Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
31. oktober 2023 - 21:03 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Sum alle værdier, hvor cellen til højre er en given værdi

Hej.

Jeg har to kollonner. En med konti-navne og en med udgifter.

eks.

Kol. A        Kol.B
Konti 1      300
Konti 2      400
Konti 1      150
konti 1      200
konti 2      100
konti 3      5000

Nu vil jeg gerne skrive en formel i C1 hvor jeg summerer alle værdier der hører til konti 1.

Jeg har forsøgt lidt med =sumhvis() men den forholder sig ikke relativt til logisk test af alle cellerne i kol. A.

Nogen der har et godt bud på hvordan jeg løser dette med en formel?

På forhånd tak,
Jakob.
Avatar billede ebea Ekspert
31. oktober 2023 - 21:28 #1
Måske du har glemt det sidste parameter, som er sum kolonnen.
=SUM.HVIS($A$2:$A$10;A2;$B$2:$B$10)
Avatar billede Keld Broe Seniormester
09. november 2023 - 13:02 #2
For at summere værdier i kolonne B baseret på en specifik værdi i kolonne A, som i dit tilfælde er "Konti 1", kan du anvende SUMIF-funktionen i Excel. Her er et eksempel på, hvordan din formel i celle C1 kunne se ud:

=SUMIF(A:A, "Konti 1", B:B)

Denne formel tjekker hver celle i kolonne A for at se, om den indeholder tekststrengen "Konti 1". For hver celle, der passer til kriteriet, summerer den den tilsvarende værdi i kolonne B.