Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2001 - 18:33 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan (Firewall)

Hvordan laver jeg en Firewall som skal køre Linux og jeg er helt \"Newbie\" til Linux så er der en af jer der ved hvordan??

/G
Avatar billede anne2000 Nybegynder
05. oktober 2001 - 19:03 #1
Gå ind på www.tucows.com og tryg på linux og så søg på firewall
Avatar billede langbein Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:31 #2
Min erfaring som beste valg:
Installer RedHat 7.1 i server funsjon. IP-chains firewall følger automatisk med. Velg allikevell laveste sikkerhetsnivå når du installerer, slik at du ikke får satt for restriktive firewall regler. Firewall blir allikevell installert. Bruk så det firewall konfigureringsverktøyet som følger med i Red Hat 7.1 server installasjonen. (Behøver x-windows og Gnome). Sannsynligvis så vil firewall starte automatisk (99,99 % sikkert, mener jeg) Dersom dette allikevell ikke skulle være tilfelle, så gå inn i programmet \"ntsysv som styrer hvilke programmer som startes under oppstart. Kryss av for ip-chains firewall og reboot. Firewall config verktøy er lit tricky men det er det tross alt beste alternativ synes jeg.

Ogå Mandrake 8.0 og 8.1 leveres med default firewall installasjon. Mandrake har temmelig flotte konfigurasjonsverktøy, men min personlige erfaring det er at mandrake er et bra alternativ når du er i standard konfigurasjon. Er du mere ute på \"deep water\" og litt mer spesielle ting så er red hat veldig godt dokumentert og det er etter mitt syn fortsatt det beste valg (som server).
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. oktober 2001 - 22:33 #3
Du starter med at downloade bogen \"friheden til sikkerhed...\" fra http://www.sslug.dk/linuxbog, hvis du herefter har nogen spørgsmål vil du kunne finde svarene i en af de andre bøger og ellers vender du bare tilbage

Hilsen
kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede langbein Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:35 #4
Er det snakk om en default workstation installasjon så er Mandrake et greit og godt alternativ og firewall følger med.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:48 #5
Dersom det er snakk om å for eksempel sette opp en firewall mellom en en enkelt ip adresse inn og tildele dynamiske lokale ip adresser \"på andre siden\" via firewall så er Mandrake 8.0 nesten ferdig satt opp med dette. Kun snakk om få tastetrykk.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2001 - 19:39 #6
WOW tak :))