Avatar billede hudsonium Mester
18. oktober 2025 - 16:26 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Fejlmelding på 64 GB Philips USB-drev

Til eksperterne på Eksperten :-)

Jeg købte for ikke længe siden et lille USB-drev (kan nok godt også kaldes en USB-nøgle) på 64 GB, mærket Philips, med både USB 3.0 og USB-c tilslutning. Meget smart.

Men fra den ene dag til den anden melder min ene PC at enheden ikke kan læses pga. fejl, og at den skal formateres. Min anden PC svarer "sæt venligst en USB-enhed i drevet" når jeg tilslutter.

Det er ingen katastrofe, men der er data på USB-drevet som jeg helst vil beholde.

Forslag til, hvordan man eventuelt kan reparere, og få disse data ud, modtages gerne. Om drevet på længere sigt kan fikses eller ej, er mindre vigtigt.

På forhånd tak
Anders
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2025 - 17:04 #1
Er den synlig i diskhåndteringen på den pc der melder at der er fejl?
Har du prøvet andre usb porte end usb3?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2025 - 17:06 #2
Popper den op i enhedshåndteringen når den monteres?
Har den været puttet i andet udstyr (Mac eller Tv)
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. oktober 2025 - 18:04 #3
Prøv i søg at skrive Diskmgmt. Åben og se hvad der skrives?
https://ibb.co/nqM02Fbn
Avatar billede claes57 Ekspert
19. oktober 2025 - 19:15 #4
Hvis usb'en er lidt ældre så den måske formateret til MBR, og hvis du nu er på win 11, så forventer den GPT
Tjek at usb'ens formatering passer til dine pc'er.
ie - det er lidt som Poko1 er inde på.
selvom usb'en er købt for nyligt, så kan den sagtens være formateret til win10.
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. oktober 2025 - 19:45 #5
#4 Windows 11 24H2 På MBR Disk! Der er ikke problemer med at køre MBR på Windows 11: Ifølge Microsofts egen Windows 11-dokumentation skulle det ikke være muligt at omgå Windows 11’s strenge systemkrav før et Windows 10-system opdateres.
Det er en politik, der har været med til at sikre Windows 11-systemer, men som samtidig gør, at millioner af Windows 10-computere trues af den snart forekommende udløbsdato for Windows 10, som finder sted 14. oktober 2025.
På trods  af dette er det nu lykkes mig at lave et medie der er i stand til at opgradere fra Windows. 10. 22H2: Til Windows. 11. 24H2:
Billedet her under er fra min Windows 11 Pro med 25H2: Udgaven!
https://ibb.co/4npsdR97
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2025 - 20:04 #6
Jeg kørte gså Windows 11 24h2 sidste sommer kun for at afprøve og den kørte også på min Mbr maskine.
Ikke at jeg ville have Windows 11 men blot tjekke det ud.
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. oktober 2025 - 20:13 #7
Her min Windows 25H2:
https://ibb.co/whLxpppV
Avatar billede hudsonium Mester
21. oktober 2025 - 09:22 #8
Hej alle

Tak for jeres foreløbige kommentarer. Jeg har følgende yderligere oplysninger som svar på jeres spørgsmål.

Der er to PCer:

1) Arbejds-PC med Windows 11 Enterprise, USB 3.0 og USB-C indgang. Jeg har ikke administratorrettigheder.
2) Hjemme-PC med Windows 10, USB 3.0-indgang. Har ikke fået opgraderet til Windows 11 endnu.

USB-enheden har kun været itlsluttet de to ovennævnte PCer, ikke til Mac eller noget andet.
Den har været tilsluttet arbejds-PC både med USB 3.0 og USB-C, ingen virker længere, efter at PCerne fra den ene dag til den anden ikke kunne læse enheden.

