Avatar billede deurell Nybegynder
23. september 2001 - 23:54 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

halvgennemsigtigt billede

Jeg vil lave et halvgennemsigtigt billede som skal bruge til baggrund i en tabelpå en hjemmeside.
Man skal kunne se baggrunden på hjemmesiden og det skal ligne at man kigger gennem mat glas.
Kan det lade sig gøre? og hvordan?
Har du et jeg kan få? eller kan du lave et?
Jeg ved godt at det er flere spørgsmål, men de kommer jo ud på et.

Avatar billede prodic Mester
23. september 2001 - 23:56 #1
Det nemmeste ville være hvis du oprettede et nyt layer i dit billed og fyldte det ud med sidens farve.
Det nye layer flytter du så ned under billedet.
Så går du tilbage til billed-laget, og sætter Opacity til x antal %.

Vejledning til Photoshop.
Avatar billede perj Nybegynder
23. september 2001 - 23:59 #2
Her kan du få gode råd om hvordan du laver dette billede:
http://www.aha.dk/billed.htm
Avatar billede prodic Mester
24. september 2001 - 00:03 #3
Perj->Udemærket link, men ikke lige i det her tilfælde(hvis altså jeg har forstået problemet korrekt)
Avatar billede prodic Mester
24. september 2001 - 00:08 #4
Hvis du gerne vil have noget mat glas, så gør du bare som ovenstående, og opretter endnu et nyt layer. Det layer flytter du øverst, og fylder det ud med hvid(eller en anden passende farve) og så ændrer du Opacity så det ser tilpas gennemsigtigt ud.
Avatar billede jacobi70 Nybegynder
24. september 2001 - 01:58 #5
lav et billede, der består af 2x2 pixels. Øverste venstre og nederste højre pixels er transparente. Øverste højre og nederste venstre pixels har en farve. Når du sætter vælger dette som baggrundsbillede i en tabel, gentager det sig selv og skaber et slags \"mikroskopisk skakbræt\", hvor hveranden pixel er transparent. På afstand ser det ud som om det er halvgennemsigtigt.
Avatar billede jacobi70 Nybegynder
24. september 2001 - 02:01 #6
...ovenstående gemmes som transparent gif.
Avatar billede deurell Nybegynder
24. september 2001 - 13:13 #7
Prodic>
Jeg har ikke noget billede at oprette et nyt layer i.Jeg er Newbie til Photo shop så det med at sætte opacity til bla bla bla det fatter jeg intet af. Og den tabel som det HALVgennemsigtige billede skal ligge i skal ,ved scrolling, kunne bevæge sig hen over sidens baggrund(som er fixed)
jacobi> Jeg har prøvet \"skakbrætsteknikken\" og den virker men man kan se at det er et \"gitter\", og det er ikke det ønskede resultat.
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
24. september 2001 - 13:23 #8
I photoshop åbner du et nyt billed som transperent/gennemsigtigt, herefter henter du dit motiv til baggrund.
Gem billedet til web og gør her opmærksom på at det er gif og transperent/gennemsigtig.
Det er en løsning, om det er den du skal bruge ved jeg ikke.
Avatar billede deurell Nybegynder
24. september 2001 - 13:42 #9
konkret er der tale om denne side: http://vinakkerdig.dk
I venstre frame er der en tabel hvor i den øverste og nederste celle har grøn baggrundsfarve.
Denne baggrundsfarve skal erstattes af et baggrundsbillede der er gennemsigtigt grønt så man kan se striberne på sidens bagrund imens man scroller.
I mener alle at jeg har et motiv til det baggrundsbillede, men det er ikke tilfældet.
Der skal ikke være et billede kun en farvet gennemsigtighed
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
24. september 2001 - 14:25 #10
Det skulle være muligt at lave en gennemsigtig side med en farve frem for et billed, efter samme opskrift som tidligere nævnt.
Avatar billede deurell Nybegynder
24. september 2001 - 16:06 #11
Det er meget fint at det burde kunne lade sig gøre, jeg har bare lidt svært ved at følge opskriften. Kunne i ikke tænke jer at lave det til mig. Resultatet skal være som gennemsigtigt grønt glas(mat).
Jeg går udfra at man burde kunne lave det som 1*1 px billede.
Avatar billede jacobi70 Nybegynder
24. september 2001 - 18:38 #12
Avatar billede deurell Nybegynder
25. september 2001 - 09:36 #13
Det er fint, og det er sq mere vær end foklaringer jeg ikke fatter.

Hvordan har du lavet det?
Jeg fik et andet resultat med den der skakteknik.....
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
25. september 2001 - 09:45 #14
Et godt råd dagen herpå.
Gå ned og køb hæftet Photoshop på 10 minutter til 48 kroner. Photoshop er det ideelle program til hjemmesider. Det er tungt men hæftet kan bruges som opslagsværk.
Forstår du ikke min løsning er du virkelig på bar bund i photoshop, så følg mit råd.
Avatar billede deurell Nybegynder
25. september 2001 - 13:37 #15
tak det skal jeg gøre