Avatar billede pr0fane Nybegynder
12. oktober 2001 - 12:56 Der er 29 kommentarer og
5 løsninger

Hjælp til at komme videre med freelance-arbejde

Ok, jeg har igennem længere tid udført freelance grafik opgaver for mindre firmaer, hvor betalingen mildest talt har været uorganiseret.

Nu er der så begyndt at komme krav om regninger osv, hvilket jeg jo egentlig godt kan forstå, men så langt havde jeg ikke tænkt da jeg gik igen (kald mig bare naiv).

Kunne jeg få nogen råd til hvad jeg skal gøre nu? Hvem skal jeg gå til? Skal jeg blive momsregistreret?

Ja, jeg har mange ubesvarede spørgsmål, som nok desværre bygger på at jeg ikke havde sat mig ordentligt ind i sagerne da jeg gik i gang. Men anyways - ville virkelig værdsætte nogen gode råd :)

Jannick Andersen
Avatar billede nil.dk Nybegynder
12. oktober 2001 - 12:58 #1
det er nemt sluppet for mig, I know.. men jeg vil henvise dig til disse 3 guldgruber af information.. jeg har lært meget fra dem:

www.startguiden.dk
www.cvu.dk
www.startblokken.dk
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. oktober 2001 - 12:59 #2
Du behøver ikke at være momsregistreret før du tjener over 20k om året.
Du kan overveje at oprette dig som virksomhed og få et CVR-nummer, det vil nok få det hele til at fremstå lidt mere seriøst.

Men du skal i hvert fald sende dem en faktura, der SKAL stå om det er incl./excl. moms. Du kan bare skrive \"beløbet indeholder ikke moms\", hvis du ikker bliver momsregistreret.

Har selv sat mig (synes jeg) ret godt ind i det, så spørg endelig løs - ellers er der også mange andre selvstændige her på Eksperten der ved hvordan det fungerer.

Btw: Har set dit arbejde, du virker til at have styr på designs.
Avatar billede fastwrite Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:04 #3
Det er rigtigt at du ikke behøver at være momsreg. hvis du tjener under 20K om året. Hvis du derimod tjener OVER 20K om året, skal du svare moms af ALLE 20K!!! Vildt underlig regel, men sådan er det jo :o)

Når du skriver regninger til kunden, må du så heller ikke skrive momsbeløbet på, hvis ikke du er momsreg. Men jeg tror at kunderne vil betragte dig som mere seriøs hvis du er det.

Kunne man eventuelt se noget af det du har lavet?

Mvh
Fastwrite - der nu på 8. år er selvstædnig momsreg, men \"kun\" er 26..
Avatar billede fastwrite Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:06 #4
tommyf - hvis han laver design til privatkunder SKAL det altid anføres i INCL. moms - men det skal også fremgå hvor meget momsen udgør af bruttobeløbet.

(men det vidste du sikkert nok... jeg skal bare lige spille smart :o)
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:08 #5
fastwrite >> Ja, det viste jeg godt (det siger markedføringsloven).
Men hvis han ikke er momsregistreret er det jo lidt et problem, for så kan han ikke skrive \"incl. moms\" eftersom det jo ike er inclusiv moms.
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:09 #6
fastwrite >> Hvis man er blind må man tjene 110.000 før man skal momsregistreres.
Men eftersom han er designer, er han nok ikke blind.

(men det vidste du sikkert nok... jeg skal bare lige spille smart :o)

Avatar billede gusse Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:10 #7
jooo men selv om man ikke er moms registret skal man jo stadig betale skat , right !!

så der vel ikke nogen ulemper ved at blive moms registret, nærmere fordele !
Avatar billede pr0fane Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:12 #8
Ja, det var da noget hurtig info som man kunne bruge til noget :)

Og nu til det dumme spørgsmål (som jeg før har nævnt har jeg ikke sat mig så meget ind i det):

Regninger til kunder, hvor finder jeg dem? - Skal jo have indbetalingskortet som jeg kan sende til dem - eller hvordan fungerer det?

Men anyways - jeg vil rette henvendelse til Told og Skat, og så vente de 3 uger det tager (læst på startblokken.dk).

Til tommyf;
Tak, det er lækkert med noget positiv respons :)

Til fastwrite;
www.profanity.dk er mit personlige websted - indeholder godt nok ikke alle mine referencer, men giver et godt indblik i hvad jeg kan.