På arbejds-PCen har jeg ikke rettigheder til at starte Diskmgmt. I enhedshåndteringen på arbejds-PC kunne jeg den ene dag se USB-enheden, den næste dag ikke, men under USB-controllers ses "unknown USB-device (Set Address Failed) - klikkes på denne står der "Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43). The USB set address request failed."

På hjemme-PCen vises USB-enhed ikke i enhedshåndtering, men i Diskmgmt vises den i oversigten, og vælges egenskaber står der 'Denne enhed virker korrekt' - det gør den dog ikke.

Yderligere oplysninger:
Jeg har svært ved at se hvilken formattering enheden har, men skal bemærke at den har virket fint på begge PCer siden købet for under et år siden - indtil for ganske nylig.

Måske det der hedder Discdoctor kan hjælpe med at få data ud. Andre forslag er dog stadig velkomne.

På forhånd tak
Anders
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2025 - 10:30 #9
I den pc hvor den er synlig  i diskhåndtering har den der fået drev bogstav?
Kode 43 er som jeg husker det et driver problem. Windows 11 opdatering kan have gjort at den ikke virker. Jeg formoder du har haft begge Computere genstartet helt fra bunden af?
Avatar billede Poko1 Ekspert
21. oktober 2025 - 12:40 #10
Det er vel ikke sådant at der står RAW I Stedet for NTFS?
Avatar billede Poko1 Ekspert
21. oktober 2025 - 14:37 #11
Du kan altid i Windows åbne Diskhåndteringen! Åben Stifinder vælg 1. C: Drevet gå til Søg 2. og skriv Diskmgmt: Nu kommer der flere muligheder frem Højreklik  3.og Vælg Åben.  eller gå ned til vis 4. flere indstillinger og vælg placer på skrivebordet! Dette kræver ikke nogle rettigheder!
https://ibb.co/HTpnsNgK
Avatar billede hudsonium Mester
25. oktober 2025 - 14:28 #12
Hej alle - endnu en gang tak for kommentarer.

Jeg vender her tilbage med flere oplysninger.

Det er korrekt, at begge de PCer jeg har prøvet på, er blevet genstartet fra bunden, endda flere gange. Enheden blev først brugt på min Win10 hjemme-PC, men jeg må endnu en gang understrege at den altså har virket fint på begge i lang tid.

Se dette billede som er fra hjemme-PCen: https://ibb.co/cXN0YwvX

Når jeg sætter den til hjemme-PCen åbner stifinder automatisk, og giver den drevbogstav D: ; samtidig beder den om at man indsætter et drev i flytbar disk D: - det er mærkeligt, det har jeg ikke set før. Hvis jeg vælger annuller eller lukker stifinder, popper samme vindue op med det samme igen, og det lammer samtidig at man kan køre andre programmer. Det kunne potentielt være et problem hvis jeg vil forsøge

Når jeg starter enhedshåndtering, vises den under diskdrev, og vælges egenskaber står der, at enheden virker korrekt. Det er dog ikke rigtigt. Hvis jeg opdaterer driveren, siger den at den nyeste og bedste driver allerede er installeret.

Når jeg starter Diskmgmt/diskhåndtering, vises den ikke i oversigten, men den vises nederst med drevbogstav D: - og som ikke allokeret.

Det er ikke lykkes mig at starte Diskmgmt på min arbejds-PC, uanset hvordan jeg prøver. Jeg har ikke rettigheder til det.

Hvis nogen har forslag til, hvordan jeg får data ud, eventuelt vha et program man kan hente, så er jeg meget interesseret i at afprøve.

På forhånd tak

Anders
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2025 - 16:14 #13
Når den står som ikke allokeret tyder det på at filtabellen på usb er strøget sig en tur. Kan tænkes den har blevet taget ud medens filer blev skrevet til den.
Du kunne prøve at hente Recuva og lade den scanne dit D drev. https://apps.microsoft.com/detail/xp8lgt18lss4qs?hl=en-US&gl=US
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2025 - 16:23 #14
Når filer skal genskabes skal de gemmes på andet drev end det man genskaber fra, da filer kan blive overskrevet. Det ønsker man ikke sker.
Avatar billede hudsonium Mester
26. oktober 2025 - 12:00 #15
Hej, tak for forslag.

