Avatar billede michael_stim Ekspert
27. april 2023 - 08:37 Der er 4 kommentarer og
6 løsninger

Købe dele til PC

Nevøen er begyndt at interessere sig for IT og tænker på at komme ind på et "IT-gymnasium". Han vil derfor gerne bygge sin egen PC og har et budget på 10-12000. Jeg har da lovet at hjælpe ham med at bygge den og finde dele, men det er et stykke tid siden jeg selv gjorde det og ved derfor ikke hvilken "IT-pusher" man skal købe hos.

Nogen der ved hvor man får mest for pengene? Jeg kunne selvfølgelig bruge pricerunner, men vil gerne købe det meste samme sted.

Tak på forhånd.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. april 2023 - 09:46 #1
proshop gode priser, og alt på et sted.
Avatar billede puren Ekspert
27. april 2023 - 16:50 #2
det er frem med det store excel ark og 8-900 søgninger på pricerunner incl at kigge på div andre steder hvad en færdig bygget til...

og så lige gøre sig klar over hvad det er man kigger efter most value for money eller er det okay at betale noget mere for at have fornøjelsen af at bygge den selv
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. april 2023 - 18:51 #3
#2
Han ville gerne prøve at bygge selv.
Avatar billede puren Ekspert
27. april 2023 - 19:09 #4
som sagt så er frem med det store excel ark

og lige lidt hjælp her https://outervision.com/power-supply-calculator så i ikke køber en 1500W PSU...

og så havde jeg måske taget sådan en her også syntes det giver et mere clean look at kablet kun skal dreje 90 græder istedet for 180 men det er jo en personlig ting
Avatar billede claes57 Ekspert
27. april 2023 - 19:32 #6
>puren - du kunne skære dit link ned til https://www.aliexpress.com/item/1005005147458859.html og få vist samme vare - bare uden at alle dine personlige data blev linket til vores data.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. april 2023 - 19:59 #7
Søg efter de bedste priser på  følgende link!
https://www.pricerunner.dk/
Og så får du i store træk det billigste tilbud fra
https://www.compumail.dk/
Avatar billede Slawomir Seniormester
27. april 2023 - 20:20 #8
Her kan han læse lidt inden han går i gang.
https://www.avxperten.dk/blog/computer

Jeg har selv gode erfaringer med www.pc-lager.dk
Avatar billede milter Ekspert
27. april 2023 - 20:41 #9
Jeg er gennem de sidste godt tyve år aldrig stødt på et dansk firma, hvor indkøb af PC-dele er gået galt, og det gælder både til mig selv, familie og nære venner.

Min metode hver gang har været kvalitet frem for kvantitet, og jeg er hver gang startet med en CPU som udgangspunkt. Resten af delene vælges ud fra læsning af test og anbefalinger på nettet med en max samlet pris for det hele som begrænsning for projektet. Dvs.,  jeg skriver ned, hvilke dele, jeg skal bruge og læser anbefalinger om f.eks. PSU'er i den anbefalede størrelse.

Jeg har også brugt pricerunner eller lignende for at finde den bedste pris og fortrinsvis hos den samme forhandler for at spare på  fragtprisen, men somme tider kan man finde en del et andet sted til så god en pris, at det er værd at overveje.

Men generelt, så har jeg aldrig oplevet, at nogle leverandører er bedre eller dårligere end andre. Hvis jeg har kunnet, har jeg altid valgt en leverandør så tæt på min bopæl som muligt, så jeg ikke behøvede at være afhængig af dyre og besværlige transporter i tilfælde af problemer.
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. maj 2023 - 14:54 #10
købte et sæt fra komplett som virkede helt OK, men tak til alle for input.