Avatar billede mik28 Seniormester
09. januar 2024 - 16:37 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke fjerne virus

Hej Eksperter
Jeg har en maskine som har en virus. Der bliver ved med at poppe alle mulige vinduer op som truer med bål og brænd. Jeg har prøvet at køre TronScript (step 0 og step 3), men det hjælper ikke. Tænkte der måske var en herinde som havde en idé, ellers så reinstallerer jeg den bare.

Venlig hilsen
Mikael
Avatar billede INK Ekspert
09. januar 2024 - 16:43 #1
Lyder mere som malware. Prøv at køre Malwarebytes i gratisudgaven.
Avatar billede mik28 Seniormester
09. januar 2024 - 16:54 #2
Malwarebytes er en del af TronScript.
Avatar billede mik28 Seniormester
09. januar 2024 - 16:56 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2024 - 17:18 #4
Og det er ikke bare at du har tilladt en side at sende notifikationer?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2024 - 17:22 #5
Er rkill en del af tronscript? Norton har også en tool man kan hente ned.
Og der er også Adwcleaner hvis den ikke er en del af scriptet.
Jeg har set video med Tron men ikke haft behov for det.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. januar 2024 - 17:33 #6
du skal nok starte dit antivirus script ved at boote på en usb, der er lavet på en anden pc og så lade den kører din(e) disk(e) igennem.
Hvis det ikke hjælper, så geninstallering - pas på med gemte dokumenter og billeder.
Avatar billede valby Ekspert
09. januar 2024 - 18:02 #7
"Malwarebytes er en del af TronScript."
Det kan da ikke være rigtigt, hvor ser du det ?
Avatar billede klaudi Ekspert
09. januar 2024 - 18:21 #8
Som nævnt i #5, AdwCleaner er god, den har jeg brugt med held flere gange.
https://www.malwarebytes.com/adwcleaner
Avatar billede mik28 Seniormester
09. januar 2024 - 20:30 #9
Hej allesammen

Jeg starter fra en ende af :-)

1. Nej det er ikke fordi jeg har tilladt en side at sende notifikationer. Vinduerne er vedholdende. Hvis jeg lukker et åbner det bare igen og indholdet er ondskabsfuldt og truende.

2. Rkill er en del af step 0. Hvis du downloader TronScript fra det link jeg har postet vil du kunne se at rkill blandt andet bliver udført her. Det ligger under Tron/recources.

3. Jeg regner egenlig med at geninstallere. Det er nok det mest effektive i den sidste ende. Der ligger intet vigtigt på den pågældende maskine så det er ret lige meget. Det er da bare irriterende at man skal give op :-)

4. Malwarebytes er et af de 4 antivirus/malware programmer der bliver kørt i TronScript. Du kan se det i step 3. AdwCleaner er i øvrigt et af de andre produkter.

Tusinde tak for jeres input

Venlig hilsen
Mikael
Avatar billede kurtba Ekspert
09. januar 2024 - 21:51 #10
Desværre er jeg ikke sikker på, at man altid skal sige ja til at modtage notifikationer, før det sker.
Men hvis ikke det er notifikationer, synes jeg det lugter lidt af, at et tilføjelsesprogram måske har sneget sig ind i en browser.
Så prøv at se, om der er kommet tilføjelsesprogrammer der. Prøv også at gå ind under indstillinger og se, om der er kommet ekstra start sider i browseren, som ligger og arbejder i det skjulte. Prøv evt. at nulstille browserne eller helt afinstallere dem og geninstallere dem igen.
Hvis du vælger sidstnævnte, så rens lige regedit med ccleaner efter at du har afinstalleret og før du installerer en ny version.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2024 - 22:36 #11
#10 Jeg er enig og siger altid nej til alle forekomster af notifikationer.  Jeg har tillige efterfølgende indstillet på min pc de ikke må forekomme.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2024 - 09:54 #12
#9 jeg ville uanset om du mener du ikke har tilladt noget alligevel kigge listen igennem. Jeg har ikke nogen der må sende notifikationer som man ved et tilfælde accepterer. De sider du oplever her ser man også typisk på mobiler, og det er at man har tilladt noget. Anbefaling herfra er at ingen sider må sende notifikationer.
Du har brugt nogle gode programmer til at scanne uden de finder noget, så du bør kigge mere efter. Jeg har også en anden tool jeg kan køre. Ved ikke om den indgår i Tron? Det er Norton Power Eraser. Den kunne du prøve at scanne med.
https://support.norton.com/sp/en/us/home/current/solutions/kb20100824120155EN
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. januar 2024 - 10:35 #13
#9: I mine yngre dage brugte jeg meget tid på at hjælpe folk af med forskellige former for mal- og spyware. Bl.a. på spywarefri. Jeg er slet ikke opdateret på det mere, fordi jeg forlod Windows-miljøet, og det derfor blev mindre relevant for mig. Men jeg tænker stadig der er en relevant problematik, som ikke er blevet vendt i denne tråd.

Når jeg ser denne case tænker jeg umiddelbart at den er udsædvanlig, fordi jeg egentlig havde indtryk af, at folk i dag bliver mindre generede af den slags popups, fordi Windows er blevet bedre til at forhindre det. Vel sagtens også derfor, at mange herinde foreslår om du selv er kommet til at gøre noget forkert.

Det sagt, så ER det jo faktisk bestemt stadig muligt at du er blevet inficeret af noget genstridigt noget. Og ja, så er en løsning enten at prøve at rense ud eller starte forfra. Hvis du har mulighed for let at starte forfra, er dette jo klart den bedste måde.

I forhold til at rense det, ville jeg nok personligt i udgangspunktet være varsom med at bruge værktøjer, der foregiver at inkludere andre redskaber fra andre udviklere. Hvilket jeg synes det virker til at TronScript gør: Det er i sig selv nok temmelig ulovligt -- man kan selvfølgelig have søgt om tilladelse til at gøre det, men jeg er ret overbevist om at særligt Malwarebytes aldrig ville give en sådan.

Dertil kommer, at du kan heller ikke vide, om udvikleren af dette Alt-i-en-script har lagt noget andet ind, eller om det faktisk passer når det påstås, at de andre værktøjer er inkluderede. Det kan se sådan ud, men passer det faktisk?

Så personligt ville jeg nok prøve at køre nogle af de nævnte redskaber som standalone (hentet fra de officielle sites), inden jeg konkluderede at alt er forsøgt. Du skal selvfølgelig være opmærksom på, at nogle af de nævnte værktøjer kører man med en vis egenrisiko -- men eftersom du i forvejen er villig til at nyformatere, så er det nok en risiko du kan leve med.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2024 - 10:45 #14
Jeg er enig i #13.
Tlllæg til #12
Kan med hensyn til Norton jeg beskrev, kan den også scanne for rootkit. Der er beskrevet på siden hvordan denne funktion aktiveres. Hvor god Norton er det dette det ved jeg dog ikke.
Avatar billede mik28 Seniormester
10. januar 2024 - 16:02 #15
Tak for al jeres input. Det hjalp at afinstallere Chrome browseren :-)
Igen tak til jer allesammen

Venlig hilsen
Mikael
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2024 - 19:59 #16
Tænkte nok det var browseren der var skylden i problemet. Har set det et utal af gange.