Avatar billede molehonter Mester
14. april 2023 - 13:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SQL fejl

Jeg får en fejl i SQL delen af dette stykke kode, resten virker. Hvad er der galt.

def mainRate_v1(base_currency):
    # Define the API endpoint and parameters
    api_endpoint = "https://openexchangerates.org/api/latest.json"
    params = {"app_id": '****', "base": base_currency}

    # Send a GET request to the API endpoint and parse the JSON response
    response = requests.get(api_endpoint, params=params)
    exchange_rates = response.json()["rates"]

    # Connect to the Access database
    conn_str = (
      r'DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb, *.accdb)};'
      r'DBQ=C:\Users\peter\OneDrive\Investering\Aktiver_Etoro.accdb;'
    )
    cnxn = pyodbc.connect(conn_str)
    cursor = cnxn.cursor()

    # Define the INSERT INTO statement

    # Loop through the exchange rates and insert them into the database
    for currency, rate in exchange_rates.items():
        # Execute the SQL statement with the values
        cursor.execute("INSERT INTO ExchangeRates (Currency, Rate, base_currency) VALUES (?, ?, ?)", (currency, rate, base_currency))
        # currency, base_currency text field
        # rate is double feild

    # Commit the changes and close the database connection
    cnxn.commit()
    cursor.close()
    cnxn.close()
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. april 2023 - 13:37 #1
cursor.execute("INSERT INTO ExchangeRates (Currency, Rate, base_currency)
Base_currency - måske?

Eksisterer varablerne?
Avatar billede molehonter Mester
14. april 2023 - 13:52 #2
Ja de findes, jeg prøver lige alle parameter
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. april 2023 - 14:51 #3
Kig også på dit kolonnenavn. De andre starter med stort bogstav, men ikke base_currency.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2023 - 14:59 #4
Hvad er den præcise fejl besked?
Avatar billede molehonter Mester
14. april 2023 - 16:39 #5
Her fejl meddelsen, jeg plejer normalt ikke have bøvl med SQL i Pyton men det driller.

  Message=('42000', '[42000] [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Der er en syntaksfejl i INSERT INTO-sætningen. (-3502) (SQLExecDirectW)')
  Source=C:\Users\peter\OneDrive\Investering\RequestStockData\RequestStockData\getrate.py
  StackTrace:
  File "C:\Users\peter\OneDrive\Investering\RequestStockData\RequestStockData\getrate.py", line 31, in mainRate_v1
    cursor.execute("INSERT INTO ExchangeRates (Currency, Rate, base_currency) VALUES (?, ?, ?)", (currency, Rate, base_currency))
  File "C:\Users\peter\OneDrive\Investering\RequestStockData\RequestStockData\getrate.py", line 78, in <module> (Current frame)
    mainRate_v1("USD")
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2023 - 16:57 #6
Er Currency et reserveret ord i MS Access?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2023 - 16:59 #7
Prøv evt. med:

cursor.execute("INSERT INTO ExchangeRates ([Currency], Rate, base_currency) VALUES (?, ?, ?)", (currency, rate, base_currency))
Avatar billede molehonter Mester
14. april 2023 - 17:04 #8
Nu lykkes det jeg har oprettet en ny tabel i Access, nye tabel navne det kan skyldtes at nogle af de bavne jeg har brug kan have været reserveret i Pyton eller Access

    for Currency, Rate in exchange_rates.items():
        # Execute the SQL statement with the values
        cursor.execute("INSERT INTO Valuta (Valuta_Currency, Valuta_Rate, Valuta_Base_currency) VALUES (?, ?, ?)", (Currency, Rate, Base_currency))
        #cursor.execute("""INSERT INTO ExchangeRates (Currency, Rate, base_currency) VALUES (?, ?, ?)""", 'ABC', 10, 'USD')
        # currency, base_currency text field
        # rate is double field