Avatar billede Butterfly Ekspert
30. august 2023 - 14:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Excel pop up for sjov

Hej
Kan man lave en pop up, evt. en UserForm der popper op efter hvilken dato det er?
Jeg vil gerne lave en pop up til mine kolleger, hvor der står, rolig - jeg er tilbage om 3 uger, og ugen efter skal der stå, nu er der kun 2 uger tilbage, og endelig efter endnu en uge skal der stå, ja, nu er der lys for enden af tunnelen, om kun 1 uge er jeg tilbage.
Det skal knyttes sammen med en eksisterende makro, men det har jeg styr på. Men hvordan styrer jeg den / de andre pop up?
Avatar billede ebea Ekspert
30. august 2023 - 15:11 #1
I tilfælde af at bruge en Pop-up form, hvad skulle så styre den. Er det hver gang at et dokument åbnes, eller?

Du kan jo også blot lave en betinget formatering, med en tekst, som er styret efter datoer, indlagt i x celler.
Avatar billede MaxZpaD Professor
31. august 2023 - 14:52 #2
Enig med ebea i, at man skal vide, hvad triggeren for pop-up er. En UserForm ligger defineret i VBA-projektet i en given Excel-fil, så det ville kun være, når netop denne fil startes.

Hvis triggeren skal være, at brugeren starter Excel, skal der på hver brugers pc være installeret f.eks. et Excel-tilføjelsesprogram (.XLAM-fil), som indeholder et Class Module, der kan opfange den "event", at Excel åbnes. Dette kan også ligge i brugerens personlige projektmappe (PERSONAL.XLSB), men den er lidt sværere at "skubbe ud"/opdatere for mange brugere ad gangen.
Avatar billede Butterfly Ekspert
20. september 2023 - 14:13 #3
hej
undskyld det sene svar, men nu har jeg holdt ferie.
Styringen skal være hver gang filen åbnes.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. september 2023 - 21:37 #4
Prøv denne kode, lægges i: Denne_projektmappe
Private Sub Workbook_Open()

StartDag = "11-09-2023"

forskel = DateSerial(Year(Date), Month(Date), Day(Date)) - DateSerial(Year(StartDag), Month(StartDag), Day(StartDag))

    Select Case forskel

        Case 0 To 6

            MsgBox "Rolig - jeg er tilbage om 3 uger."

        Case 7 To 13

            MsgBox "Nu er der kun 2 uger tilbage."

        Case 14 To 20

            MsgBox "Ja, nu er der lys for enden af tunnelen, om kun 1 uge er jeg tilbage."

    End Select

End Sub
Avatar billede Butterfly Ekspert
21. september 2023 - 10:37 #5
Mange tak store-morten, det virker perfekt