Avatar billede tahoo Nybegynder
13. oktober 2001 - 13:42 Der er 47 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med netværk

hejsa.

jeg har lige fået ADSL af tele dk. jubbiii

jeg har selv sat en gateway op, som giver private ip ud til mine clienter. Så jeg har ikke en \"teledk router\" men kun et adsl modem.

men mit problem er at jeg gerne vil sætte et par servere op på mine \"rigitge Ip\" jeg har fået sådan :

Ip : xxx.xxx.xxx.113 - xxx.xxx.xxx.118
Netmask : 255.255.255.248
Gateway : xxx.xxx.xxx.109

men gatewayen ligger jo uden for netmasken, hvis jeg sætter det op på en Winnt virker det uden problemer. Men hvis jeg sætte det op på en FreeBSD, kommer den og siger at gateway er fejl. Det har den jo også ret i da den ligger uden for netmasken. Men når winnt kan, kan man vælg også få FreeBSDen til det ?

hjælp !!1
Avatar billede skwat Praktikant
13. oktober 2001 - 15:14 #1
prøv da bare at sætte masken til 255.255.255.0
Avatar billede tahoo Nybegynder
13. oktober 2001 - 15:25 #2
det virker ikke
Avatar billede skwat Praktikant
13. oktober 2001 - 15:36 #3
kan du ikke lige klister din rc.conf op ?
Avatar billede tahoo Nybegynder
13. oktober 2001 - 15:50 #4
/etc/rc.conf :

inetd_enable=\"yes\"
sshd_enable=\"yes\"

ifconfig_rl0=\"inet xxx.xxx.xxx.113 netmask 255.255.255.248\"
defaultrouter=\"xxx.xxx.xxx.109\"
hostname=\"freebsd.serv.dk\"

håber det er nok :-)
Avatar billede skwat Praktikant
14. oktober 2001 - 12:19 #5
Jeg skal lige have fod på noget
xxx.xxx.xxx.109 er en anden FreeBSD box - right?

Hvis ja, så prøv at pinge freebsd.serv.dk og se hvd den opløser navnet til.
og prøv at pinge xxx.xxx.xxx.113 fra xxx.xxx.xxx.109.
Avatar billede mdr Nybegynder
14. oktober 2001 - 12:48 #6
Du skal ikke sætte din netmask til 255.255.255.0, men self. bibeholde den til værende 255.255.255.248, da det er et /29 netværk du har.

Det er ikke normalt at benytte en gateway, der ligger ude for sit scope, og det overholder slet ikke standarden.

Nu kender jeg ikke ret meget til de der lowend løsninger, hvor man benytter en adsl adapter (betegnelsen modem benyttes kun inden for pots forbindelser. Man bruger ikke modulation og demodulation på dsl linier) til opkoblingen, men har adsl adapteren ikke nogen ip adresse? Hvis den har, er det denne du skal bruge til gateway, for resten af dit network.

Nu hvor du har fået tildelt et /29 netværk, så har du jo 8 ip adresser.

xxx.xxx.xxx.112 - xxx.xxx.xxx.119.

Hvor .112 er din broadcast, og hvor .119 er subnettet. Her vil man normalt bruge .113 som værende din gateway (men enhver af de resterende seks kan benyttes).

Det lyder meget som om at mangler at modtage en cisco router fra teledanmark. Jeg er rimelig sikker på at teledanmark benytter sig af cisco 140X til disse dsl løsninger.. alt andet ville være underligt.

Ring til teledanmark.
Avatar billede skwat Praktikant
14. oktober 2001 - 12:52 #7
mdr:> Det virker jo når han sætter det op i WinNT
Avatar billede skwat Praktikant
14. oktober 2001 - 12:55 #8
Det jeg tror at der er galt er at han har sat ipfw op på en Box. sat to nic i.
Defineret en regl: som kun tillader 192.168.x.x at komme på, på det ene nic.)
Jeg tror at han skal have lavet en DMZ.
Avatar billede mdr Nybegynder
14. oktober 2001 - 13:14 #9
At det viker på windows nt, betyder ikke at gatewayen er korrekt sat op... windows nt tillader en del mere end fbsd, da fbsd er ekstrem konservativ med at overholde standarderne (saadan som det skal være.)

At han kan have sat filtrering op, skal jeg ikke kunne gisne om, da der ikke er nævnt noget, og der ligges ikke op til at dette skulle være tilfældet.

At freebsd brokker sig over at gatewayen ligger uden for hans scope, har intet med ip filtrering at gøre.... FreeBSD brokker sig jo, fordi at han prøver at gøre noget der ikke overholder den synopsis der er tilladt.

