Avatar billede askask Nybegynder
02. oktober 2001 - 09:50 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Beregning af alder i Excel

Jeg vil gerne have Excel til at beregne en persons alder i år ud fra en celle med vedkommendes fødselsdato (eks. 010667) og en angivet dato (eks 021001). Hvad gør jeg?
Avatar billede finnholm Nybegynder
02. oktober 2001 - 09:52 #1
Du skriver datoerne i to celler og trækker cellerne fra hinanden. F.eks. =a1-a2
02. oktober 2001 - 09:59 #2
Det kan være, at denne formel skal divideres med 365 dage !

=(a1-a2)/365
Avatar billede finnholm Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:00 #3
Det skulle være nok bare at formatere cellerne som datoer.
02. oktober 2001 - 10:06 #4
Det afhænger af hvad tallet skal bruges til bagefter.

Ellers er det rigtigt, at feltet kan Brugerformateres med åå, så bliver resultatet 34
Avatar billede janvogt Praktikant
02. oktober 2001 - 10:37 #5
Du kan bruge følgende formel(engelsk) til at beregne forskellen i år mellem 2 datoer, som står i celle A8 og B8:

=DATEDIF(A8;B8;\"y\")
(\"y\" står for \"year\". Indsæt \"m\" for \"month\" og \"d\" for days)

På dansk hedder formlen vist DATODIFF eller DATODIF.
Avatar billede bak Seniormester
03. oktober 2001 - 11:27 #6
Det kan være at jeg har gjort løsningen sværere end nødvendig, men jeg synes det ligner 2 tekststrenge.
=ROUNDDOWN(100+(DATE(MID(B2;5;2);MID(B2;3;2);(LEFT(B2;2)))-DATE(MID(B1;5;2);MID(B1;3;2);(LEFT(B1;2))))/365;0)
Avatar billede bak Seniormester
03. oktober 2001 - 14:09 #7
denne er bedre
=ROUNDDOWN((DATEVALUE(MID(B2;1;2)&\"-\"&MID(B2;3;2)&\"-\"&MID(B2;5;2))-DATEVALUE(MID(B1;1;2)&\"-\"&MID(B1;3;2)&\"-\"&MID(B1;5;2)))/365;0)
Avatar billede askask Nybegynder
15. oktober 2001 - 20:18 #8
Det er en dansk Excel 2000 jeg arbejder med og der findes beskrevet i hjælp en funktion der hedder datoforskel
(DATOFORSKEL(\"2001/1/1\",\"2003/1/1\",\"Y\") er lig med 2, dvs. to hele år i perioden).
Denne kan jeg ikke få til at fungerer hvis jeg henter talene fra 2 celler i arket, hvad gør jeg forkert.
Avatar billede bak Seniormester
15. oktober 2001 - 23:32 #9
Din formel er god nok, det er funktionsnavnet der er forkert i hjælpen.
Funktionen er dato.forskel()
så virker. Man har åbertbart glemt punktummet i hjælpen
Avatar billede janvogt Praktikant
15. oktober 2001 - 23:56 #10
Det er den funktion jeg nævner, som i den engelske version hedder DATEDIF, selvom jeg godt nok er lidt forkert på den med det danske navn.
Avatar billede bak Seniormester
16. oktober 2001 - 11:55 #11
Jan > sjovt nok kan jeg heller ikke slå den op under formlerne \"Fx\", men den findes i hjælp
Avatar billede janvogt Praktikant
16. oktober 2001 - 12:34 #12
>>>bak

Ja, det er ret pudsigt. Jeg har selv bragt diskussionen op engang i
http://www.eksperten.dk/spm/44590
Avatar billede bak Seniormester
16. oktober 2001 - 13:02 #13
Jan >> det kan jeg se. Det fik du desværre ikke så meget ud af. Har du fundet andre \"skjulte\" funktioner siden?
Avatar billede janvogt Praktikant
16. oktober 2001 - 14:01 #14
Næ, jeg har ikke fundet andre - heller ikke ved at søge i Microsofts arkiver.
Avatar billede askask Nybegynder
17. oktober 2001 - 08:20 #15
Hej tak for de gode råd, men jeg kan ikke få funktionen dato.forskel til at fungerer.
Eks. i felt F5 står datoen 22-10-2001, i felt D8 står datoen 21-07-1963. Jeg vil gerne have resultatet i felt E8 og indtaster derfor formlen:=dato.forskel(\"F5\",\"D8\",\"Y\") men det virker bare ikke. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede briann Nybegynder
19. oktober 2001 - 03:52 #16
Læs hjælpen;
dato.forskel(startdato;slutdato;\"Å\")
\"Å\" da du skriver den er dansk.
formel: +dato.forskel(d8;f5;\"Å\")
\"\" bruges kun til at sætte om tekster og skal ikke bruges omkring referencer.
Avatar billede askask Nybegynder
19. oktober 2001 - 09:55 #17
Briann, jeg har prøvet din løsning, men får fejlen #NUM! op i feltet -hvorfor?
Avatar billede janvogt Praktikant
19. oktober 2001 - 10:01 #18
>>>askask

Jeg kan sende dig et ark med forskellige eksempler på brug af DATO.FORSKEL formlen. Så kan du se, hvordan formlerne skal se ud.

jan_vogt_hansen@hotmail.com
Avatar billede briann Nybegynder
19. oktober 2001 - 10:47 #19
Prøv at stille dig i cellen med formlen og tryk på formel-knappen i værktøjspanelet. Det giver en oversigtsskærm, hvor du kan se hvilke værdier, der er genkendt.

1) Startdato skal ligge før slutdato
2) Prøv med Y i stedet for Å. Din Excel kan godt være dansk, men fremkommet ved at installere en sprogversion oven på den internationale.
Avatar billede askask Nybegynder
20. oktober 2001 - 10:38 #20
Tak for hjælpen alle. >>bak og >>briann Jeg ville gerne have givet jer nogle point også, men det glippede. (Jeg er strak gået i gang med at læse pointreglene igen)!