Avatar billede havmaage Juniormester
18. oktober 2001 - 01:24 Der er 2 løsninger

Insert spørgsmål! db design issue

Hej!
Jeg har to tabeller,
tab_costumer
col_custId
col_name
col_address

tab_message
col_custId
col_Message

Jeg vil have at der skal kunne knyttes flere messages til en customer, derfor 2 tabeller,
kan jeg indsætte en record ind i en sql commando eller skal jeg først indsætte i Costumer tabellen og dertefter select på den for at få cust_id med over i message tabellen

insert into tab_cuastomer value(data)
select last(custid) from tab_customer
insert into tab_message values(data)

Eller skal jeg lave et smartere design?

Avatar billede pingeling1000 Nybegynder
18. oktober 2001 - 01:29 #1
Hvis du selv tildeler værdien af custId kan du jo nøjes med:
insert into tab_cuastomer value(data)
insert into tab_message values(data)
Avatar billede defrost Nybegynder
18. oktober 2001 - 06:58 #2
insert into tab_customer values(data)
insert into tab message values(last_insert_id(), \'message\')

Skulle gøre tricket... Hvis en kolonne i tab_customer er auto_increment vel at mærke.