Man bruger aldrig en gateway, der ligger uden for sit scope, og jeg går ud fra at hans windows nt nu benytter de samme ip adresser som dem han prøver at tildele sin fbsd (hvilket han ikke får lov til).
Avatar billede tahoo Nybegynder
14. oktober 2001 - 23:15 #10
så er jeg her igen... Okay jeg bruger et adsl modem det har ingen ip nr.

add. xxx.xxx.xxx.109 er ikke MIN gateway, men ip nr. på teledk router. Så vi behøver ikke at blande min gateway ind i det, da den faktsik ikke har noget med det at gøre.. ( den bruger jeg jo kun til de klienter som får en privat ip og ikke en fast...)

Men da jeg kan sætte min NT til at virke med de ip nummer + TeleDK gateway (altså den som står hos teledk, gataway (xxx.xxx.xxx.109)
må det da også kunne virke på en Freebsd, selvom jeg godt ved at det ikke er en helt lovlig standart. ( altså unix kan alt ik ? )
men hvad skal jeg ellers gøre, det er jo Tele dk, som har givet mig ipnummerne - de siger det er rigtig nok... ( det er mig som har ønsket ikke at få en router med )
Avatar billede tahoo Nybegynder
14. oktober 2001 - 23:15 #11
så er jeg her igen... Okay jeg bruger et adsl modem det har ingen ip nr.

add. xxx.xxx.xxx.109 er ikke MIN gateway, men ip nr. på teledk router. Så vi behøver ikke at blande min gateway ind i det, da den faktsik ikke har noget med det at gøre.. ( den bruger jeg jo kun til de klienter som får en privat ip og ikke en fast...)

Men da jeg kan sætte min NT til at virke med de ip nummer + TeleDK gateway (altså den som står hos teledk, gataway (xxx.xxx.xxx.109)
må det da også kunne virke på en Freebsd, selvom jeg godt ved at det ikke er en helt lovlig standart. ( altså unix kan alt ik ? )
men hvad skal jeg ellers gøre, det er jo Tele dk, som har givet mig ipnummerne - de siger det er rigtig nok... ( det er mig som har ønsket ikke at få en router med )
Avatar billede tahoo Nybegynder
14. oktober 2001 - 23:15 #12
ubs to gange... det var en fejl (sorry experten... :-))
Avatar billede tahoo Nybegynder
14. oktober 2001 - 23:18 #13
Sådan er min opsætning på NT..

IP  : xxx.xxx.xxx.113
Netmask : 255.255.255.248
Gateway (altså den router som står hos teledk) xxx.xxx.xxx.109

DNS : ja det er sku lige meget....

Håber det kan hjælpe ...

på nt virker dette bare men ikke på unix.
jeg kan også bruge ip nr. xxx.xxx.xxx.114 ... 115 .. osv.. ik på nt
Avatar billede tahoo Nybegynder
14. oktober 2001 - 23:22 #14
jeg kan også bruge ip nr. xxx.xxx.xxx.114 ... 115 .. osv..men kun på nt (ubs) ( hold kæft man det går bare godt.. jeg går sku i seng nu... )
Avatar billede skwat Praktikant
15. oktober 2001 - 08:40 #15
Hvordan ser det ud med pingningen?
Avatar billede mdr Nybegynder
15. oktober 2001 - 10:51 #16
Jeg vil gerne have dig til at oprette en route manuelt, hvor du saa giver mig evt. output.

\"route add default xxx.xxx.xxx.109\"

Jeg vil ogsaa gerne have et output af nedenstående:

\"netstat -rn\"

Btw. saa er det ikke et modem, men en adapter.
Avatar billede tahoo Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:33 #17
\"route add default xxx.xxx.xxx.109\" :

route : writing to routing socket: Network is unreachable add net default: gateway xxx.xxx.xxx.109: Network is unreachable

\"netstat -rn\"

Internet
Destination :
xxx.xxx.xxx.112/29

Gateway :
link#1

Flags :
UC
UH

Refs :

Use :

Netif Expire :
rl0 =>
lo0

------------------------------

Internet 6

Destination :
Expire
::1
fe80::%rl0/64
fe80::%lo0/64
ff01::/32
ff02::%rl0/32
ff02::%lo0/32

Gateway :

::1
link#1
fe80::1%lo0
::1
Link#1
fe80::1%lo0

Flags :
UH
UC
Uc
U
Uc
UC

Netif :

lo0
rl0
lo0
rl0
lo0

(jeg er 100 % sikker på at netkortet + kabel + switch virker.....)

Btw... ok.. men der står bare Ericsson adsl modem på den :-)
Avatar billede mdr Nybegynder
15. oktober 2001 - 17:21 #18
Den ADSL-adapter (det er forkert af ericsson at kalde det et mode) har 100% en ip adresse. Er du sikker paa at den ikke har .113?

