Avatar billede JCK Praktikant
20. september 2023 - 13:34 Der er 4 kommentarer

Oversigt over fravær individuelle navne og datoer i tabel

Hej,

Jeg er ved at udarbejde en fraværs oversigt i Excel og mangler en formel eller anden løsning til at samle dataene.

Jeg har lavet et ark hvor fraværet bliver skrevet i en tabel 1 række pr fravær med navn, start dato, slut dato og fraværstype.

Dette vil jeg gerne have samlet i et overblik pr måned som kan vælges i en drop down menu. Alle navne skal stå under hinanden i en række og datoer 1-31 hen af og have markeret i dette overblik de datoer der står i tabellen for hvert navn.
Så skal bruge en formel der kan finde navnet i tabellen og derefter "læse" datoen og markere de datoer ud for den rigtige person og på den rigtige måned.

Jeg håber dette giver mening og at i kan hjælpe med et forslag til en løsning på ovenstående

På forhånd tak.
Avatar billede Tom K. Forsker
20. september 2023 - 13:43 #1
Prøv Pivorttabel vil jeg foreslå
Avatar billede JCK Praktikant
20. september 2023 - 14:15 #2
En Pivottabel giver mig ikke helt det overblik jeg leder efter da den ikke skriver datoerne i mellem men kun start og slutdatoen som skrevet i tabellen.
Skal gerne kunne se navnene under hinanden og om hvor mange af medarbejderne der har fravær der overlapper hinanden.
Avatar billede acore Ekspert
20. september 2023 - 14:55 #3
Kan du ikke bruge COUNTIFS()?

Hvis du har navn, startdato og slutdato i kolonner, og du har en dato i en celle, så kan du tælle med

=COUNTIFS(navnerange; navn; startdatorange; "<="&datocelle; slutdatorange; ">="&datocelle)

hvor mange gange "navn" optræder i fraværstabellen på "dato". Kan udvides med fraværstype. Du kan evt bruge "conditionl formatting" til at illustrere fravær med en farve.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. september 2023 - 14:56 #4
Upload en Excel fil til Dropbox gerne med fake data og sådan at man klart kan se, hvordan du ønsker resultaterne præsenteret. Giv eksempler (og det betyder mere end to) ved manuelt at indtaste ønskede resultater. En eksempelfil med god forklaring kan spare en masse skriveri frem og tilbage.