USB-enheden er ikke blevet taget ud, mens filer er blevet skrevet til den. Den har siddet næsten konstant i min arbejds-PC, og holdt op med at virke fra den ene dag til den anden, uden at være blevet flyttet.

Jeg har downloadet og kørt Recuva, som sagde følgende:

https://ibb.co/GQJ0Cs30

Størrelsen på USB-drevet er ikke validt... ææhm... okay. Mon ikke det bare er det samme som at sige "jeg kan ikke".

I min desperation spurgte jeg ChatGPT (selvom den kan hallucinere) om at søge informationer og komme med løsningsforslag, og her sagde den som nedenfor - er der nogen der har erfaring med dette, altså f.eks. at boote i et andet styresystem?

Mvh Anders

---ChatGPT svar---
Du har nu gjort alt det softwaremæssigt sikre man kan prøve hjemme.
Næste skridt afhænger af hvor vigtige dataene er:

🅰️ Hvis dataene er meget vigtige

Så er den bedste vej nu at tage USB’en til et dataredningsfirma, der kan:

åbne selve USB’en og aflæse hukommelseschippen direkte (uden om controlleren)

De har specialudstyr til at læse rå NAND-data og rekonstruere filsystemet.
Det er en operation, man ikke kan gøre hjemme — men den har typisk meget høj succesrate hvis chippen fysisk er i orden.

👉 I Danmark har fx IBAS, Kroll Ontrack, Ahlberg Data, og DataRecovery.dk erfaring med netop defekte USB-nøgler.
Priser starter typisk omkring 2.000–4.000 kr afhængigt af kompleksitet.

🅱️ Hvis du bare vil prøve alt selv, inden du overgiver den

Der findes et par gør-det-selv muligheder, men de kræver mere teknisk snilde:

Prøv et andet operativsystem, fx boot fra et Linux Live USB (Ubuntu, Mint eller lignende).

Nogle gange kan Linux se drev, som Windows ikke kan.

Hvis Linux kan se drevet, kan du prøve ddrescue eller photorec dérfra.

Det kræver dog, at computeren ikke fryser, når du tilslutter USB’en.

USB-dismantling (“chip-off recovery”):

Hvis du er komfortabel med elektronik, kan du fjerne metalhuset og se om printpladen har synlige skader (fx knækket lodning).

I meget sjældne tilfælde kan man flytte hukommelseschippen over i et andet identisk USB-hus, hvis controlleren er stået af — men det kræver, at du finder samme model med samme chip-type.

Jeg vil foreslå, at du:

Prøver Linux Live USB-metoden (jeg kan guide dig trin-for-trin, hvis du vil).

Hvis det heller ikke hjælper, så ved vi, at problemet er hardware – og det eneste realistiske næste trin er et dataredningsfirma.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2025 - 12:43 #16
#15 Ja det kan jo så måske være at Windows har lukket for den medens den har været aktiv.
Det kan vi jo ikke vide.
Live metoden med Linux kunne prøves. Linux kan noget som Windows ikke kan. Måske er du heldig den vej
Avatar billede hudsonium Mester
25. november 2025 - 12:23 #17
Hej alle der har hjulpet og kommet med råd.

Jeg har forsøgt meget af det, og er endt med den konklusion at den eneste måde vil være et datarednings-firma, og dette er for dyrt til at jeg vil ofre det for at få data ud fra enheden.

Jeg kommer derfor til at lukke sagen her.

Det ændrer dog ikke ved, at jeg sætter meget stor pris på folk der forsøger at hjælpe herinde - det siger jeg uanset hvad mange tak for endnu en gang.

Mvh Anders
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester