Avatar billede albx Juniormester
18. september 2023 - 20:29 Der er 7 kommentarer

tilnærmelsesvis værdi på tekst

God aften.

Jeg har modtaget et større ark med kunder, hvor jeg så vil lave et lopslag til nogle salgstal, men problemet er, at kundenavne ikke er identiske.
Tilnærmelsesvis værdi fungere ikke umiddelbart på tekst, så tænkte om der var nogle kloge hoveder der havde en anden løsning (ud over at omdøbe de +200 kunder :-) ).
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. september 2023 - 12:35 #1
Kan du ikke uploade en Excel fil til Dropbox med eksempler på dine data?
Avatar billede albx Juniormester
19. september 2023 - 12:53 #2
Hej xl

Det er en kundedatabase, så kan desværre ikke dele den.

Men eks. kunne være følgende

eksempler på opslagsværdier: "Netto"; " Group Rema1000"
Værdi der skal søges efter: "Netto, Vejle"; "Rema1000 Group"

Håber det giver mening
Avatar billede Stig Seniormester
19. september 2023 - 13:21 #3
Jeg kender ikke til nogen funktion i Excel der kan gøre lige præcis det du ønsker.

Du kan måske bruge en kombination af indeks/sammenlign til at hjælpe med rengøring af dine data.

Lav først en liste med alle kunder, renskrevent.

Lav derefter en ny kolonne i din kundeliste, med flg. formel:
=HVIS.FEJL(VÆLGRÆKKER(SORTER(HVIS(FIND(<Renskrevne navne matrice>;<Opslagsværdi>)>0;<Renskrevne navne matrice>);1);1);"Ingen match")

Fejl returneres med "Intet match", som du manuelt kan udfylde, skulle der være nogen.

Du kan derefter benytte LOPSLAG på den nye kolonne
Avatar billede Stig Seniormester
19. september 2023 - 13:23 #4
Ovenstående har intet at gøre med indeks/sammenlign - det var lige en brain fart ;)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. september 2023 - 14:29 #5
Du kan enten (gratis) downloade og bruge Fuzzy Lookup Add-in
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15011

eller du kan bruge Power Query som vist for eksempel her:
https://www.youtube.com/watch?v=5LiBN4yE3mM
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. september 2023 - 14:49 #6
@albx
Kom du videre?
Hvis ikke, og hvis du stadigvæk er interesseret i hjælp så give nogle flere eksempler end bare to, så det er noget reelt at teste på.
Avatar billede albx Juniormester
20. september 2023 - 21:12 #7
Hej xl

Jeg har desværre ikke haft så meget tid til at arbejde videre med det, men tænker jeg skal have prøvet fuzzy lookup af.

Skal nok melde tilbage så snart det er prøvet af👍