Avatar billede TTA Seniormester
09. oktober 2023 - 11:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sortere kolonner efter dato - en umulig opgave!

Jeg har 232 datoer i én kolonne samt en lang række data i efterfølgende kolonner. Nu vil jeg gerne sortere disse data efter dato, med den ældste dato først. Datoformatet er dd.mm.åååå. Men jeg kan ikke få det til at virke. Uanset hvad jeg formaterer cellerne som, så sorteres datoerne efter dag, herefter måned og til sidst år - med andre ord; det står hulter til bulter. Jeg har også prøvet at angive brugerdefineret formatering - det gør ingen forskel. Når jeg vil sortere, så kan jeg også kun vælge fra A-Å hhv. Å-A.

Jeg har prøvet at google det - ud over at det er svært at finde nogen hits, så beskriver de få, jeg har fundet, blot at jeg skal angive at jeg skal formatere det som dato, og vupti, så virker det... Det gør det så bare ikke i mit tilfælde!

Hvad f..... er der galt!?
Avatar billede jens48 Ekspert
09. oktober 2023 - 11:31 #1
Prøv at bruge Søg og erstat for alle celler med datoer og erstat "." med "-". Så bliver de set som en dato og sortering er mulig
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. oktober 2023 - 11:32 #2
Hvis du har adgang til funktionen SORT (engelsk) fungerer følgende fint:

=SORT(A1:A232;;1)
Avatar billede MaxZpaD Professor
09. oktober 2023 - 12:17 #3
TTA - hvis jeg forstår det korrekt, så står dine datoer i én enkelt kolonne i celler fra top til bund. Hvis dette skal pivoteres ud i kolonner, fungerer følgende formel i min version af Excel:

=TRANSPONER(SORTER(A1:A232;;1))
Avatar billede Bak2 Praktikant
09. oktober 2023 - 15:43 #4
Jens's løsning er fin.
Hvis du ikke vil ændre i formatet kunne du prøve i windows opsætning, regionale indstilling at vælge Tyskland(Tyskland). Denne opsætning kan du ændre tilbage bagefter, men tysk opsæning vil acceptere dit datoformat som værende doto og ikke tekst.
Avatar billede MaxZpaD Professor
10. oktober 2023 - 09:12 #5
#4 - Bak2
Helt sikkert en mulig work-around :-)
I min Excel-version (16.0/Office 365 64-bit) og med Dansk i regionale indstillinger i Windows håndterer SORTER-formlen datoerne korrekt, selv om de står med punktum som separator, og dermed ikke datamæssigt opfattes af Excel som en dato.
Avatar billede TTA Seniormester
10. oktober 2023 - 09:13 #6
Det løste problemet at udskifte "." med "-" :)