Avatar billede weta Juniormester
15. april 2023 - 18:17 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Slumre og Dvale er væk - Windows 11

Muligheden for både slumre og Dvale er væk fra min Win 11 stationære HP pc.
Via start/luk får jeg kun mulighederne: Luk computeren eller Genstart.
I strømstillingsindstillingerne i kontrolpanel findes de ej heller længere som en mulighed.
Det er ligesom om det bare ikke er en mulighed længere i Windows.
Nogen der har en ide om hvad det kan skyldes ???
Har ikke haft held med at finde svar på det via timers søgning.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2023 - 18:44 #1
I Windows 10 kunne man i cmd som admin aktivere disse funktioner. Om de virker i Windows 11 som grundlæggende er på Windows 10 ved jeg dog ikke. Kan prøve at finde disse kommandoer.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2023 - 19:05 #2
Start kommandoprompt som admin:
Prøv at kopiere dette ind og tryk enter
powercfg.exe /hibernate on
Har du så dvale mulighed?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2023 - 19:12 #3
For slumre prøv at lave denne genvej.
Højreklik skrivebord og vælg ny genvej.
kopier dette ind i feltet
rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0
giv genvejen navnet slumre.
slumrer pc så når denne genvej bruge?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2023 - 19:25 #4
I strømstyring når du trykker på hvadtænd og sluk knapperne gør er så dvale ikke synlig? Det er den i min Windows 11 Home jeg sidder ved nu?
Prøver lige at lave genvej jeg linkede til tidligere.
Avatar billede hjolsen Ekspert
15. april 2023 - 19:26 #5
Er alle drivere opdateret ? Hvis (især) grafikkort drivere ikke er opdateret vil der kunne være problem med slumre/dvale !
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2023 - 19:28 #6
Ad #3. Den fik min pc til at gå i dvale.
Avatar billede weta Juniormester
15. april 2023 - 19:31 #7
Tusinde tak 220661.
powercfg.exe /hibernate on gav inden effekt, men genvejen fungerer bare.
Så lever jeg med at den ikke findes via start/sluk. Nu har jeg en genvej der virker.

Havde faktisk prøvet det tidligere. Men et par fejlagtige mellemrum gjorde at det gav nul effekt dengang. 0, 1, 0

Glad igen !!!
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2023 - 19:35 #8
Godt det virker for dig :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
15. april 2023 - 19:39 #9
Tryk på Windows tasten + i = indstillinger Under System valg, vælg
personlig tilpasning, vælg  Låseskærm, vælg Tænd og sluk.
Her får du så diverse muligheder!

https://ibb.co/ySQV9wt
Avatar billede weta Juniormester
15. april 2023 - 20:05 #10
Og det er det der er så mærkelig. Muligheden findes bare slet ikke.

https://ibb.co/DK3GgcJ

Tror jeg prøver rådet med at kigge grafikdriverne, og se om det gør en forskel..
Det har jeg ikke prøvet.

Windows Update er ajour !
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2023 - 20:27 #11
Er det Home eller Pro du kører.
Indstillinger for slumre kan måske gøres noget ved hvis det er pro. Det skal så vist gøres i gruppe politik for systemet. Synes jeg så nogrt med det da jeg søgte på slumre. På min home synes jeg ikke slumre fungerer selvom jeg har noget der ligner det poko1 viser i sit billede.
Avatar billede torben lind Forsker
16. april 2023 - 08:06 #12
Hej 220661.
I win11 Pro med de seneste opdateringer,er der slumre funktion indbygget
,muligheden fremkommer når man ønsker at lukke win11 ned.Dette er kun til info.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2023 - 08:11 #13
#12 Tak Torben.
Avatar billede weta Juniormester
16. april 2023 - 08:14 #14
Hej 220661
Ja, jeg har Windows 11 Pro 21H2.

Torben Lind. Ja det er det der er så underligt hos mig at muligheden IKKE fremkommer under nedlukningen, som den tidligere gjorde. Den er forsvunden på et eller andet tidspunkt hos mig.
Avatar billede torben lind Forsker
16. april 2023 - 09:38 #15
Hej weta.
Dette fundet på win11 forum andre har/havde også problemet,så du kan prøve dette på eget ansvar.
Hi ScubaJoe

I am Dave, I will help you with this.

Click your Start Button, then just type cmd and on the resulting menu, right click Command Prompt and select 'Run as Administrator'

Run this command and press Enter in Command Prompt

powercfg.exe /hibernate on

Close Command Prompt and restart (not shut donw0 your PC and check if Hibernation is available,
------------------------------------------------------------------------------------------

Worked like a charm!!!

Thanks alot

ScubaJoe13
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2023 - 17:22 #16
Du mener vel 22H2 ikke??
Hvis 22H2 så skal du måske ind i gruppe politik for at aktivere det. Prøver at se om jeg kan genfinde det link jeg så på.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2023 - 17:27 #17
Prøv at se om der er noget på siden her der kan aktivere sleep funktion
https://www.auslogics.com/en/articles/fix-sleep-option-missing-in-windows-10/
Avatar billede weta Juniormester
16. april 2023 - 18:38 #18
Nej det er rigtig nok.: Windows 11 Pro 21H2.
Tak for linket. Prøver at læse det igennem.
Avatar billede niels Praktikant
17. april 2023 - 15:53 #19
Jeg har Windows 10 og via start/sluk får jeg 3 muligheder: "Slumre", "Luk computer" og "Genstart". Nyopstået PROBLEM: Slumre lukker min pc ned - hvor den førhen holdt i dvale med mindre strømforbrug. ("Luk computer" og "Genstart" fungerer fint)