Avatar billede karina1971 Seniormester
24. august 2023 - 06:54 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Sammentælling af top 5

Hej

Kan det lade sig gøre at lave en sammentælling af top 5 omsætning pr. produkthierarki minus "resultat". Det vil dog være muligt at lave et udtræk, hvor resultatlinjen fjernes, hvis den skaber problemer.

I de tilfælde hvor der er mindre end 5 linjer under et produkthierarki, skal "top 5" vises ud fra 4 resultater el. lign.

Listen er kun et eksempel. Den originale indeholder over 3000 linjer.

Håber det giver mening:-)

https://1drv.ms/x/s!AmUpibQngViKmFkFjgReeSZHyHlU?e=o7zCPO
Avatar billede ebea Ekspert
24. august 2023 - 07:41 #1
Du kan bruge en SUMPRODUKT formel, hvor du bruger navnet på produkt, og så kolonnen med dine tal.  F.eks.

=SUMPRODUKT((B$2:B$200=B2)*(E$2:E$200))

B kolonnen er dine produkter, og E kolonnen dine beløb. Ud fra de resultater formlen giver, kan du så lave en rank sortering (top 5).
Avatar billede karina1971 Seniormester
24. august 2023 - 08:12 #2
#ebea - tak for dit forslag. Det er ikke helt den løsning, jeg søger - eller også forstår jeg den ikke korrekt. Jeg har forsøgt at vise i kolonne F, hvad det er jeg søger. Din formel er indsat i kolonne G:

https://1drv.ms/x/s!AmUpibQngViKmFkFjgReeSZHyHlU?e=yxh7i8
Avatar billede ebea Ekspert
24. august 2023 - 10:17 #3
#2 - Måske jeg ikke helt forstår dit opstillede eks. ;-)
I dit eks. i #2, viser du de sorterede sum tal (som du også gjorde i dit åbnings spørgsmål).
Men er det Rank ud af disse sum tal i hver kategori du søger?
Hvis det er, har du jo tallene i dit eks.

Ellers prøv at være mere specifik, og vis det du aktuelt har (fiktive tal, usorteret).
Avatar billede karina1971 Seniormester
24. august 2023 - 10:41 #4
Jeg synes ellers at jeg har været specifik , men prøver lige forfra:-)

Jeg vil gerne have en sammentælling/sum af top 5 omsætningen indenfor hver produktkategori. Det er det jeg har forsøgt at vise med eksempler  i kolonne F. Men da originalarket indeholder flere hundrede produktkategorier, så har jeg behov for en formel, der i princippet gør det samme automatisk i stedet for den manuelle måde i eksemplerne i kolonne F, hvor jeg selv har markeret de 5 største omsætninger og lavet en sum

Hvis der er flere linjer end 5 indenfor samme produktkategori, så skal summen kalkuleres af de 5 største omsætninger. Hvis der er færre linjer end 5 skal summen kalkuleres ud fra de linjer, der måtte være.

Jeg ved ikke om det skal kombineres med en RANK-funktion?
Avatar billede ebea Ekspert
24. august 2023 - 11:16 #5
#4 - Ud fra din opstilling af tal, er jeg stadig ikke med.
Men prøv denne formel, og så træk den nedad i dit eks. Den vil lave en rank i hver kategori.

=SUMPRODUKT((A2=$A$2:$A$200)*(E2<$E$2:$E$200))+1
Avatar billede karina1971 Seniormester
24. august 2023 - 12:13 #6
#Ebea - tak

Jeg kunne faktisk godt bruge din løsning. For nu kunne jeg slette alt, der lå efter 5 og lave en sum pr. katagori.

Tak for hjælpen endnu engang:-)
Avatar billede ebea Ekspert
24. august 2023 - 12:27 #7
#6 - Hvis bare det hjalp dig videre, så er det lykkedes, uden at jeg stadig kan se hvad det eksakt er du laver ;-)
Avatar billede acore Ekspert
24. august 2023 - 14:53 #8
dette virker, hvis du fjerner resultatlinierne:

Du sætter denne formel ind i en hjælpekolonne (her kolonne I)

=E2*(COUNTIFS($A$2:$A$204;A2;$E$2:$E$204;">"&E2)+1<=5)

Så kan du få summen af top 5 per produktkategori med denne formel i fx kolonne J

=SUMIFS($I$2:$I$204;$A$2:$A$204;A2)
Avatar billede karina1971 Seniormester
25. august 2023 - 11:08 #9
#Acore  - ja, det gør da:-) Tak for det. Den bliver lige gemt:-)