Avatar billede careteam Juniormester
10. juni 2023 - 13:25 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

PC pludselig meget langsom

Min PC blev meget pludseligt langsom.
Tidligere på dagen havde jeg installeret Malwarebytes Antimalware, og en afinstallation af denne hjalp meget lidt.
Jeg har slettet alle de midlertidige filer jeg har kunnet finde, jeg har slettet cachefiler i windows, sørget for at alt er opdateret både windows og programmer, og jeg synes det har hjulpet lidt.
Når min Windows 10 starter op og kommer til indtastning af kodeord, så går der næsten et sekund inden den skriver tegnene, og det er også sådan at jeg oplever maskinen. Photoshop tager næsten 1 minut om at starte op mod før 10-15 sek.

Jeg bruger ASUS AI Suite 3, hvor den er sat til "Extreme"

ASUSIntel Core i9-10920X  3,5Ghz Prime X299-AII (Alt software til denn eer hentet fra asus og installeret)
16GB DDR4 Ram
500GB Intel SSD SC2CT060A3

Nogen der kan guide mig videre....til at få hastigheden tilbage?
Avatar billede careteam Juniormester
10. juni 2023 - 13:26 #1
Glemte at skrive at der er masser af ledig diskplads.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2023 - 13:53 #2
Prøv evt. at rulle tilbage til tidspunktet før Malwarebytes blev installeret.
Hvilken version af Windows er der tale om - 10 eller 11?
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. juni 2023 - 14:12 #3
Kig i jobliste hvad der bruger resurser.
Avatar billede valby Ekspert
10. juni 2023 - 14:44 #4
Vil bare nævne, at jeg har brugt Malwarebyte pro, i mange år, men har aldrig oplevet problemer med den. Jeg finder den er virkelig god.
Det kan være flere ting, men en disk oprydning er værd at prøve.
Avatar billede careteam Juniormester
10. juni 2023 - 17:06 #5
der er ikke noget i joblisten der spinger mig i øjnene.
2% CPU og 19% hukkommelse...ved alm windows skrivebord.
Det er Windows 10, men tilbageryul har jeg ikke prøvet. det går jeg i gang med.

