Avatar billede htx98i17 Professor
25. september 2001 - 18:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

unknown table

dette er en fortsættelse af  http://www.eksperten.dk/spm/108279

Det vi nåede frem til i det spm var følgende sql-sætning:

SELECT * FROM tblarticles WHERE tblarticles.detaljer LIKE \'%test%\' AND tblstructure.visibility = \'1\' AND tblstructure.vareGruppe = tblarticles.vareGruppe OR tblstructure.underGruppe = tblarticles.underGruppe

Følgende fejl kommer:
Unknown table \'tblstructure\' in where clause

Tabellen tblstructure findes altså og det er stavet korrekt.
Jeg har også prøvet at sige dbnavn.tblnavn.felt men det fungerede heller ikke...

hvad kan der være galt?
Avatar billede dark-nisse Nybegynder
25. september 2001 - 19:08 #1
SELECT * FROM tblarticles, tblstructure WHERE tblarticles.detaljer LIKE \'%test%\' AND tblstructure.visibility = \'1\' AND tblstructure.vareGruppe = tblarticles.vareGruppe OR tblstructure.underGruppe = tblarticles.underGruppe
Avatar billede dark-nisse Nybegynder
25. september 2001 - 19:09 #2
så vidt jeg kan se glemte du at vælge begge tables du vil arbejde med
Avatar billede codebase Praktikant
25. september 2001 - 19:09 #3
SELECT tblarticles.ID, tblarticles.detaljer, tblarticles.vareGruppe, tblarticles.underGruppe
FROM tblarticles
LEFT JOIN tblstructure ON (tblstructure.vareGruppe = tblarticles.vareGruppe OR tblstructure.underGruppe = blarticles.underGruppe)
WHERE tblarticles.detaljer LIKE \'%test%\' AND tblstructure.visibility = \'1\'

måske sådan her....
Avatar billede codebase Praktikant
25. september 2001 - 19:12 #4
SELECT DISTINCT tblarticles.ID, tblarticles.detaljer, tblarticles.vareGruppe, tblarticles.underGruppe FROM tblarticles
LEFT JOIN tblstructure ON (tblstructure.vareGruppe = tblarticles.vareGruppe OR tblstructure.underGruppe = blarticles.underGruppe)
WHERE tblarticles.detaljer LIKE \'%test%\' AND tblstructure.visibility = \'1\'

Der manglede lige denne her: DISTINCT

_codeb@se.

Avatar billede codebase Praktikant
25. september 2001 - 19:13 #5
sorry, der er en fejl:

SELECT DISTINCT tblarticles.ID, tblarticles.detaljer, tblarticles.vareGruppe, tblarticles.underGruppe FROM tblarticles
LEFT JOIN tblstructure ON (tblstructure.vareGruppe = tblarticles.vareGruppe OR tblstructure.underGruppe = tblarticles.underGruppe)
WHERE tblarticles.detaljer LIKE \'%test%\' AND tblstructure.visibility = \'1\'

_codeb@se.

Avatar billede codebase Praktikant
25. september 2001 - 19:14 #6
MEN, hvorfor har du oprettet spørgsmålet to gange ??

(det må man ikke) ????
Avatar billede wizprod.com Nybegynder
25. september 2001 - 19:28 #7
codebase > læs og sammenlign! De to spm\'s er _ikke_ de samme!
Avatar billede htx98i17 Professor
26. september 2001 - 13:37 #8
codebase, jeg har prøvet dit foreslag, hvilket driller lidt...
følgende query: SELECT DISTINCT tblarticles.id, tblarticles.vareTekst, tblarticles.vareGruppe, tblarticles.underGruppe, tblarticles.salgsPris, tblarticles.pakning,tblstructure.visibility FROM tblarticles,tblstructure LEFT JOIN tblstructure ON (tblstructure.vareGruppe = tblarticles.vareGruppe OR tblstructure.underGruppe = tblarticles.underGruppe) WHERE tblstructure.visibility LIKE \'1\' AND tblarticles.detaljer LIKE \'%test%\'
giver følgende fejl:
Not unique table/alias: \'tblstructure\'

og følgende query:
SELECT DISTINCT tblarticles.id, tblarticles.vareTekst, tblarticles.vareGruppe, tblarticles.underGruppe, tblarticles.salgsPris, tblarticles.pakning FROM tblarticles LEFT JOIN tblstructure ON (tblstructure.vareGruppe = tblarticles.vareGruppe OR tblstructure.underGruppe = tblarticles.underGruppe) WHERE tblstructure.visibility LIKE \'1\' AND tblarticles.detaljer LIKE \'%test%\'

viser stadig de varer som ligger under usynlig gruppe, hvilket den ikke skal...

tabellen tblstructure findes og er stavet korrekt. Men det er som om at det hele tiden er den tabel der driller...
Avatar billede htx98i17 Professor
08. oktober 2001 - 22:29 #9
dette var løsningen:

query = \"SELECT DISTINCT ta.id, ta.vareTekst, ta.vareGruppe, ta.underGruppe, ta.salgsPris, ta.pakning, ts.visibility, ts.vareGruppe, ts.underGruppe FROM tblstructure ts, tblarticles ta WHERE (ts.vareGruppe = ta.vareGruppe AND ts.underGruppe = ta.underGruppe) AND ts.visibility = 1 AND \".$query;