Avatar billede Pivian Praktikant
08. april 2024 - 22:44 Der er 3 kommentarer

=ANTAL.BLANKE tæller forkert

Hej med jer,

Jeg prøver at tælle antal tomme celler med =ANTAL.BLANKE i et område, hvor der også er flettede celler. Excel returnerer imidlertid et forkert antal tomme celler, fordi antallet tilsyneladende(?) findes ved at trække antal fyldte celler (i mit tilfælde er der kun tekst i flettede celler) fra det totale antal celler i området (uden hensyntagen til "fletninger"). Jeg har prøvet at løse problemet med =TÆL.HVIS(A1:E15;""), men får samme forkerte resultat.

Er der nogen, der har et bud på, hvordan jeg får talt de tomme celler på en anden måde?

På forhånd tak!
Avatar billede ebea Ekspert
09. april 2024 - 07:26 #1
Husk, når du bruger flettede celler, og vil tælle antal blanke, at så tælles de celler som er en del af de flettede celler med, og ikke kun i en enkelt kolonne (men de kolonner, fletningen dækker over.
Avatar billede MaxZpaD Professor
09. april 2024 - 09:40 #2
Når jeg søger i diverse fora online, kan jeg ikke finde løsninger, der ikke involverer VBA/makro - netop pga. det, som ebea skriver i #1.

Hvis du placerer denne VBA-kode i et kodemodul i din Excel-fil (projektmappe), kan du benytte funktionen på samme måde som =ANTAL.BLANKE, dvs. fx =ANTAL_BLANKE_FLET(A1:B1).

Function ANTAL_BLANKE_FLET(r As Range) As Long
    Dim c As Range
    Dim b As Long
    For Each c In r.Cells
        If c.MergeCells Then
            If c.Address = Range(c.MergeArea.Address).Cells(1, 1).Address Then
                b = b + WorksheetFunction.CountBlank(c)
            End If
        Else
            b = b + WorksheetFunction.CountBlank(c)
        End If
    Next c
    ANTAL_BLANKE_FLET = b
End Function

Din Excel-fil skal så gemmes med en filtype, der understøtter makroer (.xlsm eller .xlsb).

Den ovenstående kode er "hjemmebrygget", og jeg har kun testet den på nogle få simple områder, så jeg giver ingen garantier for, at den også virker på dine specifikke dataområder.
Avatar billede Pivian Praktikant
09. april 2024 - 12:22 #3
Mange tak, MaxZpaD, det vil jeg prøve! :-)