Avatar billede lakse Nybegynder
24. september 2001 - 11:28 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Win2000 og Win98 på samme netværk

Jeg har en win2000 og en win 98 som jeg gerne skal have på samme netværk.
Problemet er at de begge er i samme workgroupe og har fildeling slået til, dog kan de ikke se hinanden.
Det skal lige nævnes at jeg har adsl via en cisco 677 router som jeg går udfra står til at agere dhcp.
Win2000 har den tildelt 10.0.0.2 og win 98 har den tildelt 10.0.0.3.
Jeg har ikke selv sat den til fast ip på nogle af dem.
Hvad er der galt ???
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
24. september 2001 - 11:31 #1
har du husket at dele drev og at enable guestaccount i win2k?
Avatar billede dr.m Nybegynder
24. september 2001 - 11:32 #2
also, if you have a personal firewall like zone alarm or black ice, you might need to allow these address.
Avatar billede lakse Nybegynder
24. september 2001 - 11:38 #3
ok ...ill try to disable zone alarm first...
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
24. september 2001 - 11:47 #4
Har haft nogenlunde samme problem.
Det eneste jeg gjorde var at køre en alm. netopsætning med opkaldskort, auto. ip adresse,
netbeui, netbios ipx og tcp/ip.
Fil og udskrifttildeling.
og windows logon.
Der efter kunne maskinerne se hinanden.
Avatar billede lakse Nybegynder
24. september 2001 - 12:55 #5
Jeg har lige snakket med cybercitys tekninker.
Det man skal gøre er at lave en konto på win2000 maskinen og tildele rettigheder til brugeren.
Derefter lave delte mapper.
Når man så logger på win98 skal man logge på med den nye bruger man netop lige har oprettet på win2000 computeren.
Derefter skulle man kunne se hinanden.
Man skal IKKE bruge gæstekontoen da den udgøre en sikkerhedbrist.
Med hensyn til cisco routeren, ja så er den faktisk sat op som en DHCP som tildeler ip adresser på netværket.
Man skal lige huske at tildele samtlige computere på netværket en fast ip adresse, så overruler den routeren.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 13:00 #6
Hvilke IP adresser skal de andre computere på netværket have?
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
24. september 2001 - 13:03 #7
Lakse:) fik du det til at virke????
Avatar billede lakse Nybegynder
24. september 2001 - 14:04 #8
Det kan du jo selv bestemme....det ved du sku da godt retaxes...:=)
Skulle du lige se om du kunne få mig på glatis..haha

Johnny:)
Jeg er ikke lige ved mit eget udstyr...prøver når jeg er hjemme igen (3 timer)
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 14:12 #9
lakse> Nej, det er sq ramme alvor og guderne skal vide at jeg ikke er en ørn til netværk!

Jeg bruger det samme udstyr, blot har jeg 2 PC med winXP og en med Win98.
Vi kan sagtens køre på Internet alle 3, men lokalnetværket kan jeg ikke få til at virke.

Det skal dog siges at netværket virkede en overgang i WinXP og i Win2k havde jeg ingen problemer!
Avatar billede handmade Nybegynder
24. september 2001 - 14:16 #10
retaxes, er det 98 der ikke kan se de andre maskiner?
IP skal bare være i samme range, fx 192.168.1.x
Opret en bruger på 98 med login og pw
opret en identisk bruger på 2000/Xp
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 14:22 #11
handmade & lakse> Inden vi kommer for godt i gang, så opretter jeg mit eget spm., det er trods alt ikke mit spm.!
Avatar billede lakse Nybegynder
24. september 2001 - 14:30 #12
OK retaxes...
Som default tildeles dine maskine 10.0.02 osv.
fra routeren.
Jeg vil prøve at indtaste dem manuelt i tcp/ip instillinger og derefter genstarte beggemaskiner for en sikkerheds skyld.
Men du kan godt gøre som handmade beskriver, dog ville jeg vælge at oprette en bruger på win2000 før jeg begynder på win98.
Husk at dele en mappe eller andet for ellers kan du intet se.
Avatar billede lakse Nybegynder
24. september 2001 - 14:33 #13
Men ellers er det samme problem jeg har...alle andre kan komme på netværket og ingen kan se hinanden....
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
24. september 2001 - 14:33 #14
Hvis du manuelt opretter TCP/IP adresser skal du passe på din ADSL linie, den skal bruge automatisk TCP/IP, sålænge det er dynamiske adresser.
Avatar billede handmade Nybegynder
24. september 2001 - 14:37 #15
>johnny, hvad mener du lige med det?
Den \"udvendige\" adresse på linjen har overhovedet ingen indflydelse på et evt. LAN
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 14:37 #16
Jeg har det lidt dårligt med at fortsætte her, så jeg opretter et spm. mine problemer.
Det er lidt træls at sende filer til hinanden over Internettet i længden, vi sidder 1,5 mtr fra hinanden ;o)
Avatar billede lakse Nybegynder
24. september 2001 - 14:37 #17
johnny/
Det skulle efter cybercitys menning ikke have indflydelse på routeren.
Hvis man vælger at køre med fast ip, ja så er det denne instilling der gælder og ikke routerens.
De instillinger overruler simpelthen routeren.
Jeg vil dog lige tilføje at jeg ENDNU ikke har prøvet som de sagde....spændende.
Mon ikke man også er nød til at indtaste DNS og gateway for at det virker????
Avatar billede handmade Nybegynder
24. september 2001 - 14:44 #18
Der er vist lidt forvirring i begreberne her :-)
En router har en IP adresse mod Internettet. Denne tildeles enten permanent eller dynamisk (som et gammeldags modem)af udbyderen.

