Avatar billede jonasbang Novice
28. marts 2024 - 10:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ryzen CPU series 3000 virker ikke i B550 bundkort

HJÆLP !!

Jeg har købt en maskine til min søn:

Bundkort:
Gigabyte B550 Aorus Elite v2 - rev. 1.0

Processor:
AMD Ryzen 5 1400 (4 cores / 8 threads @ 3.2 GHz)

Jeg har nu købt en brugt Ryzen 5 3600 for at få en bedre CPU i. Men, når jeg starter maskinen op sker der intet. Skærmen er sort. Jeg kan ikke engang komme ind i BIOS.

Jeg har forsøgt med en CMOS RESET, og også tage CMOS batteri ud. Virker stadig ikke.

BIOS version er F14 (Ryzen 5 3600 er supporteret fra F1).

Jeg har sat CPU'en over i min egen maskine, og den virker.

Bundkortet supporterer series 3000, 4000, 5000 (der står intet om series 1000 som jo er den CPU der sidder i):
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550-AORUS-ELITE-V2-rev-10-11#kf

Er der en setting, en jumper, et eller andet jeg skal gøre for at få bundkortet til at virke med series 3000 (og nyere) ??
Avatar billede puren Ekspert
28. marts 2024 - 11:55 #1
husket CPU power stikket?
er den sat rigtigt i?
er alle pins på cpuen der?
prøvet med kun en ram block?
Avatar billede puren Ekspert
28. marts 2024 - 11:56 #2
er du sikker på at CPUen er god?? (har du set den køre)
Avatar billede jonasbang Novice
28. marts 2024 - 12:11 #3
Ja, den 5 3600 virker i min egen maskine.
Og den 5 1400 virker i min søns maskine (så CPU power stikket er sat i).

Jeg har forhørt mig i en FB gruppe, der var en der havde haft samme issue med et Gigabyte bundkort. Han endte med en hard BIOS reset for at få en 5 3600 til at virke.

Jeg er i første omgang igang med en BIOS update, selvom 5 3600 burde være supporteret fra første version. Hvis ikke det virker, så må jeg prøve en hard BIOS reset - det har jeg aldrig prøvet før ...
Avatar billede jonasbang Novice
28. marts 2024 - 13:39 #4
Opdater BIOS skulle der til. Ryzen 5 3600 er ellers supporteret fra BIOS v. F1, og den havde F14, men der skulle alligevel nyeste BIOS til.