Avatar billede sunlight Nybegynder
23. september 2001 - 21:14 Der er 15 kommentarer

Hvordan fungere Ghost programmer

Jeg har Norton Ghost 7.0, men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg kan få den til at virke. Er det muligt at brænde en back-up på flere Cd\'er. Jeg vil nemlig gerne lave en Ghost af min HDD, men det fylder ca.3.5 GB. Hvad skal jeg gøre...?
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2001 - 00:07 #1
Et ghost program pakker en HDD-partition ned i en stor fil. Det kræver derfor minimum 2 HDD-partitioner, hvis man vil gøre dette. Norton Ghost kan godt splitte filen op i flere dele, hvis du skal brænde filen.

1. Start programmet.
2. Klik på Local -> Partition -> To image
3. Vælg den disk med partitionendu vil lave et image af.
4. Vælg partition
5. Navngiv filen og gem den på en anden partition.
6. Vælg højeste komprimering og så er det bare derudad.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
24. september 2001 - 00:42 #2
ufc.....
Der behøves vel ikke at være 2 partioner på, man kan vel smide den på samme partion
Avatar billede jgk Nybegynder
24. september 2001 - 06:01 #3
Ghost kører fra DOS og kræver normalt 2 partioner, den eneste fil du behøver hedder noget i stil med GHOST.exe og skal også ligge på din DOS-diskette eller særskilt på CD\'eren, ellers kan du ikke genetablere.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2001 - 07:25 #4
Det gør de fleste programmer, som laver en ghost af en parttiion, at der  min er 2 partitioner.
Avatar billede Beach Mester
24. september 2001 - 09:15 #5
>>>sunlight
For at lave en fil over flere cdér skal du når du starter ghostpe.exe gå ind i den nederste menu hvor der står options. Find derefter fanebladet der har med span at gøre. Der kan du både læse og indstille hvor store dine filer skal være, og om ghost skal kopiere en bootdisk over på eks. en cd så du kan boote og ghoste i en arbejdsgang!

//Beach
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2001 - 10:41 #6
Eric-Pedersen....

Nej, for så vil den jo inkludere ghostfilen i den fil, den er ved at lave (skruen uden ende)....
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
24. september 2001 - 12:57 #7
Drop Ghost programmet.
Programmet sløver din maskine betydeligt.
Har selv set det på 5 maskiner der alle kom op i fart da vi fjernede Ghost
Avatar billede Beach Mester
24. september 2001 - 13:14 #8
>>>johnnyandersen
Hvordan i hulen har du fået Ghost til at sløve dine maskiner???
Programmet er jo slet ikke aktivt når man kører på maskinerne normalt, det er da kun når man laver et image eller ghoste en harddisk tilbage at det overhovedet er at finde i computerns ram!!!
Faktisk så behøves programmet slet ikke at ligge på harddisken før man kan bruge det. Jeg har selv en lille fil der hedder ghostpe.exe på min bootdiskette. Filen fylder 710.534 bytes og det er hvad der er nødvendigt for at bruge Ghost. Hvis det kan sløve en maskine så må jeg nok sige du har opfundet et helt nyt begreb inden for IT *LOL*

//Beach
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
24. september 2001 - 13:27 #9
Beach:) Vi havde i Kosovo flere problemer med maskinerne og da vi fjernede Ghost kørte de tilfredsstillende. Nortons programmer er kendt for at trække kræfter. Men jeg forstår din kommentar og kan godt se at logikken er svær at finde i vores problem. Har du selv brugt Ghost og syntes du den er god nok, jeg har fået den frarådet.
Avatar billede Beach Mester
24. september 2001 - 13:47 #10
>>>johnnyandersen
Jeg har brugt Ghost i snart 3 år uden nogen sinde at få problemer. De fleste installere det på deres maskiner og der ligger det bare og venter på at blive aktiveret. Når de bliver aktiveret kører de over i en dos-promt og derfra kan man lave et image. Når det kører så sløver de den maskine det er aktivt på, og alle de maskiner der bliver ghostet igennem netværket. Men når man er færdig med at ghoste de harddiske der skal fikses så lukkes programmet bare ned igen, og så er det HELT væk fra hukommelsen!

