Avatar billede Martin Juniormester
30. marts 2023 - 17:34 Der er 17 kommentarer

RS-232 omformer

Hej
Vi har en vægt der har et RS-232 HUN-stik med en møtrik på hver side.
Vi har en Trendnet converter som den der er vist på nedenstående side.
Den vil vi gerne forbinde til vægten.
Problemet er, at Trendnet converteren også har en møtrik på hver side af RS-232 stikket.

https://www.trendnet.com/products/USB-adapters/TU-S9

Kan man købe en omformer der gør at man kan samle de to stik?
Hvad hedder det i så fald konkret?
Jeg ved, at man kan købe et RS-232 forlænger-kabel, men jeg vil gerne kunnne forlænge vha. USB i stedet.

På forhånd tak.
Avatar billede hjolsen Ekspert
30. marts 2023 - 17:55 #1
Avatar billede Martin Juniormester
30. marts 2023 - 18:04 #2
Tak for din kommentar og henvisning.
Vi bruger en adapter mage til, men vi oplever ofte, at forbindelsen til adapteren pludseligt forsvinder. Vi har forbundet adapteren via en aktiv USB hub. Vi er blevet anbefalet adapteren fra Trendnet, men det kan være, at vi skal lede efter en nemmere og bedre løsning.
PC'en er med Windows 10.
Avatar billede Slawomir Seniormester
30. marts 2023 - 18:23 #3
du siger at den du har, har en møtrik prøv at kigge på #1 igen
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2023 - 18:36 #4
Ja, hvis forbindelsen ryger af, er det jo bare strømstyring i skal undersøge. Og deaktivere "selektiv usb afbrydelse".

Hvis det hele virker efter hensigten, så er det bare strømstyring i skal undersøge yderligere 🤓👍
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2023 - 18:43 #5
Hvis det ikke stammer fra USB hub? 🤓👍
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2023 - 18:44 #6
Reference for Strømstyring er fra Windows 10 🙃
Avatar billede Martin Juniormester
30. marts 2023 - 20:24 #7
Vi anvender i forvejen en adapter mage til den, som #1 har henvist til. Vi har prøvet den både med og uden aktiv USB hub, og vi har deaktiveret under selektiv USB afbrydelse i Windows. Vi har også sat ydeevnen til den højeste i Windows strømstyring.
Problemet at forbindelsen ofte pludseligt forsvinder, er fortsat det samme.
Vi tænker derfor, om adapteren er af en dårlig kvalitet, eller om driveren eller adapteren ikke er kompatibel med Windows 10.

Vi er som sagt blevet anbefalet at prøve med adapteren fra Trendnet i stedet.
Avatar billede puren Ekspert
30. marts 2023 - 20:31 #8
problemet ligger i adaptoren eller retter sagt problemet ligger i dem alle sammen stort set,

i gamle dage var strøm ikke noget man tænkte på (og nu bliver det lidt nørdet) for at tække en pin hign så skulle den havde mellem +3v og 15v og for at trække den low skulle den havde -3v til -15v, så dem der laver adaptoren bygger den den til at den måske til at trække en pin high på 3,3v og low -3,3v. fordi at lave +-15V koster en masse strøm, dem der har skruget din computer sammen vil også gerne spare lidt så de giver måske kun din usb port 4,8v istedet 5v

jo mere strøm de kan spare hist og pist jo længere batteri tid kan du få
Avatar billede Martin Juniormester
30. marts 2023 - 20:36 #9
Tak for dine kommentarer.
Findes der så ikke en løsning der virker helt stabilt, når det handler om konvertering fra USB til RS-232 ?
Avatar billede puren Ekspert
30. marts 2023 - 20:50 #10
udlad de helt billige, tro jeg vil være mit beste bud
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2023 - 20:51 #11
Desværre er der ingen enkel løsning, der virker helt stabilt for konvertering fra USB til RS-232, da der kan være mange faktorer, der påvirker pålideligheden, såsom kvaliteten af adapteren, drivere, strømstyring, kabellængde og så videre.

Men der er nogle trin, som du kan prøve for at forbedre pålideligheden af ​​RS-232-forbindelsen:

1    Brug en pålidelig adapter: Prøv at bruge en pålidelig adapter af god kvalitet fra en anerkendt producent.

2    Opdater driverne: Sørg for at installere de nyeste driveropdateringer til adapteren.

3    Deaktiver strømstyring: Deaktiver strømstyring i Windows for USB-porten, som adapteren er tilsluttet til.

4    Brug et kortere kabel: Brug et kortere RS-232-kabel for at undgå tab af signal.

5    Brug en serielt terminal: Brug en serielt terminal som f.eks. PuTTY til at teste forbindelsen og se, om problemet skyldes adapteren eller andre faktorer.

Alternativt kan man skfite til RS-232 til netværk?

Jeg håber, at disse trin vil hjælpe dig med at forbedre stabiliteten af ​​din RS-232-forbindelse.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2023 - 20:52 #12
Jeg hopper af 🤓👍
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. marts 2023 - 20:54 #13
Det du specifikt spørger efter er en 9-pin gender-changer
https://www.google.com/search?q=9-pin+gender+changer&oq=9-pin+gender+changer&aqs=chrome..69i57.3201j0j9

Men det er rigtigt at det kan være svært at finde en der virker stabilt - en ting er strøm, noget andet er det chipset der bliver benyttet - de fleste er bygget over et chipset, der ikke 100% understøtter den oprindelige standard. Hvad der så giver problemer i jeres tilfælde skal jeg lade være usagt - men det kan koste mange adaptere at finde en der virker...

Da jeg sidst (for 5-6 år siden) skulle finde noget der virkede stabilt, endte vi på en RS-232 til Bluetooth adapter. Den virkede fantastisk i forhold til dem vi tidligere havde prøvet... - men de koster altså også en hel del mere...
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2023 - 21:04 #14
Avatar billede Martin Juniormester
30. marts 2023 - 21:19 #15
Mht. USB til RS-232 converter:
Kan I komme med konkrete navne/mærker på anerkendte leverandører?

Mht. gender changeren:
Problemet er, at der skal være skruer og ikke møtrikker på begge sider af gender changeren. Ellers er vi lige vidt.
Avatar billede Martin Juniormester
30. marts 2023 - 21:41 #16
Skal man gå efter convertere med FTDI chipset fremfor med Prolific chipset, eller har det ikke noget at sige?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. april 2023 - 10:11 #17
Som skrevet er det nogle år siden jeg sidst havde fat på dem (men har haft flere gange tidligere). Det har hver gang været svært at finde noget der virker ordentligt, og dem der fandtes for 5-6 år siden, er nogle andre end i dag - så jeg kan dog ikke anbefale noget specifikt.

MEN! - hvis du kan finde nogen, der beskriver at de understøtter UART 16550, har du også fat i nogen der ved lidt mere om det, og som nok ikke er så langt fra designet: https://en.wikipedia.org/wiki/16550_UART - disse adaptere plejede jeg at gå efter, da de som regel fungerede.