Men tak for de gode svar so far - kan godt være det er newbie-info, men som sagt har jeg aldrig sat mig ind i tingene før nu :)
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:13 #9
gusse >> Det er ikke helt rigtigt.
Virksomheder er ligeglad med om du smider 25% moms ovenpå, da de kan trække det fra igen, men privatpersoner vil opleve en prisstining på 25%.
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:14 #10
Du kan lige så godt blive momsregistreret! Det er flere plusser end minuser ved det!

Du kan trække momsen fra på alt hvad du skal bruge til din produktion!

Díne \"kunder\" får en billigere pris, da de kan trække momsen fra når du er momsregistreret!

To ret gode grunde til at blive momsregistreret!

Det dårlige er at du skal levere en opgørelse! Jeg mener at det første år, skal du levere en hvert kvartal, ellers er det hver halvår!
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:15 #11
pr0fane >> Du skal oprettes som IF-kunde (hedder det vist) nede i banken. Så tilbyder de at trykke girokort til dig i forskellige størrelser, prisen er ca. 50-150øre per blanket.
(Har selv købt nogen).

tino_bh >> Dårlige grunde = dårlige grunde + privatpersoner vil synes det er dyrer.
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:17 #12
I starten skrev jeg bare mit kontonummer på fakturen, så overførte de pengene til den.
Det har der aldrig været brok over :o)
Avatar billede gusse Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:18 #13
tommyf> ja ok, hvis det er privat personer, så kan jeg godt se problemet, men ellers ville jeg da lade mig registrere !
Avatar billede pr0fane Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:26 #14
Hehe, skulle have oprettet dette spørgsmål noget før, da jeg lige har fundet ud af at told og skat for denne region lukker klokken 13 om fredagen :)

Men altså - jeg har et stykke arbejde jeg skal modtage betaling for (2000 kr - ikke noget stort) - hvordan griber jeg det an?

SKAL man oprettes som en såkaldt IF-kunde før det kan lade sig gøre at sende en regning? Jeg mener - kan da ikke skrive det på et alm. stykke A4 :)
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:30 #15
\"Skal jo have indbetalingskortet som jeg kan sende til dem - eller hvordan fungerer det?\"
- Hvis du vil have indbetalingskort skal du oprettes som IF-kunde, ja.

Ellers skriver du bare på fakturen \"Bedes indbetalt på: XXX-XXXXXXXX\"
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:32 #16
tommyf -> øhm hvorfor? Hvis man beholder samme pris som før man blev momsregistreret! Fidusen er at det bliver billigere for firmaerne, det skulle da gerne give mere arbejde!
Avatar billede myplacedk Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:32 #17
Du kan sagtens sende regninger uden at have girokort eller sådan noget. Og du skriver bare dine regninger ud på almindeligt A4-papir.

Når du er blevet moms-registreret får du et par hæfter om den slags.

Jeg er selv lige startet som selvstændig, du kan evt. kontakte mig på ICQ: 4484067.

/Niels Andersen
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:35 #18
tino_bh >> Hvorfor hvad?
Det bliver ikke billigere for firmaerne, han skal vel stadig tjene det samme, nu skal han bare opkræve moms oveni så 2000 = 2450. De 450trækker firmaerne fra når de køber en kontorstol, men de privat kan ikke trække det fra nogen steder.
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:40 #19
tommyf -> sådan forstår jeg det ikke! Inden man bliver momsregistreret har man en timepris på 1000 kr.

Når man så bliver momsregistreret, så beholder man samme pris 1000 kr. incl. moms! Det er jo det man får ind! Men så kan firmaerne trække momsen fra så deres pris bliver 800 kr. Momsen bliver betalt af staten, så man får stadig de 1000 kr.
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:46 #20
tino_bh >>  Nej! Så får du kun 800kroner i timen.
Du skal jo afregne moms med Told og Skat.

Du kan jo ikke beholde momsen, den skal staten have. Men hvis du så køber en kontorstol og der står på regningen at den koster 100+25kroner i moms, så kan du trække de 25kroner fra og nøjes med at sende 175kroner til staten.

