Avatar billede jensen363 Forsker
15. januar 2024 - 14:53 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Formel - test af cpr nummer, Norske CPR numre

Ved at jeg tidligere har set en formel som cheker om et cpr nummer valid efter modulus 11 metoden, men hvad med norske cpr mumre som 11 cifre

Er der nogen som kender en løsning på dette, - efter AI er kommet til synes jeg ikke lige det er blever lettere at vinde noget brugbart på nettet :-(
Avatar billede ebea Ekspert
15. januar 2024 - 16:15 #1
Du nævner selv AI. Så tag dog "springet", og spørg f.eks. Bing's AI robot.

Jeg spurgte for at teste den, og den gav følgende formel til Norsk CPR validering:
=HVIS(REST(SUMPRODUKT(--MIDT(A1;{1;2;3;4;5;6;7;8;9}; 1); {4;3;2;7;6;5;4;3;2}); 11) = 0; "Gyldig"; "Ugyldig")

Og den danske CPR validering gav følgende:
=HVIS(REST(SUMPRODUKT(--MIDT(A1; {1;2;3;4;5;6;7;8;9;10}; 1); {4;3;2;7;6;5;4;3;2;1}); 11) = 0; "Gyldig"; "Ugyldig")

Begge er uden bindestreg imellem tallene på CPR nummeret.

Så robotterne virker rent faktisk ganske godt ;-)
Avatar billede jensen363 Forsker
15. januar 2024 - 16:45 #2
He He .... den fandt jeg også, men den tester ikke om cpr nummer er korekt, den tester kun om formaret er korrekt.

Jeg forespurgte netop Bing's AI robot med teksten

Excel formel check om norst cpr nummer er korrekt

Resultatet blev en formel som ikke overholdt gældende syntax fordi den er sammensat af brudstykker fra andre tråde :-)
Avatar billede ebea Ekspert
15. januar 2024 - 17:00 #3
#2 - og var formlen du fik, så mage til den jeg viser?
Formlen tjekker om et CPR nummer er valid. Og altså ikke om det rent faktisk eksisterer.
Avatar billede jensen363 Forsker
16. januar 2024 - 08:04 #4
Ahhh .... jeg hacde et CPR nummer oprettet efter 2007, - her virker MOD 11 ikke