Du har ret i at Norton har nogle lede programmer (antivirus, speeddisk, utils, firewalls mm.) som meget nemt sløver maskinerne betydeligt, men da ghost ikke er et program der kører aktivt på maskinen med mindre man er i gang med at bruge det, så laver Ghost ikke de problemer.

Grunden til at jeg selv bruger det meget er, at jeg på c:/ har mit styresystem med Win Me kørende. Nogle gange skal jeg checke nogle programmer som der netop kan sløve min maskine betydeligt. Men det gør nu ikke noget. Ind med programmet, test det og så kommer det smarte ind. Normalt så skulle man jo nu \"bare\" afinstallere programmet, men den måde windows er opbygget på fjerner næsten aldrig ALLE programstumper. Stille og roligt bliver Windows fyldt op med en masse skidt og lor...
På mit m:/ drev har jeg et image liggende af c:/ som KUN er styresystemet og ikke andet (Alle mine programmer ligger på et andet drev, og var installeret så windows kan se dem INDEN jeg lavede et image!). For at \"installere\" Windows Me på ny inkl. alle de programmer jeg skal bruge skal jeg nu bare ghoste mit c:/ -drev ved at boote på min bootdisk. Dette tager omkring 3 minutter. Det er jo noget hurtigere end at skulle starte helt fra bunden med først Windows (45 minutter) så alle programmerne (3-4 timer).
Små 3 minutter er ikke engang nok til at koge et æg, så er maskinen top tunet igen uanset hvad jeg ellers har rodet mig ud i*SS*

Nå.... Det var en længere forklaring, men skit nu med det. Håber du kan se at i på en eller anden måde må have brugt programmet forkert, eller ikke rigtigt forstået hvordan man skal og kan bruge det! Det kan også være i har haft det liggende i jeres startfolder på en maskine et eller andet sted, så det derfor konstant har været aktivt. Dette er ikke nødvendigt.

//Beach
Avatar billede cellaneous Nybegynder
24. september 2001 - 13:56 #11
Jeg skriver lige en kommentar så jeg kan følge med her :-)

Jeg skal nemlig snart til at lære at lave/bruge ghost, fordi min dumme maskine trænger til \"hovedrengøring\" og jeg er træt af at skulle have hjælp til at genindstallere alt muligt hver gang mine programmer går \"amok\" og min maskine beder om en diskette i min ikke-eksisterende b drev når jeg forsøger at spille med en cd i mit f drev.

Jeg håber og tror det er nemmere at smide en ghost på hver gang jeg har rodet mig ud i noget.
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
24. september 2001 - 14:29 #12
Cellaneous:) Hvis du skal have hovedrengøring af din maskine er der betydelig bedre programmer til det. Køb PCPLANET, deres medfølgende CD har programmerne.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2001 - 15:05 #13
Jeg bruger Drive Image  fra powerquest når jeg laver image af et system, det virker helt perfekt. Dog efter at have fundet ud af en god måde at lave direkte backup på i nuet, så bruger jeg faktisk ikke image program længere, da en genisntallation af windows 2000pro kan gøres på mindre end en time.
Avatar billede hklhkl Nybegynder
25. september 2001 - 08:21 #14
Hej Hvis jeg lige må indskyde en kommentar så har jeg prøvet både ghost og pqdi (power quist drive image) og kan konstatere at pqdi er nemmere at bruge, men husk for guds skyld at hvis du køre f.eks outlook express at du skal have din store folder på alt andet end c: partitionen da den ved restore vil blive sat tilbage til image tidspunktet.
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2002 - 15:44 #15
Lukker du snart spørgsmålet?