Avatar billede zola Novice
26. juni 2023 - 23:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tilslutning skærm

Jeg har tilsluttet min Lenovo skærm til min harddisk (med et HDMI stik) , men skærmen vil ikke tænde ...Der står blot Stand By Mode ?
Avatar billede zola Novice
26. juni 2023 - 23:30 #1
--Jeg har sat checktegn i Auto Switch Input og HDMI
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. juni 2023 - 01:59 #2
Det du kalder en harddisk er nok en desktop computer. Denne kan have flere skærmsttik og måske to grafikkort - et indbyget i cpu og et selvstændigt video kort. har den to kan det indbyggede være slået fra. Kig efter skærmstik herunder hdmi, vga ,dvi og Displayport.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. juni 2023 - 07:23 #3
Når du har tilsluttet har du så prøvet med F tasterne? eks. Fn+F7 -F8?
Avatar billede Stig Seniormester
27. juni 2023 - 13:53 #4
Er det en stationær, så prøv at følge Kurts vejledning - altså at finde en anden HDMI indgang i din stationære computer. De rigtige HDMI indgange sidder typisk på bagsiden af din stationære, omkring midten til bunden.
Et motherboard har af og til et skærmstik, men dette har helt bestemte brugsscenarier.

Er det en bærbar computer, og har du tilsluttet en dockingstation (typisk på arbejdspladser/kontorer), så sørg for at skærmen er sluttet til din dockingstation, og ikke din bærbare. Dockingstationer har det med at blokkere for at bruge bærbarens indbyggede skærmstik, når de er tilsluttet.

Virker det ikke, så forsøg dig med en anden skærm og HDMI-kabel du ved virker.
Det kan jo være at det er HDMI-kablet eller stikket i din computer den er gal med.
Avatar billede zola Novice
28. juni 2023 - 17:52 #5
>>Stig og Kurt
Tak for hjælpen. Ja det er en desktop computer :-)
Flyttede skærmstikket længere ned - ca. midten til bunden. Før sad det højt oppe . Og efter at være blevet flyttet virker det. Men hvad bruges HDMI indgangene øverst oppe så til ???
Avatar billede Stig Seniormester
28. juni 2023 - 19:46 #6
Hej Z

Glad for det virkede :)

Skærmstikket der sidder højere oppe, sidder i motherboardet. Stikket kan faktisk nogen gange anvendes som ethvert andet skærmstik i computeren, men man vil typisk kun anvende det, hvis der ikke er noget dedikeret grafikkort installeret i maskinen.

Du har flyttet dit kabel fra motherboardet, til et dedikeret grafikkort.
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. juni 2023 - 20:03 #7
Skal begge stik bruges skal der nok ændres i BIOS - men det er ikke sikkert det kan lade sig gøre.. Det dedikerede skærmkort er oftest det bedste og bruger lidt mere strøm. Men komputeren kan fungere helt uden det dedikerede kort.