Malwarebytes blev installeret da jeg havde en mistante om at der kunne være noget lort på maskinen.
Den melder "alt vel" er der andre progrmmer som i bruger der kan kigge efter 2ude i krogene"?
Avatar billede valby Ekspert
10. juni 2023 - 17:34 #6
Du kan jo prøve TotalAV freeware. https://www.antivirussoftwareguide.com/best-free-spyware-removal
Men pas på, hvis du tager imod et billigt tilbud på pro. For de laver den svinestreg,
at der er en lille rubrik, hvor der ER sat afmærkning ved: Abonnementet forlænges automatisk til fuld pris. Og så bliver der på et tidspunk trukket et beløb på din konto.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2023 - 18:11 #7
Har du lige lavet Windows opdateringer?
Avatar billede careteam Juniormester
10. juni 2023 - 18:24 #8
Den står til automatiske opdateringer, så det ved jeg ikke.
Scannet med 3 forskellige stykekr software, den er clean.
gendannelse er udført...
Desværre uden at der er sket noget....
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2023 - 18:25 #9
#6 Fint at du advarer om TotalAV´s kommercielle svinestreg. 👍👍
Avatar billede valby Ekspert
10. juni 2023 - 21:11 #10
I den situation, ville jeg prøve at afinstallere  ASUS AI Suite 3,"Extreme".
Jeg har set på nettet, at den kan give problemer på W10.
Det er da værd at prøve.
Avatar billede careteam Juniormester
11. juni 2023 - 11:19 #11
Tak "Valby" det har jeg allerede prøvet, selvom jeg har kørt med den i et års tid uden problemer, inden mit proglem startede.
Det liger at jeg må hive en dag ud til at formatre og instalelre alt fra bunden af :)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2023 - 11:59 #12
Måske du inden du installerer om tjekker din harddisk hvilken tilstand den er i. Ærgerligt at lave en masse arbejde hvis disken fysisk ikke er i orden.
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2023 - 12:30 #13
Enig med #12 kan anbefale Harddisk https://www.hdsentinel.com;
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2023 - 12:38 #14
Nå det link står tomt, så her er et andet: https://hard-disk-sentinel.en.softonic.com
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2023 - 13:05 #15
Min egen HD Sentinel. Sådan skal billedet af C drevet helst se ud:
https://ibb.co/GWBDT4V
Avatar billede careteam Juniormester
11. juni 2023 - 13:06 #16
Øøøh linket går til CCCleaner ???
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2023 - 13:29 #17
Det er mærkeligt. Begge link fungere hos mig som de skal.
Men er det Sentinel ? så skriver du bare, i søgefeltet, Hard Disk Sentinel  og søger.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2023 - 15:14 #18
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2023 - 15:24 #19
Vil altid anbefale download fra den officielle side og ikke Softonic. Man ved ikke hvad der kommer med i tilgift fra 3 part side.
Prøvede lige programmet på min pc her.
Sundhed 92% på en ssd fra 2015 det er jeg sku godt tilfreds med :-)
https://ibb.co/7NyK8qj
Avatar billede careteam Juniormester
11. juni 2023 - 16:35 #20
Diskens sundhed er 97%, så det er vist OKAY...
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2023 - 16:40 #21
#20 Fint resultat.
God fornøjelse med #11 :-)
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2023 - 16:56 #22
#11 det er jo surt. Har du mere end 1 ramblok i maskinen, så prøv at tage en af dem ud på skift.
Men hvis du alligevel vil gå så langt som at formatere, var det måske en ide at afprøve Windows 11 ? Formatere kan du jo altid gøre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2023 - 17:14 #23
#22 Det er jo ikke sikkert at maskinen kan køre med Windows 11 - i hvert fald ikke uden nogle små cowboy tricks.
Avatar billede careteam Juniormester
11. juni 2023 - 17:28 #24
Tak for svar, vi lukker den her......
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2023 - 18:33 #25
#23
Hvis tricks er nødvendig, ville jeg droppe det, for så ved man ikke rigtig hvad man har gang i, eller hvad Microsoft kan finde på.
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2023 - 18:35 #26
#24
Ok, men lad os lige vide, betyder det, at du kaster håndklædet og formaterer ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2023 - 19:12 #27
#25 - Det har du helt ret i. Jeg har haft en bærbar, der ikke kunne køre Win 11. Jeg fandt dog en anvisning på nettet, og denne virkede. Så skulle alt jo være godt skulle man tro, men den måde funktionerne i Win 11 er bygget op, kunne jeg ikke forlige mig med, så det endte med at Win 10 blev installeret igen.
Jeg har på fornemmelsen at Win 11, aldrig kommer til at opnå den popularitet som Win XP og Win 7 havde, og som Win 10 også har. Det vil ikke undre mig om Win 12 kommer før Win 10 udgår i 2025.
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2023 - 19:26 #28
Jeg har W11. I begyndelsen var den irriterende fordi Microsoft unødigt havde lavet om på kendte ting. Men jeg fik det rettet, og Microsoft har også lyttet til kritik, og der kommer løbende forbedringer, og når W12 kommer er der nok forbedringer. Så jeg tror, det vil komme til at køre for dem. Tænk nogle få år tilbage. På Eksperten vældede det ind med spørgsmål vedrørende windows.fejl.  Sådan er det heldigvis ikke mere.
Mine 2 computere med W11 kører begge udmærket.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2023 - 20:53 #29
Den bærbare jeg installerede Win 11 på, har jeg ikke mere, men har anskaffet en nyere (brugt) Lenovo. Denne kommer til tider op med en opfordring til at installere Win 11. Men efter installationen på maskinen jeg havde før som jeg installerede Win 11 på, kører Lenovoen Win 10.
Det er dog altid noget at Microsoft har lyttet til kritikken - det har nok ikke været nemt for dem. Når opdateringerne til Win 10 ophører i 2025, kommer jeg jo nok til at bide i det sure æble, og installere Win 11.