
20. februar 2023 - 00:51 #18
Man kan ikke vende bunden i vejret på min EL kedel.
Avatar billede valby Ekspert
20. februar 2023 - 00:59 #19
På min El-kedel står der 2000-2400W, så når min måling viser 20038W så passer det vel meget godt. Nej grafikkortet er vist ikke særlig kraftigt. https://ibb.co/KwNpRGp
Men så skulle min PC+højtalere kun bruge 78W? Det lyder forkert.
Avatar billede valby Ekspert
20. februar 2023 - 01:11 #20
#18
Hvordan det?
Avatar billede Peter Guru
20. februar 2023 - 07:04 #21
Hvis jeg vender bunden i vejret på den, så løbet vandet ud……
Avatar billede valby Ekspert
20. februar 2023 - 07:31 #22
Ja jeg tænkte nok, der lå  den joke bag. 😁
Avatar billede KurtG Forsker
20. februar 2023 - 08:27 #23
Der kan være et problem med at måle strømforbruget på PC-er, mikrobølgeovne og moderne el-pærer (LED): I sidste instans bruger de jævnstrøm.
Det betyder, at strømmen til apparaterne set fra el-nettet ikke er konstant, men forbruges i kort tid i vekselspændingens spidser, når ensretteren oplader den elektrolyt hvorfra der skal flyde jævnstrøm.
Hvis der f.eks. skal bruges 1A jævnstrøm til apparatet kan strømmen i spidserne let komme op på 10A, men kun i meget kort tid af sinussvingningen.
Det er ikke alle energimålere, der kan omsætte disse spidser til den korrekte værdi, fejlen er normalt større jo kortere tid i spidserne, der tappes strøm (og jo billigere måleapparat).
Når det er sagt, skal det siges, at fejlen normalt ikke er en faktor 2. Det afhænger af målerens crest-faktor, som jeg pt. ikke kan gøre rede for og som jeg sjældent har set opgivet.
Avatar billede valby Ekspert
20. februar 2023 - 14:20 #25
#23
Det kræver jo en fagmand for at foratå tilbunds, men jeg kan da godt se, at målingerne skal tages med forbehold.Og  det er godt at se, at omkostningen ikke
er så store som jeg troede.

#24
Fint link. Jeg kan se, at mine målinger er sandsynlige.
Avatar billede milter Ekspert
20. februar 2023 - 15:11 #26
#25.
Og det var netop meningen med det link.
Avatar billede valby Ekspert
20. februar 2023 - 16:14 #27
Tak for jeres interesse i mit spørgsmål. Der har været flere gode indlæg, som har været meget oplysende.👍👍👍