Jeg er oven paa dette rimelig sikker på, at der er et eller andet der er gået galt i den bestilling du har fået der. Efter hvad jeg ved af, saa benytter teledanmark sig udelukkende af cisco routere, til denne form for konfigurationer. Hvad er navnet paa det produkt du har fra teledanmark.. og har du haft ringet og snakket med dem?
Avatar billede tahoo Nybegynder
15. oktober 2001 - 19:38 #19
ja jeg har snakket med teledk.. det er Pro@ccess ADSL
Avatar billede mdr Nybegynder
15. oktober 2001 - 20:22 #20
Som jeg har sagt tidligere, så har du ikke fået den router, som du skal have for at kunne bruge de ip adresser.

http://www.teledanmark.dk/menu/sm0619.htm:

Her er eksempler på udbygningsmuligheder.
Flere IP-adresser (dog ikke på standardrouter)

Somsagt, så benytter teledanmark en cisco router, til denne form for løsninger.
Avatar billede mdr Nybegynder
15. oktober 2001 - 20:26 #21
Er du 100% sikker på at du ikke har en cisco router stående?
Avatar billede mdr Nybegynder
15. oktober 2001 - 20:32 #22
Btw. saa hedder teledanmark adsl produkt, hvor du kan have flere ip adresser \"Pro@ccess ADSL Link\".
Avatar billede skwat Praktikant
15. oktober 2001 - 21:35 #23
mdr:> du kan da ikke i ramme alvor tro at TDK ligepludslig \"kommer til at\" sender en Ericsson ting til ham!! han siger jo at han bevidst har fravalgt en router.

tahoo.dk:> kan du overhovedet pinge noget som helst, eller noget som helst andet netrelateret fra din BSDbox?
Avatar billede tahoo Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:52 #24
jeg kan ikke pinge nogle fra min Freebsd, da den jo ikke kan komme på nettet... men med min windows med samme ip nummer.. kan jeg sagtens.,.. den er jo den jeg bruger nu... :-)

mit ICQ nr. 93134625  :-)
Avatar billede tahoo Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:57 #25
Det er mit produkt..

http://www.zillion.dk/produkter/access/adsl/

men ellers må jeg jo bare ringe til TeleDK og \"købe / leje\" en router.. Selvom jeg har fravalgt den ved købet...

Men det er sku da underligt, når det virker på en NT, og man ikke kan få det til at virke på en BSD..

>mdr> Er du 100% sikker på at du ikke har en cisco router stående?

Ja... godt nok har jeg meget rod.. men ikke så meget.. jeg ved godt hvordan en router ser ud.... :-) *SSSS* hehe
Avatar billede mdr Nybegynder
15. oktober 2001 - 23:34 #26
skwat: hvis du kunne læse hvad jeg har skrevet, er din sætning meningsløs.

Det som teledanmark bruger fra siemens og ericsson, og kalder et modem er et skillefilter. Skillefilteret bruger man til at skille mellem en 4kH pstn forbindelse, og den 25mHz kobber linie, der benyttes til dsl forbindelsen.

Normalt har man både dette skillefilter, og en router ved siden.
Avatar billede skwat Praktikant
16. oktober 2001 - 11:41 #27
mbr:> undskyld hvis jeg har fornærmet dig.

tahoo.dk:> der er ting uden for internettet som du kan pinge evt. dig selv. Jeg har hele tiden haft problemmet mistænkt for at vare et konfigurations problem.
Den FreeBSD box som er din gateway hvordan har den det hvis du giver den alle ip-adr.?
Avatar billede skwat Praktikant
16. oktober 2001 - 11:44 #28
Med den begrundelse at du kan få en NT til at fatte hvad der sker vel og mærket!
Avatar billede tahoo Nybegynder
19. oktober 2001 - 20:56 #29
jeg har selv fundet ud af det... skulle sætte min gateway op på en anden må, også bruge dens ip nr. til gateway på min unix maskine... så virke detsku

mange tak for hjælpen til mdr og skwat..
Avatar billede tahoo Nybegynder
19. oktober 2001 - 20:57 #30
skwat lav et svar så jeg også kan give dig nogle point
Avatar billede skwat Praktikant
20. oktober 2001 - 01:08 #31
mbr:> så fik jeg jo ret :) mere eller mindre
Avatar billede skwat Praktikant
20. oktober 2001 - 01:08 #32
Du er med på at du så kan sætte en DMZ op på din box ikk\'