Dernæst har routeren en adresse indvendigt på forbindelsen, som den bruger som identifikation overfor klienten eller klienterne, hvis der er tale om et LAN derhjemme.

Routerens IP indvendigt afgøres af routerens konfiguration fra udbyderen.

En Cisco 677 fra Worldonline hedder 192.168.1.1
En Cisco 677 fra Cybercity hedder 10.xx.xx.xx

Det er ligegyldigt i virkeligheden, men man skal bruge denne indvendige IP når man sætter sin klient(er) op i forhold til routeren.

Denne IP er klientens gateway til internettet.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2001 - 14:54 #19
De gange jeg er stødt på et sådan problem har jeg brugt NetBEUI som en hjælpende hånd, og herefter har det vikret.
Avatar billede handmade Nybegynder
24. september 2001 - 14:56 #20
Spørgsmålet om DNS:

Ja, der skal indtastes en (eller 2) DNS adresser i opsætningen af netkortet. Ellers ved Netscape, Explorer eller mail osv. ikke hvad fx www.eksperten er for noget. Disse ord skal oversættes til IP-adresser (tal) som kan forstås. DNS bliver opgivet af udbyderen og er en server der står hos denne.
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
24. september 2001 - 14:56 #21
Ifølge TDC og den ADSL linie jeg selv har, betyder det en del. Om det er anderledes med en router ved jeg ikke, men en fast IP er hellere ikke dynamisk som jeg skriver.
Min egen PC kører med Win2000 mod en Win98, og kører gennem en switch box. Der er automatiske(dynamiske) TCP/IP adresser og skulle jeg tvinge en anden adresse på maskinen vil min ADSL linie ikke køre.
Avatar billede handmade Nybegynder
24. september 2001 - 14:57 #22
Netbeui er en gammel protokol og er ikke nødvendig. Man behøver kun TCP/IP, hvis man sætter sit net korrekt op.
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
24. september 2001 - 14:59 #23
Handmade:) Du har sandsynligvis ret, men da jeg satte alt til virkede det, så jeg vidste ikke hvad man kunne fjerne. Jeg har hørt at man hellere ikke behøver opkaldskortet.
Avatar billede handmade Nybegynder
24. september 2001 - 15:00 #24
>johnny, det er fordi TDC præconfigurerer deres routere til bestemte IP på LAN. Med Cisco fx. kan du selv helt bestemme. TDC forlanger 950+moms for at ændre dette på routeren eller helt fjerne det.
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
24. september 2001 - 15:03 #25
Handmade:) Tak der lærte jeg lige noget nyt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 15:05 #26
Nu har jeg oprettet mit spm. og lad nu være med at falde over hinanden ;o)
http://www.eksperten.dk/spm/113097
Avatar billede lakse Nybegynder
25. september 2001 - 15:52 #27
jeg lukker spørgsmålet....kan simpelthen ikke få hul igennem....
Jeg har prøvet ALT.
Avatar billede handmade Nybegynder
25. september 2001 - 16:23 #28
\"Når man så logger på win98 skal man logge på med den nye bruger man netop lige har oprettet på win2000 computeren.
Derefter skulle man kunne se hinanden.\"
(Lakse 24/09 2001 12:55:35

Det er her fejlen er:
Du skal oprette en konto på 98 maskinen der er identisk med den du har på 2000. Du kan ikke logge dig ind med en konto på 98 der ikke eksisterer på 98.
Avatar billede lakse Nybegynder
26. september 2001 - 17:16 #29
Hvordan opretter man en konto på win 98 ??
Avatar billede handmade Nybegynder
26. september 2001 - 17:20 #30
Indstillinger-kontrolpanel-brugere og adgangskoder. Opret en konto her med nøjagtigt de oplysninger du bruger når du logger på 2000. Del derefter et drev på 98. Du har nu adgang til 98 fra 2000..
Avatar billede lakse Nybegynder
26. september 2001 - 18:16 #31
og hvad så den anden vej...er der også adgang fra 98 til 2000?
Avatar billede lakse Nybegynder
26. juli 2002 - 17:18 #32
handmade skulle have haft sine point..men han har jo ikke lavet et svar:(