Avatar billede xbeeps Nybegynder
23. oktober 2001 - 00:32 Der er 3 kommentarer

Access til server med debian (apache og ssh)

Jeg har et specielt problem med at brugere som ikke er oprettet i en DNS, ikke får adgang til maskinen. Forsøg på dette besvares med en access denied. I iptraf kan jeg se pakkerne fra de maskiner der forsøger at connecte. Brugere som er registreret i en DNS har ingen problemer hverken med at bruge webserveren (apache) eller logge ind i en shell med ssh.

tcpd er sat op som wrapper for sshd men skulle ikke kunne røre apache. I hosts.deny er der ingen regler, i hosts.allow er der reglen ALL:ALLOW

Jeg har ikke kunnet finde andre globale settings, som direkte påvirker denne opførsel.

Nogen der kan give en forklaring? det skulle kunne virke da jeg kender flere debian-servere der kører websites (f.eks. www.freesite.dk)
Avatar billede codebase Praktikant
23. oktober 2001 - 01:06 #1
citat fra en god ven:
Jeg ville umiddelbart sige det var noget med hosts.deny problem... Måske en forkert default... donno
Avatar billede morpheus Nybegynder
23. oktober 2001 - 03:42 #2
Prøv at slette linien i din hosts.allow ...

Hvad sker der ?

Husk at genstarte deamonen
Avatar billede xbeeps Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:42 #3
Rettelse: I hosts.allow står der naturligvis:
ALL:ALL

Hvilket betyder at ALLE demænor tillader ALLE ip\'er adgang.

I hosts.deny står der ingenting!

Jeg vil godt pointere at hosts.* filerne kun gør sig gældende for services der er wrapped med tcpd, hvilket Apache IKKE er, og derfor er problemer ikke i hosts.* filerne efter min mening.

I inetd.conf kan man se hvilke services der er wrapped med tcpd, og derfor omfattet af hosts.* og hverken ssh eller apache er en af dem.

forslag er stadig velkomne