Avatar billede nu_igen Professor
28. oktober 2023 - 09:39 Der er 9 kommentarer

IMac med windows partition

Hej
Min snart 12 år gamle IMac er oprettet med windows via Bootcamp. Jeg bruger ikke Mac delen længere og vil gerne have dens 120 Gb flyttet til windows.
Jeg er klar over at  det nok ikke er alle GB jeg kan flytte.
Jeg bruger Mac delen sjældent fordi jeg har en  ny Ipad.
Når jeg efter måneder åbner Mac delen, ryger der mere end 1000 mails ind i dens mailboks. Det er træls. Kan jeg undgå det?
Spørgsmål 1: flytte GB
Spørgsmål 2: undgå mails
Tak
Avatar billede claes57 Ekspert
28. oktober 2023 - 18:59 #1
Mac skal stadig have plads til at opgradere, så efter du har slettet at gums, så tag den brugte plads, og sæt det dobbelte af som minimum - resten til windows-partitionen.

Jeg har ikke styr på mac/ipad samarbejde, men hvis du kan slette dine mail-konti på mac UDEN at de bliver slettet på ipad, så vil mac ikke hente mails længere. Du skal dog bevare en, så apple kan skrive til dig mht opgraderinger osv.
Skriv evt til Ink ( https://www.computerworld.dk/eksperten/profil/231593 ) han ved det sikkert.
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2023 - 21:28 #2
Spm. 1: Start din iMac op med MacOS. Med diskværktøj kan du reducere partitionen med MacOS. Enig med claes57 i at du skal lade en vis mængde fri, for eksempel 25 GB efter du har slettet alt overflødigt.
Det er 10 år siden jeg testede Bootcamp, så jeg ved ikke om du kan ændre Windows partitionen med Diskværktøj i MacOS, eller om du skal ændre Windows partitionen under Windows styresystemet. Men du kan jo i første omgang se om det er muligt i Diskværktøj, hvilket jeg gætter på.

Spm. 2: Når du er startet op i MacOS kan du blot deaktivere mailkontoen eller helt slette den. Det har ingen indflydelse på mail på din iPad.
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2023 - 21:39 #3
Ser lige, du tidligere har stillet samme spørgsmål:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1041270
Avatar billede nu_igen Professor
30. oktober 2023 - 09:46 #4
Hej til INK
TAK for svaret. Jeg kunne ikke huske at jeg tidligere har spurgt om det samme. Beklager og genlæser alle besvarelser..... også på mine seneste spørgsmål.
Med venlig hilsen - Ingeborg
Avatar billede nu_igen Professor
30. oktober 2023 - 09:48 #5
# 1: at gums??? Hvad er det? Den måtte jeg lige tygge på 🤔
Avatar billede Wombat Juniormester
09. januar 2024 - 14:40 #6
Boot din Mac mens du trykker Command + R, så kommer du ind til MacOS Recovery System. Der kan du ændre din Macs disk partition med Disk utility som du ønsker. NB. Vil du ændre din Windows partition skal du bruge Boot Camp.
Avatar billede nu_igen Professor
30. januar 2024 - 11:21 #7
Tak for svaret og undskyld min sene reaktion Jeg tør simpelthen ikke gøre det du foreslår. Jeg har ikke forstand til at overskue konsekvenserne, hvis jeg gør noget forkert.
Allerhelst så jeg at hele Mac delen forsvandt, så der kun var windows tilbage. Men det går vel ikke 100 %.
Med venlig hilsen - Ingeborg
Avatar billede INK Ekspert
30. januar 2024 - 13:34 #8
Du kan ikke fjerne Mac-delen, da der kører Bootcamp i Mac-systemet. Bootcamp er det der tillader Windows at køre.
Forstår godt, du ikke selv tør pille ved partitioner. Det er for viderekomne (selv om du er Professor 😀​).
Vedr. spm. 2, så kan du roligt slette mailkontoen i Mac-delen.
Avatar billede nu_igen Professor
30. januar 2024 - 19:06 #9
#8. Tak for mailen. Ja det er en underlig verden, hvor man stiger i graderne jo mere uvidende man er. Så den professorhat giver jeg gerne til en anden.