Avatar billede vbr Seniormester
30. oktober 2023 - 12:12 Der er 9 kommentarer

Google ser ud til at være malware, lyder advarsel på alle vore mobiler!

Jeg har Stofa Safesurf installeret - også på vore mobiltelefoner,  Huawei P20 og P30. På mobilerne er der begyndt at dukker følgende advarsel op:

SIKKERHEDSTRUSSEL
Google ser ud til at være malware og udgør en stor risiko (vis detaljer). det anbefales at afinstallere den med det samme.

(vis detaljer) ser ud til at være et link. Så den undgår vi at trykke på!!!

Jeg har sikret mig, at Stofa Safesurf, som vi har gennem vores internetleverandør, er aktiv på mobilerne - og jeg har kørt scanning på dem uden at finde noget!

Har nogen oplevet noget lignende - det lyder jo lidt mystisk, hvis selveste Google skulle være blevet inficeret?!
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2023 - 16:45 #1
Fra anden gruppe jeg deltager i fortælles at det skulle være et falsk positiv.
Men har ikke selv oplevet problemet.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. oktober 2023 - 18:13 #2
meld det til Stofa Safesurf og helst inkl beskeden med det famøse link (Stofa skal kunne se link, så en videresend af teksten er bedst)
Avatar billede Ingerlis Praktikant
31. oktober 2023 - 08:41 #3
Oplever samme problem på min Huawei telefon. 🤔
Avatar billede Skjoldhøj Praktikant
31. oktober 2023 - 12:33 #4
Har oplevet samme problem 2 morgener i træk. Meddelelsen blokerer for adgang til alt andet på telefonen.
Har en Huawei P20 Lite med Android 9
Jeg kan få meddelelsen til at forsvinde ved at lukke helt ned på telefonen og starte forfra med login til Sim kortet. Så kan telefonen anvendes igen.
Problemet er dog ikke fjernet.
Avatar billede Regitse Praktikant
31. oktober 2023 - 13:51 #5
Jeg har oplevet det samme i 3-4 dage.
Avatar billede Regitse Praktikant
31. oktober 2023 - 13:53 #6
Kun på min Huawei telefon.
Avatar billede Erik K Ekspert
31. oktober 2023 - 18:12 #7
De nævnte telefoner er forholdsvist gamle med gamle styresystemer og Huawei sørger vel ikke længere for opdateringer til dem, da de jo mere eller mindre er røget ud af markedet med telefoner.
Opdateringer fra Google har Huawei ikke kunnet få siden 2019.
P20 er fra 2018 med Android version 8 og P30 er fra 2019 med Android version 9.
Den nyeste Android version er nu 14.

Mon det kan være årsagen til, at Androidsystemet anses som usikkert?
Avatar billede vbr Seniormester
02. november 2023 - 16:12 #8
Min Huawei P30 er så vidt jeg kan se version 12. I øvrigt har 'sikkerhedstruslen' ikke vist sig i nogle dage på nogen af telefonerne, så måske har Stofa SafeSurf fanget og elemineret den. Det håber jeg - selv om håb jo ikke er en strategi ;-)
Avatar billede vbr Seniormester
15. december 2023 - 10:17 #9
Tak til alle for kommentarerne og god jul. Problemet optræder ikke mere, så det har sandsynligvis løst sig selv. :-)