Avatar billede camsti Seniormester
22. februar 2023 - 11:18 Der er 4 kommentarer

opslag

i kolonne B har jeg en række navne som forekommer flere gange
I kolonne C har jeg de samme navne, men i den kolonne forekommer de kun 1 gang

Kan jeg i kolonne A lave en HVIS/OPSLAG funktion som sætter et kryds ud for alle de navne der optræder i både kolonne B og C?

Jeg kan sagtens gøre det med betinget formatering, men jeg har brug for et mærke i kolonne A så jeg kan sortere dem og hurtigt slette alle dubletterne i kolonne B.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. februar 2023 - 11:25 #1
=TÆL.HVIS(B1:B10;C1)
Avatar billede Bjørn Mester
22. februar 2023 - 12:08 #2
Iflg. Microsoft kan man:
Hvis du vil fjerne dublerede værdier, skal du klikke på data > Dataværktøjer > Fjern dubletter.
Link: https://support.microsoft.com/da-dk/office/filtr%C3%A9r-entydige-v%C3%A6rdier-eller-fjern-dublerede-v%C3%A6rdier-ccf664b0-81d6-449b-bbe1-8daaec1e83c2
Mvh. Bjørn
Avatar billede ebea Ekspert
22. februar 2023 - 12:12 #3
Hvis du vil have et kryds ud for hvert navn, så udbyg formlen i #1, med:
=HVIS(TÆL.HVIS($B$1:$B$10;C1)>=1;"x";"")
Avatar billede Keld Broe Seniormester
23. februar 2023 - 20:19 #4
Du kan bruge formelen =IF(COUNTIF(C:C,B2)>0,"✓","") i celle A2 og trække den ned i hele kolonnen. Denne formel vil tælle antallet af gange, at værdien i celle B2 forekommer i kolonne C ved hjælp af COUNTIF-funktionen. Hvis den er større end 0, vil den sætte et kryds i celle A2 ved hjælp af betinget formateringstegn (✓). Hvis ikke, vil den efterlade cellen tom.

Husk at tilpasse referenceområderne (C:C og B2) til dine egne data, hvis de ikke er placeret i samme kolonner og række som eksemplet.