Hvis du bare beholde alle 1000kroner komme de efter dig.
Avatar billede kein Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:48 #21
tommyf>> 2000 + 25% = 2500,- ! :-)
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:51 #22
De sidste 50 kr. er for Cola, det vil firmaerne ikke betale ;)
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:54 #23
kein >> Bedre det skete i dag end da jeg havde prøve i erhversøkonomi ;o)

tino_bh >> Hvis du holder fast på at man må beholde momsen selv vil jeg da lige kontakte min chef og sige at dem han hvert år sender +20millioner over til er svindlerer, og at vi selv må beholde dem.
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:59 #24
ja ok jeg her nok hørt forkert ;)
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:04 #25
Men du må indrømme, at hvis jeg talte sandt, at så var det i sig selv, en knaller god grund til at blive momsregistreret!
Avatar billede kein Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:04 #26
tommyf har ganske ret - bruttoprisen er din reelle indtægt! Din salgsmoms afleverer du til T&S minus din købsmoms...

Profane>> Du laver bare en faktura på din PC, skriver opgaven, beløb, kontonr. osv., så må dine kunder indbetale på din konto!

Så længe du ikke tjener over 20.000 kr. så spar dig selv \"besværet\" med at skulle lave moms- og årsregnskab.
Fordelen ved at være momsregistreret er dog, at du kan købe ny computer osv. for dine indtjening! Hvis du er smart, sørger du for ikke at have et stort overskud på årsregnskabet, da du så bare skal betale skat af pengene...

Istedet køber du ting til \"firmaet\" såsom ny PC, div. programmer og hvad du ellers \"skal bruge til arbejdet\".
Avatar billede doeleman Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:19 #27
Hvordan er reglerne for regnskab og evt. revisor for henholdsvis freelance (under 20.000 kr) og momsregistrerede virksomheder?
Avatar billede kein Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:26 #28
Hvis du er freelancer og ikke momsregistreret, opgiver du bare din indtjening som B-indkomst.

Er du momsregistreret skal du aflevere både moms- og årsregnskab... se evt. www.startguiden.dk som nil.dk nævnte.

Om du vil benytte en revisor bestemmer du selv, men ofte går regnskabet lettere igennem, såsnart en revisor har sat sin underskrift på papirerne!
Avatar billede pr0fane Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:28 #29
For satan det her er forvirrende.

CVR nummer, momsregistrering og B-indkomst - svært at finde rundt i :)
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:31 #30
Det du skal gører nu (hvis du ikke vil momsregges eller have CVR-nummer) er:

Send en fakture, der indeholder følgende:
1) Teksten \"Beløbet indeholder ikke moms\"
2) Kontonummer

Holde dig under 20.000 kroner om året.
Avatar billede kein Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:36 #31
Ja lav dig et par fakturaer med dit kontonr. på og skriv at beløbet ikke indeholder moms.

Opgiv din indtjening på din selvangivelse under B-indkomst, så klarer skattefætterne resten...

Er du ellers i tvivl om noget, så bare skriv igen!

/Kein
Avatar billede pr0fane Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:37 #32
Ok, jeg har besluttet mig for at vente med at blive momsregistreret før det nye år.

Tak for alle jeres gode råd, og skulle i stå og bruge lidt freelance assistance til lidt grafisk webdesign, så er jeg her ;)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
12. oktober 2001 - 14:38 #33
Af din virksomheds-faktura skal følgende vist fremgå (Men det kan T&S sikkert svare bedre på:

Virksomhedstype (Hvis du får et Enkeltmandsfirma kan du f.eks. skrive \'Profant Design v/ Jens Jensen\' :)
Virksomhedens adresse: Farvelade Stræde 4, 4589 Penselby
Faktureringsdato
Betalingsbetingelser (F.eks. \'Betales inden 14 dage\')
Betalingsmetoden (F.eks. din giro- eller bankkonto)
Hvad ydelsen gik ud på (F.eks. Grafisk design til hjemmeside)
Ydelsens pris (Hvis det er en fast pris opgiver du bare den, ellers f.eks. \'Grafisk design - 5 timer á 600,- kr. - 3.000,- kr.)
Momsbeløbet (F.eks. Moms: 750,- kr.)
Totalbeløbet (F.eks. \'I alt: 3.750,- kr.)

Hvis du har Office pakken tror jeg der ligger div. fakturaskabeloner i Exell - ellers kan du lave een. Der er sikkert skabeloner i din teksteditor, men det er ikke sikkert de er integreret med dit regneark.
Avatar billede fastwrite Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:10 #34
tommyf>> HAHAHAHAH - det med den blinde mand havde jeg ikke lige tænkt på!!! Gee - dejligt med et grin inden man forlader arbejdspladsen.