Avatar billede buls Seniormester
31. august 2023 - 15:11 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

5G router

Hej.  Kan I hjælpe med dette.  Jeg skal have en ny router til streaming af tv i mit kolonihavehus. Den skal trække streaming og samtidige skal jeg arbejde på pc ( uden den hakker i det ).  Er der nogle der har en forslag på dette ??
Jeg har et simkort,så det skal bare være når man sætter sim-korte i så virker det,skal ikke tilføje andre kabler.
Det skal være en 5g router.
Pris 3 til 4 tusinde
Har set på en router der hedder  Zte MC801A 5G er den god  ??
Hilsen Buls
Avatar billede INK Ekspert
31. august 2023 - 16:36 #1
Kender ikke det pågældende produkt, men umiddelbart ser specifikationen ud til at dække dit behov. For en 5G router er det dog afgørende om styrken af mobilnettet i din kolonihave er god.
Har du erfaring med dækning for din leverandør netop der? Hvis du har en mobiltelefon kan du jo prøve med simkortet i denne om signalet er kraftigt nok. Lav internetdeling og check signalet med din pc. Mål hastighed m.m.
Avatar billede buls Seniormester
31. august 2023 - 16:49 #2
Hej Ink.  Dækning i kolonihavehuset er fint med 5g,har prøvet med mobiltelefonen  😊 Har du et forslag med en anden router ??  buls
Avatar billede INK Ekspert
31. august 2023 - 17:12 #3
Har ikke selv erfaring med mobilroutere. De findes i flere prisklasser og med varierende anmeldelser. Kan nok ikke bidrage med mere.
Avatar billede buls Seniormester
31. august 2023 - 17:41 #4
Hej tak for hjælpen 👍
Avatar billede puren Ekspert
01. september 2023 - 00:54 #5
Hvorfor ikke “nøjes med 4g”??

En god 4g forbindelse giver ca. 100mbit/s forbindelse kan teoretisk nå 150mbit/s en 4K stream fra Netflix tager 25mbit/s og en standart HD 4mbit/s

En normal 4g router koster ca 4-500kr alt efter hvor meget den skal kunne
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. september 2023 - 20:16 #6
Jeg har lige testet med Sony Xperia 5 - henholdvis generation I og generation III.

III  260 download 20 upload (5G)
I    203 download 47 upload  (4G) ( LTE)

tal i Mbps

Synes egentligt bedre om 4G tallene (endda på ældre telefon).
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2023 - 12:17 #7
Hej, det er godt at der allerede er bidragere om hvad er godt og hvad der virker her.

For at kunne forstå lidt bedre med mobile trådløse router kan man starte med at forstå det først, hvordan den er bygget og hvad dens formål var før man køber mobile trådløse router og mit bud på at hjælpe dig med at finde en ny router til streaming af tv i dit kolonihavehus. 😊

Jeg har søgt efter anmeldelser af Zte MC801A 5G router, som du har set på. Her er nogle resultater:

- ZTE 5G Hub Review (ZTE MC801A): 5G Home Broadband Router - Ken's Tech Tips¹
- Review: ZTE MC801 5G Indoor WiFi Router – Router Switch Blog²
- ZTE MC801A 5G Indoor CPE Review³

Ifølge disse anmeldelser har Zte MC801A 5G router nogle fordele og ulemper:

- Fordele: Den understøtter **100MHz ultra-wide bandwidth** og **max downlink rate of 2.8Gbps**², hvilket gør den meget hurtig til streaming og arbejde på pc. Den har også et **simkort slot**, så du kan bruge den med dit simkort uden andre kabler³.
- Ulemper: Den understøtter kun **NSA mode**, ikke SA mode, hvilket betyder, at den ikke kan bruge det fulde potentiale af 5G-netværket². Den har også et **stort strømforbrug** og **bliver varm** under brug³.

Håber det hjælper dig med at træffe en beslutning. Hvis du vil se andre muligheder, kan du prøve at søge efter "5g router simkort" eller "5g router pris". 👍

Kilder:
(1) ZTE 5G Hub Review (ZTE MC801A): 5G Home Broadband Router - Ken's Tech Tips. https://kenstechtips.com/index.php/zte-5g-hub-review

(2) Review: ZTE MC801 5G Indoor WiFi Router – Router Switch Blog. https://blog.router-switch.com/2020/03/review-zte-mc801-5g-indoor-wifi-router/

(3) ZTE MC801A 5G Indoor CPE Review. https://www.5g-cell.com/zte-mc801a-5g-indoor-cpe-review/

Hvad er forskellen mellem NSA og SA mode?

Forskellen mellem NSA og SA mode er, at NSA bruger 4G-netværket til at styre 5G-signalet, mens SA forbinder 5G-signalet direkte til 5G-kernenetværket¹ ². Det betyder, at SA mode kan udnytte det fulde potentiale af 5G-teknologien, mens NSA mode er begrænset af 4G-teknologien³ ⁴. SA mode kan også give bedre ydeevne, lavere forsinkelse og højere pålidelighed end NSA mode⁵ ⁶.

