Avatar billede C.jens Praktikant
07. juni 2023 - 00:05 Der er 7 kommentarer

Ingen netforbindelse fra en dataudtag

Hej venner!
Jeg er virkelig i en svær situation her, og jeg har brug for jeres hjælp til at få det bedste ud af det. Jeg har brugt hele dagen på at forsøge at få netværk på første sal gennem et internetudtag, men det ser ud til, at der ikke er nogen strøm eller forbindelse i det. De små dioder på kablet, som normalt lyser eller blinker, er helt slukkede.
Jeg har allerede ringet til Waoo for at få hjælp, men de fortalte mig, at det er et internt internetproblem, og de kan ikke hjælpe mig med det. Irriterende!
Så her er situationen.. Der er en fiberforbindelse i routeren, og alt skulle være i orden ifølge dem. Men de sagde også, at jeg skal tilslutte en "switch" til port 1 i routeren, og så skulle alle de netværksudtag, vi har i huset, begynde at fungere. Problemet er, at jeg ikke kan finde denne mystiske "switch" nogen steder. Det er som om, det er forsvundet ind i væggene eller loftet sammen med alle de andre kabler, og jeg har ingen anelse om, hvad der tilhører hvad.
Nu kommer den sjove del.. Det øverste TDC-udtag kan forbindes ved brug af et "lille" netværkskabel, som jeg ikke helt ved, hvad det hedder. Måske er det noget, man brugte til telefonstikket i gamle dage. Det virker helt mystisk for mig!  Så her er jeg nu og beder om jeres hjælp. Jeg har virkelig brug for nogle kloge hoveder til at hjælpe mig ud af denne situation. Hvis nogen af jer har nogle idéer eller løsninger, vil jeg være dybt taknemmelig! 😩

Fiber/ it rum:
https://ibb.co/Jd4VK5F - (jeg ved ikke om det her har noget med mit problem at gør, eller om det er TDC og har intet med Waoo at gør, men vi har 4 netværksudtag og her går 4 ledninger ud ned fra kabelskjuler til denne udtag, derfor et gæt at det muligvis er det “switch” jeg leder efter, dog har det heller ikke virket.
Ps. Både Fibia(Waoo) og TDC som har gravet fiber kabler ned i boligforening, og muligvis derfor man både ser TDCs router, måske?
https://ibb.co/WxTLN1W

Netværksudtag på 1 sal:
https://ibb.co/BrqrMQ0
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. juni 2023 - 12:12 #1
Du skal vel først og fremmest tjekke om der i det hele taget er kabel i det udtag på første sal. Hvis der er, skal du finde ud af hvor det går hen. Der hvor det går hen, skal du have en switch, der går til dit modem/router.
Avatar billede supportsiden Professor
07. juni 2023 - 14:51 #2
Jeg kan ikke se dine billeder !
Du skal forbinde port 1 på Waoo router til en switch port (lige meget hvilken men brug port 1)
De andre switchporte skal så forbindes til vægstik
Du skal ikke bruge TDC's box når du har Waoo
Så du skal nok ned i Power Giganten  og købe en lille 5-ports switch - 1 ind og 4 ud
samt evt. nogle patch kabler til at forbinde med
Kig evt. her (jeg har ingen tilknytning til dette)
Avatar billede supportsiden Professor
07. juni 2023 - 14:51 #3
Avatar billede fase Professor
07. juni 2023 - 15:12 #4
#2
Jeg kan heller ikke se billederne. Kan man ikke få administrator til at lave det sådan, at billeder kan indsættes i indlægget. Det ville tænde et lykkeligt smil.
Avatar billede kulawig Professor
07. juni 2023 - 15:25 #5
hej C.jens

jeg nåede at se billederne inden siden gik ned :-), jeg formoder du er ny ejer i boligen ? siden du ikke helt har styr på hvor kabler går hen ...

det ser ud som om at der er et patch stik i dit teknikskab hvor routeren er monteret  .... dette kabel går formentlig til den position hvor der burde være en switch til fordeling af de netværks udtag du har på 1. sal

mit gæt ville være på loftet ..

men før du har fundet disse kabler kommer du nok ikke længere i processen

mvh
Avatar billede kurtba Ekspert
07. juni 2023 - 22:21 #6
Det første billede viser din fordeler af coaxial kabler som formentlig fordeler ud til flere tv og radio stik i huset. Lige over denne fordeler er der et netværksstik, men det er ikke muligt at se, hvor det kommer fra eller går hen.
Dit andet billede viser den nye router, hvor du så skal bruge port 1 til din switch.
Problemet er så, at ingen af billederne viser, hvor dine netværksstik/kabler er henne.
Du skriver heller ikke noget om, hvor mange netværksstik du har i huset.
Så du skal have fundet ud af, hvor dine netværkskabler ude fra netværksstikkene kommer ind i teknikrummet, samt hvorledes de er forbundet.
Som flere antyder har du måske allerede en switch, idet hvis der er flere netudtag i huset, bør de næsten komme fra en switch, men den er ikke at se på billederne.
Hvis du er heldig går det netværksstik, man ser på første billede, ind til en skjult switch, som så fordeler til netværksstikkene.
Det finder du ud af, hvis du forbinder port 1 på dit modem med dette stik og så holder øje med, om der kommer liv i netværksstikkene.
Hvis ikke det er tilfældet, skal du prøve at følge netværkskablet fra stikket og se hvor det ender henne, for at se om der der er mulighed for at forbinde noget der.
Tag evt. yderligere billeder af teknikrummet, så vi kan se, om der er andre spændende ting.
Det er korrekt at waoo og tdc ikke kan hjælpe dig. De sørger for linien ind i huset, men hvad der sker derefter har de intet med at gøre, og derfor heller ikke noget ansvar for.
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. juni 2023 - 07:44 #7
Lidt i forlængelse af #6
For mig ser det ud som din installation tidligere har fungeret via ADSL. Hvis det er tilfældet, er de øvrige stik i huset parallelforbundet med det "Blå" stik.
Forslag: Prøv at forbinde et patchkabel fra dit nye fibermodem port 1 til "Det blå stik".
For en sikkerheds skyld bør du bruge et patckabel hvor alle 8 tråde er monteret. Der findes nemlig patchkabler hvor kun 4 tråde er monteret. Du skal muligvis skille det tre-polet telefonstik ad, og afmontere ledninger "Ud af huset"
TV kan du nok forbinde fra det lille stik til højre for fiberboks. Forbind til det midsterste stik, hvor der står "in"