Avatar billede __Allan__ Seniormester
27. oktober 2023 - 15:17 Der er 4 kommentarer og
5 løsninger

Anbefaling af billig farveprinter

Jeg købte for godt 2 år siden en HP envy photo 7134, til mine forældre, da de havde bøvlet en del med dårlige udskrifter på en tidligere printer.

Nu viser det sig at til trods for udskift af blæk/toner får 3-4 måneder siden, har de aldrig rigtig været tilfredse med printeren.
Det skal siges at den ikke bliver brugt ret tit. Måske dét er problemet??

Men de vil gerne have noget der virker, når de skal bruge den.
Er der nogen der har anbefaling til hvad man bør vælge i prisleje omkring 1000 kr. ?

Det vil være super hvis det er photo-printer med skanner, men ikke et krav.
Og er der noget man kan gøre for at vedligeholde den så blæk/toner holder længst mulig og printeren det samme?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
27. oktober 2023 - 17:03 #1
Alle blækprintere vil ved stilstand få indtørret blæk i printhovedets dyser. Det sker ikke i selve blækpatronerne.
Opret et dokument med en lang, tynd streg i hver farve, lodrette eller diagonale for at bruge alle dyser.
Print det med 1-2 ugers mellemrum. Det bruger ikke meget blæk, og hos mig er det nok til at holde dyserne fri.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. oktober 2023 - 22:02 #2
Jeg hælder normalt til Canon printere, men det kniber umiddelbart med at finde nogen i din prisklasse p.t.
Udover det gode råd fra FinnRasmussen, så skal du gå efter en printer, hvor hver farve er i sin egne patron.
Kan se at den de har nu er  med 1 sort og 1 trefarvet patron.
De er billige i indkøb, men hamrende dyre i drift, da patronerne indeholder meget lidt blæk og stadig er meget dyre. Det er også nemmere at købe brugbare uoriginale patroner, når det er enkeltfarver i stedet for de 3-farvede patroner.
Jeg har tidligere beregnet på nogle af de billige med 1 sort og en trefarvet, at allerede første gang man supplerer med nye patroner, er de samlet set dyrere end hvis man købte en med separate patroner fra starten.
Det er nogle år siden, at jeg beregnede det ud fra pris og indhold (ml), men om det stadig er tilfældet, skal jeg lade være usagt, men jeg ville aldrig anbefale en printer, hvis ikke der var separate patroner til hver farve.
Der begynder priserne nok ca. der, hvor din max er - eller lidt over.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2023 - 07:57 #3
Da jeg printede meget med min HP G55 printer, der også har 2 beholdere med hoveder fyldte jeg patroner selv med sprøjter. Det virkede fint i mange år indtil printeren blev 15 år og den var nedslidt. Det at printeren har flere løse farver og kun et print hoved løser altså ikke problemet med at det indtørrer. Og indtørrer det så meget at hovedet ikke kan renses skal hovedet udskiftes, og det er også dyrt
Så man er nødt til jævnligt at lave "vedligeholds print" for at holde en "blæksprutte" kørende.
Bruger selv nu en laser printer da mit behov ikke er så stort længere.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2023 - 08:02 #4
Hvis deres behov primært er at printe tekst vil en sort/hvid laser være et bedre køb. Har man behov for enkelte farve udskrifter kan man nok finde en løsning til at få gjort dette.
Avatar billede falster Ekspert
28. oktober 2023 - 12:34 #5
Kan anbefale en billig Epson med separate farvepatroner "suppleret" med Finns vedligeholdelsesråd, f.eks.:

https://www.proshop.dk/Printer/Epson-Expression-Home-XP-2205-All-in-One/3132643

ellers, hvis 22061's forudsætninger ovenfor holder - en S/H laser.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
28. oktober 2023 - 14:09 #6
Tusind tak for alle jeres svar! 😊

Jeg googlede lige hvordan jeg kunne rense hovedet, bare for at undgå at kassere en printer der vil kunne bruges.
Jeg fandt denne på YouTube:
https://youtu.be/DFNIODzCouc?si=cPeTfEkdnyrcoTaP

Kan det passe at hovedet sidder på disse patroner og ikke i selve printeren?
For så er der måske håb endnu. 🤞
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2023 - 14:16 #7
#6 Ja ved udskift at patroner får du en "ny" udskrifts kvalitet da print hoved følger med.
Det er det der er farligt med en hvor man har flere farver og et fast hoved. Her kan det gå helt galt hvis hoved tørrer ind. Så skal hoved muligvis skiftes hvis rense program ikke kan klare det.
Da jeg havde G55 i sin tid købte jeg rensevæske jeg kunne sætte hoved i i nogen tid. Det løste problem i langt de fleste tilfælde. Jeg brugte en side der hed Trykspar dengang.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2023 - 14:22 #8
Der står her https://elextra.dk/komponenter/spray-printfremstilling/rense-sm%C3%B8re-produkter/ipa-isopropanol-rensev%C3%A6ske-500ml/H54825 at isopropylalkohol kan bruges til at rense vandfast blæk. Jeg har ikke selv erfaring med at rense med dette, men det er let at finde. Matas og thansen har jeg set det i.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
28. oktober 2023 - 21:14 #9
Cool.. Tak for tippet.
Jeg prøver at rense, og ellers skifter jeg nok ud med en sort/hvid, eller måske den falster anbefaler. 👍