Hvis du vil vide mere om forskellen mellem NSA og SA mode, kan du læse disse artikler:

- Standalone (SA) vs Non-Standalone (NSA) 5G Architectures¹
- Non-standalone and Standalone: two paths to 5G - Ericsson²
- 5G Network Mode: NSA vs SA, what's the difference? - VSOL³
- Understanding NSA 5G and SA 5G: a quick and easy primer⁴
- 5G SA vs NSA: Difference Between Standalone and Non-standalone 5G ...⁵
- 5G NSA vs 5G SA | What are the Differences between NSA 5G and ... - Corning⁶

Kilder:
(1) Standalone (SA) vs Non-Standalone (NSA) 5G Architectures. https://www.affirmednetworks.com/sa-and-nsa-5g-architectures-the-path-to-profitability/

(2) Non-standalone and Standalone: two paths to 5G - Ericsson. https://www.ericsson.com/en/blog/2023/4/standalone-and-non-standalone-5g-nr-two-5g-tracks

(3) 5G Network Mode: NSA vs SA, what's the difference? - VSOL. https://www.vsolcn.com/blog/5g-nsa-vs-sa.html

(4) Understanding NSA 5G and SA 5G: a quick and easy primer. https://mobilityarena.com/nsa-5g-and-sa-5g/

(5) 5G SA vs NSA: Difference Between Standalone and Non-standalone 5G .... https://beebom.com/sa-vs-nsa-5g/

(6) 5G NSA vs 5G SA | What are the Differences between NSA 5G and ... - Corning. https://www.corning.com/optical-communications/worldwide/en/home/the-signal-network-blog/5g-sa-vs-nsa.html

Kan du anbefale en 5G-router med SA-mode?

En 5G-router med SA-mode er en router, der kan forbinde til 5G-kernenetværket uden at være afhængig af 4G-netværket¹². Det giver den bedre ydeevne og pålidelighed end en router med NSA-mode² ⁴.

Jeg har søgt efter nogle 5G-routere med SA-mode, og her er nogle resultater:

- HUAWEI 5G CPE Win³: Denne router understøtter både NSA og SA mode, og har en **high-power amplifier** og en **high-gain antenna** til at forbedre signalet. Den har også et **simkort slot**, så du kan bruge den med dit simkort. Den koster omkring **3.000 kr**.
- What is the Difference Between NSA and SA? Which is Better?⁴: Denne artikel sammenligner nogle 5G-routere med SA-mode, såsom **ZTE MC801A**, **Huawei 5G CPE Pro 2**, **Netgear Nighthawk M5** og **TP-Link Archer MR600**. Den giver også nogle specifikationer og priser for hver router.

Håber det hjælper dig med at finde en god 5G-router med SA-mode. Det er bedst at have seneste mobile trådløse router, når det er tilpasset til nyere generationer af enheder. 😊 Masterne bliver ved med at blive bedre og hurtigere, så hvorfor ikke med 5G end 4G.

Kilder:
(1) What is 5G SA Mode? | Inseego.
https://inseego.com/resources/5g-glossary/what-5g-sa-mode/

(2) Differences between NSA and SA networking modes of 5G cellular routers ....
https://www.pusr.com/news/Differences-between-NSA-and-SA-networking-modes-of-5G-cellular-routers.html

(3) What is the Difference Between NSA and SA? Which is Better?.
https://blog.router-switch.com/2021/08/what-is-the-difference-between-nsa-and-sa-which-is-better/

(4) HUAWEI 5G CPE Win - HUAWEI Global.
https://consumer.huawei.com/en/routers/5g-cpe-win/

Jeg hopper af her, og kig gerne på tekniske specifikationer for din ynglings mobile trådløse router for SA og gerne med SA så du ved at den kan bruge 5G 🙃
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2023 - 12:36 #8
Avatar billede buls Seniormester
02. september 2023 - 16:11 #9
Hej Jørgen.  Tak for d.i.v info,det var noget jeg kunne bruge.
Jeg har set på denne : ZTE MU5001 mobil 5G router - WiFi 6, 4.500 mAh batteri.
Er det ikke en der kan dække mit behov  ??    Buls
Avatar billede puren Ekspert
02. september 2023 - 16:44 #10
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2023 - 17:54 #11
Ja,  ZTE MU5001 har allerede imponerende kommentar fra folk der købt og afprøvet den.
Men nogen kommenterer, at det mærkeligt bare ved at flytte 3-5 meter væk fra en særlig forbindelse, så får man højere hastigheder. De kan lide hurtigere forbindelse med 5GHz frekvensen (skal ikke forstås som 5G LTE forbindelse, men WiFi 6 ax forbindelser til enhederne; wifi netdeling med mobil eller computer m.v.)

https://ztedevices.com/en-eu/mu5001/

Eksempel fra denne herre: 😁

Fast 5G with ZTE? The ZTE MU5001 overviewed
https://youtu.be/bAKvyifaQo4?si=sJQKkfbwmy3gQv1X

Kort og grund: baseret på tekniske data fra ZTE MU5001, ser det ud til at være lovende ud 👍
Avatar billede buls Seniormester
02. september 2023 - 18:08 #12
Hej.  Ok  ja jeg har også set videoen fra YouTube  😉  jeg tror jeg hopper på denne 👌  Takker igen  Buls