Avatar billede thomasolesen Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:04 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

\"Ombryd tekst\" samtidig med \"flet celler\" i Excel

Jeg har et problem med et Excel-regneark. Jeg kan sagtens få regnearket til at ombryde tekst, og jeg kan også flette celler. Jeg kan bare ikke gøre begge ting samtidig!!! Er der nogen, der har en løsning til mig???
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:07 #1
Hm - fortæl lidt mere - hvad er det du gerne vil gøre !
Avatar billede admss Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:08 #2
Start med at flette cellerne. Ombryd eller formatering via Højreklik på cellen + vælg \"Formater celler\" + f.eks. Justering. Foretag dine valg og du er færdig.

mvh/admss
Avatar billede admss Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:09 #3
Der er her også et felt der hedder \"Ombryd tekst\"

admss
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:10 #4

1    Marker de celler, der skal formateres.
2    Klik på Celler i menuen Formater, og klik derefter på fanen Justering.
3    Marker afkrydsningsfeltet Ombryd tekst under Tekstformatering.

Tip!  Hvis du vil starte en ny linje tekst et bestemt sted, skal du klikke på formellinjen (eller på cellen, hvis du redigerer i cellen) på det sted, hvor linjen skal brydes, og derefter klikke på ALT+ENTER.

Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:11 #5
Der er et flueben hvor begge ting kan gøres samtidig
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:12 #6
under justering
Avatar billede admss Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:13 #7
>> totenslager Det troede jeg at jeg havde fortalt?!

admss
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:15 #8
Jamen - her gør du det samtidig -
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:16 #9
Det er jo det der er problemet - ikk?
Avatar billede admss Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:18 #10
>> Øhhhhh. Det er det samme der sker hvis du sætter et flueben inde i \"justering\" som hvis du først justerer og derefter går ind og vælger ombryd, højrestil mv.

admss
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:21 #11
Hr. ADmss - jeg var ved at skrive da du svarede - derfor kunne jeg jo ikke se at du havde svaret .
Avatar billede janvogt Praktikant
22. oktober 2001 - 12:23 #12
>>>thomasolesen
Du bliver nok nødt til at uddbybe dit problem ....
Avatar billede b_hansen Novice
22. oktober 2001 - 12:33 #13
du kan sagtens markere både flet celler og ombryd tekst på samme tid. Problemet er blot, at Excel ikke automatisk ændrer cellehøjden, når du ombryder celleteksten i flettede celler. Dette bliver du nødt til at gøre manuelt.
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:35 #14
Tak for jeres hurtige svar. Problemet er jo netop, at jeg ikke selv vil ind og ændre cellehøjden manuelt. Det bør regnearket kunne finde ud af automatisk! Men vi er vel stadig på bar bund i problematikken...?
Avatar billede b_hansen Novice
22. oktober 2001 - 12:41 #15
hmmmm... så tror jeg, svaret hedder VB. Og det er vist lidt for langhåret til, at jeg kan hjælpe *S*.
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:44 #16
Ud fra den forudsætning, at VB står for Visual Basic, kan jeg vist heller ikke følge med længere... Jeg kan bare ikke forstå, at det ikke kan lade sig gøre! Men tak for din indsats, b_hansen!
Avatar billede janvogt Praktikant
22. oktober 2001 - 12:55 #17
>>>thomasolesen
Meget kan lade sig gøre i Excel, så der skal nok findes en alternativ løsning.
F.eks. findes der mange metoder til at flette celler.
Kan du ikke skære dit problem helt ud i pap?
Avatar billede admss Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:57 #18
Nå!

Men så marker celler i begge rækker før du begynder at flette og ombryde (Ved at højreklikke og formater celler)

admss
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:09 #19
>>>admss: Desværre, det virker ikke!

>>>janvogt: Jeg har et regneark med tre kolonner, A, B og C. Disse kolonner bruges i forbindelse med en opstilling af en tekst (kolonne A) og to talkolonner (B og C). Jeg vil på et sted i arket gerne have skrevet noget tekst, der automatisk kan ombrydes. Samtidig skal teksten fylde alle tre kolonner, hvorfor jeg er nødt til at flette de tre kolonner på det pågældende sted i arket. Det skal være en standard, så man både kan fjerne og tilføje tekst, hvorefter cellehøjden så vil tilpasse sig automatisk. Håber, dette er fyldestgørende...
Avatar billede admss Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:21 #20
Hej!

Måske er det ikke elegant, men det virker!

Marker celler (to rækker) + højreklik + formater celler + justering + flet + ombryd tekst.

Det fungerer hos mig.

admss
Avatar billede janvogt Praktikant
22. oktober 2001 - 13:23 #21
Prøv at sætte følgende op - f.eks. i celle D5
=A5&\" \"&B5&\" \"&C5

Derved flettes de 3 celler sammen, og cellen kan ombrydes.
Kan du bruge denne løsning?
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:24 #22
Det virker også her hos mig -
Jeg har version Excell 2000
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:28 #23
janvogt>>Det virker ikke hos mig - der sker ikke en disse
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:31 #24
Jeg ved godt, at jeg lyder utaknemmelig nu, men...

>>>admss: Det virker ikke, når man skriver noget, der fylder mere end de to rækker. Cellehøjden udvides ikke. Desuden ville jeg også gerne kunne nøjes med at formatere den ene række.

