Avatar billede lurup Ekspert
22. maj 2023 - 14:04 Der er 5 kommentarer

Synology Nas 216

Hej
Jeg har en Synology mas ds 216 som jeg nogle gange har problemer med at tilkomme
Nogle gange virker den og andre ikke så opsætningen er ok

Kan jeg på en måde tjekke forbindelsen ? den er ved et andet hus jeg har og der er fiber der.

Det er galt både hjemme fra og fra mit arbejde

Den skriver dette
Kan ikke oprette forbindelse til NAS216.
Sørg for, at NAS216 er tændt og har forbindelse til internettet.
QuickConnect er ikke aktiveret. Gå til Kontrolpanel > QuickConnect > Generelt for at aktivere det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. maj 2023 - 14:21 #1
Hvilken "forbindelse"? - er det via en web-browser, via en fil-protokol (SMB/WebDAV/FTP o.s.v.), via en app (DS-Video/Audio/Cam/File o.s.v.)

Normalt kan man kun tilgå diverse tjenester direkte på LAN. Lige så snart du er på WAN (uden for dit eget netværk) skal der være åbnet for de helt specifikke porte i din firewall (som formentlig er indbygget i din router), og så skal du huske at kalde din offentlige IP-adresse i stedet for NAS´ens IP adresse på lan.
Kombineret med at mange ikke har fast IP-adresse, og denne derfor hele tiden skifter, bliver det hele meget besværligt. Også fordi man i dag ville forvente at køre sikret trafik (SSL krypteret), hvilket kræver dit eget domænenavn og certifikat.

Alt det skal man have rimelig styr på, for at få det til at virke. Derfor har Synology en "QuickConnect" tjeneste kørende på deres servere. Her vil din NAS (når Quickconnect er konfigureret på den) aktivt kalde Synologys servere - det er der sjældent spærret for, når det er et udgående kald. Modsat kalder du selv QuickConnect adressen fra din app/webbrowser - eks. https://Lurup.quickconnect.to - så sørger tjenesten for at "oversætte" til din NAS´ nuværende public IP adresse, så du kommer ind det rette sted.

Men det har Synology nogle fine artikler til, så der er ingen grund til at jeg forsøger at beskrive det her :-)
https://kb.synology.com/da-dk/DSM/help/DSM/AdminCenter/connection_quickconnect?version=7
Avatar billede kulawig Professor
22. maj 2023 - 14:24 #2
har du sat den op i routerens port forward OG har du tildelt den en fast ip i ruter ?

DSM: 5000 (HTTP); 5001 (HTTPS)
Photo Station: 80 (HTTP); 443 (HTTPS)
Cloud Station:6690
Avatar billede lurup Ekspert
22. maj 2023 - 23:24 #3
Kan det være fordi Fastspeed skifter IP adresse hele tiden ? Måske det bruger en ip adresse som den brugte for 12 timer siden

Jeg bruger QuickConnect
Avatar billede lurup Ekspert
22. maj 2023 - 23:37 #4
Nu har det lige virket i 10 min og nu virker det ikke. Jeg har samme problem både fra min arbejde, privat og fra 4g nettet.
Så det må  være forbindelse i det hus den anden nas står eller selve nas`en ?
Fiber fra Fastspeed
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. maj 2023 - 10:11 #5
Jeg kører det meste af mit på en forbindelse fra netop Fastspeed - dog MED fast IP.

Men Quickconnect skulle jo netop fungere, selv om du får skiftet IP-adressen, så...

Og da du har problemer fra forskellige lokationer (med forskelligt udstyr?) må fejlen ligge enten på selve NAS´en eller LAN hvor NAS´en befinder sig.

Er det pålideligt netværksudstyr? - det kunne ikke tænkes at en gammel switch eller router stod og genstartede fra tid til anden?