Vi kan tage den over ICQ
Avatar billede mdr Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:17 #33
skwat: umm, nej du gjorde ikke. som jeg sagde, saa overholder freebsd standarden til punkt og prikke. han har været istand til at faa det til at virke paa sin windows nt, da microsoft har valgt ikke at overhodle standarden, og derved tillade denne slags konfiguration (som ikke overholder RFC-modellen). at han sætter denne windows nt ting op, og derefter sætter sin freebsd server til at bruge denne windows nt som gateway kan jo sagtens lade sig gøre, dog overholder opsættet stadigt ikke RFC\'en.

det normale er at have en router tilknyttet, som tillader at have statiske routes, over multiple subnets.

du har paa intet tidspunkt haft henvist til at bruge windows nt\'en som gateway.
Avatar billede mdr Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:19 #34
jeg vil for en god ordens skyld indskyde, at det opsæt der benyttes her, paa ingen måde imponere mig, og jeg er glad for at jeg ikek har noget med det at gøre.
Avatar billede tahoo Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:24 #35
mdr... ok bare det virker :-) tak for hjælpen mdr og skwat.. snakkes ved på ICQ :-)
Avatar billede tahoo Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:25 #36
håber ikke i er blevet u´venner pga. mit spørgsmål ....
Avatar billede mdr Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:27 #37
nahh, overhovedet ikke. jeg tilkendegiver blot min mening omkring opsættet.
Avatar billede skwat Praktikant
20. oktober 2001 - 01:28 #38
du har ret hvis han bruger nt som gateway men det er ikke det jeg har forstået.

og nej jeg bliver ikke sur på nogen:)
Avatar billede skwat Praktikant
20. oktober 2001 - 01:30 #39
tahoo.dk:> Har jeg ikke ret i at du har en FreeBSD box til at route til alle klienterne? og at det er den du nu bruger som gateway? hvis nej, så har jeg misforstået en hel del
Avatar billede tahoo Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:33 #40
jo jeg har FreeBSD til at stå som router... hvad skulle man ellers bruge NT...?? hahaha... hih altså jeg skulle jo gerne have en oppetid.. så jeg kan må og downloade bare en enkelt lille program... :-()
Avatar billede mdr Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:34 #41
well, som jeg har forstået det, saa har han hele tiden været istand til at benytte hans windows nt, med den .109 gateway. problemet for ham var/er jo at freebsd overholder rfc-modellen, der tilskriver, at man ikke må benytte gateways der ligger uden for sit dedikerede subnet, hvilket den .109 gateway gør. hans windows nt brokker sig midlertiddigt ikke over dette, og han har saa sat hans freebsd box, til at benytte sin windows nt some dens defaulte route (altsaa gateway).
Avatar billede tahoo Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:35 #42
109 er ip nr. på teledk router.. ( altså den som fysisk står hos dem... )
Avatar billede mdr Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:35 #43
hrmpf. du siger at du skulle sætte din gateway op på en anden måde...  uddyb.
Avatar billede mdr Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:36 #44
det er jo det jeg siger... .109 ligger uden for dit scope.
Avatar billede tahoo Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:38 #45
første netkort :

ip : 80.40.50.110
netmask : 255.255.255.252
Gateway : 80.40.50.109 (Teledk gateway)

andet netkort :

ip 80.40.50.113
netmask : 255.255.255.248
gateway : 80.40.50.110

også passer det jo til den næste klient. fx.

ip 80.40.50.114
netmask : 255.255.255.248
gateway 80.40.50.110

Sådan fik jeg det til at virke...
Avatar billede mdr Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:40 #46
well, det er jo ogsaa dette opsæt jeg henviste til, dog med en hardware router op .109 siden.
Avatar billede tahoo Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:44 #47
ok... :-) jamen man er jo ny inden for unix.. systemet.. ( men jeg prøver da...) tak for hjælpen;)

lidt unden for spørgsmålet :
kender du et godt program til BSD,
så man let kan sætte : ftp, www, mail, dns, php, Mqsql. Eller måske nogle guide til det..

(bare lige et lille spørgsmål.)
jeg har fundet et program som kan det, men koster bare 7000 - 8000 kr. :-( - det er jeg ikke med på.
Avatar billede tahoo Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:46 #48
kan man bruge webmin.. eller er det total skod ?
Avatar billede mdr Nybegynder
20. oktober 2001 - 10:44 #49
well, jeg kender ikek til nogen pakkeløsning, hvis det er det du hentyder til. jeg kan ikke se hvorfor det skulle være relevant, når disse applications arbejder sammen fortrineligt, ved selvstændig installation af hver application.

well, jeg bruger ikke disse administrations programmer, da jeg ikke kan se noget i dem. jeg programmere selv nogle addons og scripter mig igennem resten, ved brug af sed, awk, perl og normal shellscripting.