Avatar billede nybegynderen Nybegynder
13. september 2001 - 22:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Lagring af dokumenter i Access

Jeg er ved at udarbejde en større CRM lignende database, og har indarbejdet en del funktioner med brevfletning til Word. Men jeg har behov for at \"lagre\" de flettede dokumenter i databasen, så andre efterfølgende kan tage \"originalen\" frem ! Ved ikke om det er medium eller svært men starter lige med meedium. Dokumenterne der skal lagres er primært Word og Excel filer.
Avatar billede mugs Novice
13. september 2001 - 23:04 #1
Hvis du skal lagre filer med et antal karakterer >255, skal du oprette et felt af typen notat. Det burde så være muligt at hente eksterne filer i menuen \"Filer\".
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
13. september 2001 - 23:08 #2
Forstår ikke helt hvad du mener !. Jeg tænker på at det fulde stinavn fra det Word dokument der blev åbnet i.f.b.m fletningen, skal lagres automatisk i Access. Håber ikke det er helt russisk !
Avatar billede fdata Forsker
13. september 2001 - 23:12 #3
Du kan oprette et felt af typen Hyperlink i din tabel.
Når du står i feltet, kan du vælge Indsæt/Hyperlink og indsætte et link til dit dokument.

Med andre ord: Du gemmer ikke selve dokumentet i Access; men derimod blot et hyperlink.
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
13. september 2001 - 23:15 #4
Hvordan indsætter jeg et link til dokumentet ?, skal brugeren selv indtaste hele stien, eller kan Word eller Access hjælpe med at udfylde automatisk ?
Avatar billede fdata Forsker
13. september 2001 - 23:21 #5
Som udgangspunkt skal brugerne klikke sig frem til dokumentet.
Det er muligt at programmere yderligere funktioner i VBA; men er det noget for \"nybegynderen\" at kaste sig over?  :o)
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
13. september 2001 - 23:34 #6
Nu er det jo ikke alle brugere der er lige kyndige til at klikke sig gennem 10-15 mapper på 8 forskellige netværksdrev. Så det ville da klart være en hjælp hvis dokumentets fulde sti kunne returneres fra Word til det beskrevne felt i Access. Og ja du har da ret i VBA på nuværende tidspunkt er lige lovlig langhåret for en \"nybegynder\"
Avatar billede fdata Forsker
13. september 2001 - 23:37 #7
Well, du kan jo få koden, så du har lidt at lege med.

Hyperlinks består af 3 dele:
En beskrivelse, adressen, evt. subadresse

Du kan indsætte disse via VBA, f.eks. således:
Me.Feltnavn = \"Klage#C:\\Docs\\Klage001224.doc\"

Bemærk: # mellem de 3 dele

Håber, det er klart nok til at du kan komme videre
Avatar billede fdata Forsker
13. september 2001 - 23:39 #8
Så ikke din kommentar inden jeg sendte.
Hvordan forestiller du dig, at Word skulle kunne sende dokumentets adresse til Access?!?
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
13. september 2001 - 23:39 #9
Der mistede du mig lige i svinget !!!
Og hvor skal jeg så lige sætte den kode ind ?, og hvad betyder det egentligt ?
Avatar billede fdata Forsker
13. september 2001 - 23:43 #10
Vi er vist ikke i sync lige nu.
Som jeg ser det:
1. Enten må brugerne udpege dokumentet
2. Eller også må hele/en del af stien tastes ind
Hvor skulle stien og doc.navnet ellers komme fra?
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
13. september 2001 - 23:53 #11
Forstår godt hvad du mener !, der er jo ikke noget der kommer af sig selv andet end lommeuld. Har bare set det flere gange på nogle seminarer om div. CRM programmer. Her kunne man efterfølgende se et link på sagskortet / posten der startede det pågældende dokument/fil. Når du skriver at brugeren må udpege udpege dokumentet, mener du så Stifinder - kopier, og efterfølgende sæt ind i det pågældende felt i Access ? Det har jeg selv lige prøvet og det virker faktisk fint. Det er kun adressen (stien) der kopieres herved, og ikke hele dokumentet/filen..
Avatar billede foldager Novice
14. september 2001 - 00:01 #12
Hvis du trækker en fil fra f.eks. stifinder ind i et hyperlinkfelt i en formular, lagres stien til den i feltet.
Stien bliver relativ i forhold til hvor databasen er placeret.

Det kan være lidt bøvlet at få det til at virke, eftersom hyperlink feltet tilsyneladende IKKE må være aktivt når man gør det.
Avatar billede fdata Forsker
14. september 2001 - 00:06 #13
Når jeg skriver \"udpege\" mener jeg: Vælg Indsæt/Hyperlink og klik frem til dokumentet. Yes, det er 100% brugerfjendsk; men det virker!

Beklager; men sengen kalder. Håber, andre kan tage over.
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
14. september 2001 - 00:08 #14
Tak for hjælpen SOFAR, sov godt og tak for idag !!
Avatar billede mugs Novice
14. september 2001 - 07:26 #15
Jeg har misforstået. Troede du ville lagre dokumentet. Set i bakspejlet og af Jeres kommentarer, kan jeg da godt se, det er lidt tåbeligt.
Avatar billede jpalleandersen Nybegynder
31. oktober 2002 - 22:43 #16
Jeg har lavet en løsning efter modellen, hvor man gemmer dokumentet udenfor ACCESS. Jeg lavede en tabel med en reference til personen, som brevet vedrører, med en kort beskrivelse af dokumentet, og med dokumentets adresse (Valgt sti + det nøjagtige tidspunkt for brevets oprettelse). Dokumentet hentes igen ved at klikke frem til personen og til brevet via beskrivelsen.

For at tilfredsstille persondataloven ville det måske være sikrere, hvis man kunne gemme dokumentet direkte i ACCESS i krypteret for, men det kan man vist ikke?
Avatar billede hede99 Nybegynder
04. november 2002 - 19:12 #17
Kunne man måske få en kopi af jeres crm systemer.