>>>janvogt: Det er et udmærket forslag, men det fungerer bare ikke rigtigt, når jeg gerne ville kunne skrive i feltet. På denne måde er jeg jo nødt til at skrive den første tredjedel i kolonne A, den næste tredjedel i kolonne B etc...
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:35 #25
Så marker 3r x c3  (6 celler) så virker det
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:36 #26
Marker med musen fra A1 til C3
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:37 #27
Lav så justeringen som beskrevet ovenfor af admss
Avatar billede janvogt Praktikant
22. oktober 2001 - 13:38 #28
Vil det sige, at de steder du ønsker at flette, står der ikke noget i kolonne B og C?
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:38 #29
Marker cellerne og brug (ALT+ Enter) så kan du bare skrive læs
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:41 #30
Hvis der står noget inden formateringen kommer kun teksten fra øverste venstre celle med efter fletningen.
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:42 #31
Beklager, det virker ikke! Hvis det hele skyldes, at jeg har Excel 97, og I sidder med en 2000\'er... så er jeg meget ked af, at jeg har taget så meget af jeres tid.
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:44 #32
det er nok derfor jeg skrev hvilken version jeg bruger
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:46 #33
Det skal du ikke være ked af - vi er  her for at hjælpe - har du iøvrigt prøvet at trykke på F1 - måske du kan finde en svar til 97 der.
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:48 #34
Ja, det var det første jeg prøvede. Jeg hader at ulejlige andre, hvis jeg selv kan finde ud af det.
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:57 #35
Tja , måske 97 versionen simpelthen ikke kan gøre det .
Hvad står der i øvrigt under justering i 97  .Er der ikke de 3 flueben ?
Avatar billede janvogt Praktikant
22. oktober 2001 - 14:09 #36
Avatar billede totenslager Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:48 #37
Tja - det var så dommen - nu er der kun dig der skal belønne dine supportere!
Avatar billede b_hansen Novice
22. oktober 2001 - 14:56 #38
blot en strøtanke til janvogt.... er det ikke muligt at løse problemet med lidt kode i Visual Basic?
22. oktober 2001 - 15:27 #39
Det kan heller ikke løses i Excel2000 uden brug af en makro.
Avatar billede bak Seniormester
22. oktober 2001 - 15:42 #40
højreklik på fanebladet, vælg view code og indsæt denne makro.
Den checker om celle er merged og har tekstombrydning. hvis den har det justeres cellen så den passer. (når du stiller dig på den anden gang.
Private Sub Worksheet_selectionChange(ByVal Target As Excel.Range)
Dim CurrentRowHeight As Single, MergedCellRgWidth As Single
    Dim CurrCell As Range
    Dim ActiveCellWidth As Single, PossNewRowHeight As Single
    If ActiveCell.MergeCells Then
      With ActiveCell.MergeArea
            If .Rows.Count = 1 And .WrapText = True Then
                Application.ScreenUpdating = False
                CurrentRowHeight = .RowHeight
                ActiveCellWidth = ActiveCell.ColumnWidth
                For Each CurrCell In Selection
                    MergedCellRgWidth = CurrCell.ColumnWidth + MergedCellRgWidth
                Next
                .MergeCells = False
                .Cells(1).ColumnWidth = MergedCellRgWidth
                .EntireRow.AutoFit
                PossNewRowHeight = .RowHeight
                .Cells(1).ColumnWidth = ActiveCellWidth
                .MergeCells = True
                .RowHeight = IIf(CurrentRowHeight > PossNewRowHeight, _
                CurrentRowHeight, PossNewRowHeight)
            End If
        End With
    End If
End Sub
22. oktober 2001 - 15:47 #41
godt bak
Avatar billede janvogt Praktikant
22. oktober 2001 - 15:53 #42
Respekt Tommy!
Avatar billede bak Seniormester
22. oktober 2001 - 16:33 #43
Tak for rosen. Jeg bliver lidt ked af at jeg ikke helt har fortjent den.
http://www.j-walk.com/ss/excel/eee/eee011.txt
Avatar billede bak Seniormester
22. oktober 2001 - 22:14 #44
Efter at selv have læst nærmere på samme web-site kan jeg se en anden løsning, der godt nok kun virker med centreret tekst.
I format / allignment kan man under horisontal (helt nede i bunden) vælge \"center across selection\" og derefter \"wrap text\"
Dette gør det samme på markerede celle i en række
Avatar billede bak Seniormester
23. oktober 2001 - 00:06 #45
på dansk formater / celler / justering
vælg under vandret \"centerer over markeringen\" og flueben i \"ombryd tekst\"
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
23. oktober 2001 - 08:41 #46
Godt gået, bak. Det fungerer åbenbart sådan, at hvis man har den flettede og ombrudte celle til at fylde 4 linier, og så sletter noget tekst, så den kun fylder 2 linier, så skal man lige dobbeltklikke under rækkenummeret (autojuster højde), hvorved cellehøjden reduceres til normal. Herefter markerer man blot cellen, hvorefter den autojusteres. Det er f...... smart! Mange tak for hjælpen. Jeg har forhøjet points\'ene fra 45 til 60, da det jo viste sig, at denne sag var temmelig vanskelig. De går til bak, som jo kom med den næsten forkromede løsning.
Avatar billede king Nybegynder
19. juli 2008 - 03:10 #47
Er der nogen der har en løsning på dette problem hvis man vil undgå VB og man bruger excel 2007.
Da menubaren ikke eksisterer mere i 2007 versionen...? Jeg håber der kommer svar selv om dette er et gammelt indlæg.
Avatar billede jonasboege Praktikant
06. oktober 2010 - 08:42 #48
Jeg leder også... men tror ikke de har ændret det :-(
Avatar billede jonasboege Praktikant
06. oktober 2010 - 08:47 #49
Det virker i øvrigt ikke for mig med VBA :-(