Avatar billede Allan Juniormester
21. december 2023 - 11:43 Der er 4 kommentarer

Kan ikke få forbindelse

Under ”Håndter kendte netværk”: Her har jeg oprettet et netværk og opsat et netværksnavn samt en sikkerhedskode.
Hvordan får jeg det overført til listen med: ”Vis tilgængelige netværk”?
Nederst på denne liste er der en mulighed, der hedder ”Skjult netværk”, hvor jeg har prøvet at skabe en forbindelse, men efter at have skrevet navn og kode, svarer den med: ”Forbindelse til dette netværk kan ikke oprettes.”
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. december 2023 - 12:48 #1
Dit netværk vil altid blive vist i listen "Vis tilgængelige netværk". Kan du ikke se det, er det fordi det ikke er tilgængeligt, eller det hedder noget andet end det du tror.

"Skjulte netværk" er netværk, hvor man har valgt ikke at udsende det der hedder SSID, og som vi kender som netværkets navn. Så skal man selv kunne indtaste netværkets navn og pass-kode.
Siden det ikke virker for dig, er det enten fordi det ikke er det rigtige netværk, eller også skriver du navn eller pass-kode forkert.

Vær opmærksom på at navnet er "case sensitiv", altså store/små bokstaver skal være korrekte.

Start med at tjekke din router/access point der laver netværket, og se om der nogen står at "broadcast" af SSID er slået fra... - hvis ikke det er, vil netværksnavnet også være synligt.
Avatar billede Allan Juniormester
21. december 2023 - 13:18 #2
En prås er ved at gå op for mig. Den boks, de installerede på væggen, er ikke en router?
Det er godt nok den, hvor ethernetskablet har siddet i, ved siden af tv-antennekablet.
Der er ingen knap eller kode/navn påsat.
For nogle måneder siden knækkede bunden af kabelporten af computeren. På forunderlig vis har kablet kunnet sidde fast alligevel, med lidt korrektion når computeren blev taget op og ned. Men nu gik det ikke længere, kablet falder ud, medmindre jeg holder det inde med den ene hånd. Det er uholdbart.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. december 2023 - 13:47 #3
Har du en boks installeret på væggen, kan det være en fiber-boks. Den indeholder ikke noget trådløst netværk, men kun en simpel router hvor man kan tilslutte et (eller 4) ethernet kabler.

Ved siden af et tv-antennekabel - så kan det sagtens være en router - kabel-TV router?. Du må lede efter et navn eller lignende... - men er den meget simpel, er der næppe noget trådløst netværk i... - se efter en lampe med samme symbol for WiFi som på computere og mobilen...
Avatar billede Allan Juniormester
21. december 2023 - 15:44 #4
Nu har jeg været i byen og købe en router.
Efter lidt bøvl kom det op at køre.
Fint, så er det drilske ethernet-kabel frakoblet og pakket væk.
Tak for hjælpen og glædelig jul.