Avatar billede Malou Juniormester
01. december 2023 - 12:05 Der er 8 kommentarer

Beskyt formler i excel ark

Hej,
Jeg har et Excel ark, som vi er flere der har adgang til. Det indeholder formler, som jeg har en kollega, der er lidt slem til at slette eller overskrive.
Så jeg kunne godt tænke mig at låse de felter.
Men jeg kan ikke får det til at virke at gå ind i fomater > beskyttelse > lås celler.
selvom jeg har sat det til, kan jeg stadigt skrive i cellen.

Gør jeg noget forkert eller er der en sikre måde at gøre det på?
Avatar billede MaxZpaD Professor
01. december 2023 - 12:29 #1
Låste celler bliver først beskyttet, efter du har valgt Beskyt ark i menuen Gennemse under gruppen Beskyttelse
Avatar billede Malou Juniormester
01. december 2023 - 12:55 #2
@MaxZpD, det har jeg også forsøgt mig med, men så låser hele arket. Og vi skal stadigt kunne føre data ind i det - blot ikke de celler, hvor der er formler.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
01. december 2023 - 13:10 #3
Ja, men du skal også låse de celler op, som man godt må skrive i.
Avatar billede MaxZpaD Professor
01. december 2023 - 13:25 #4
Jeg vil gerne sige det samme som Dan (#3)  :-)
Avatar billede Malou Juniormester
01. december 2023 - 13:29 #5
Det jeg har gjort nu er:
Markeret de felter der skal være låst - og låst dem.
Derefter har jeg beskyttet arket - og giver alle brugere lov til at markere ulåste celler (jeg kan umiddelbart ikke se at der er en valgmulighed, der giver dem lov til at redigere i ulåste celler).
Men når jeg så vil skrive i ulåste celler, så får jeg en advarsel om at hele arket er beskyttet og jeg kan ikke umiddelbar se, hvordan jeg kan lås de celler der gerne må skrives i op.

Jeg er normalt ganske habil til Excel, men det her driller mig virkelig.
Avatar billede MaxZpaD Professor
01. december 2023 - 13:32 #6
Som udgangspunkt er alle celler altid markeret som låste, så du skal faktisk vende logikken på hovedet og markere de celler, som skal være ulåste og så fjerne fluebenet i Låst.
Avatar billede Malou Juniormester
01. december 2023 - 13:37 #7
Eureka. Der faldt femøren.
Det virker nu. Tak for hjælpen :-)
Avatar billede MaxZpaD Professor
01. december 2023 - 13:38 #8
Dvs., når du har markeret én eller flere celler, som IKKE skal være låst, kan du f.eks. bruge genvejstasten Ctrl + 1 (et-tallet over Q-tasten) og klikke på fanen Beskyttelse, hvorunder du finder tjekboksen for Låst.