Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:09 Der er 40 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan laver jeg en hub/switch??

jeg skal i et skoleprojekt lave en hub eller switch hvordan gør jeg det?? bare med et par porte eller 5, gerne 10/100 hvis det kan lade sig gøre!! og sig nu IKKE at jeg bare skal gå ind i en butik og købe en!!
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:12 #1
har du ingen fornemmelse hvordan du laver noget i den stil så er det nok et lidt overdrevet projekt... hvilke midler må du bruge ? ska du selv lodde osv. + :P
Avatar billede maxwell Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:13 #2
Kan du ikke lige lave et grafikkort til mig samtidig ??
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:13 #3
jeg har alle midler til rådighed, og ja jeg skal lodde selv!!
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:14 #4
maxwell -> hvis du skal være fræk så kan du få nogen på kyssemaskinen!!
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:14 #5
Når du opdager hvor komplex det er finder du nok en ny opgave. :)

Oftest bliver der brugt nogle store FPGA\'ere til det.
Avatar billede tubby-g Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:14 #6
FUCK DIG HOVE!!
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:15 #7
hmm ... okey... men du har ingen anelse om hvordan du laver en ? en ide ville jo være at købe en af de små der og så \"Kigge\" efter ;)
Avatar billede tubby-g Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:15 #8
Nej, det var ikke det... Mmmm, bare sæt dem sammen i én!
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:15 #9
opsumering: det er skam fint hvis det er bare er med 3 porte og bare 10mbit, bare det er en eller anden form for hub!!
Avatar billede soreno Praktikant
30. oktober 2001 - 14:15 #10
du skal nok først udersøge hvordan de virker..:
en hub er en multiport repeater, dvs. at alle frames kommer ud på alle porte.
en switch er mere intelligent, dvs. at det kun er aktuelle frames der kommer til aktuelle porte.

Altså, hvis du skal lave en switch skal du undersøge hver frame for mac adressen og sende den vidre til den port hvor modtager mac adressen er.

Mvh
Søren Olesen
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:16 #11
hvis du kigger i en, ser du et print med en masse stik, og sikker 1-n store mangebenede ic\'er
Avatar billede soreno Praktikant
30. oktober 2001 - 14:17 #12
hvilken skole/uddannelse er det der lader dig gå igang med sådan et projekt?
Avatar billede tubby-g Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:18 #13
HTX...
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:19 #14
tubby-g -> DET ER MIT SPØRGSMÅL!!! smut, men HTX er aaa\'ight!!
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:19 #15
3rd...

Det er en MEGET kompliceret opgave du har valgt.
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:20 #16
disky -> ja men jeg er klar!! min lærer er også i gang med at finde ud af noget!!
Avatar billede soreno Praktikant
30. oktober 2001 - 14:23 #17
køb en billig 10Mbit 4 ports hub og se hvordan den er bygget op. køb de nøjagtige samme komponenter og lod dem på samme måde som i den købte..?
Hint: det er altså ikke htx elever der udvikler hub\'s og switches hos producenterne..!
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:25 #18
soreno:

Hvordan tror du han klarer den til eksamen ??

Læreren spørger hvilke tanker lå bag dit design ?

3rd. Aner det ikke jeg kopierede det bare.

3rd: dem der laver sådanne nogle normalt er meget højtuddannede ingeniører og dataloger.
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:27 #19
soreno -> jeg har skam ikke lige lekvide midler til det. der må da eksistere sider hvor på der står hvad en simpel hub indeholder!!
Avatar billede soreno Praktikant
30. oktober 2001 - 14:28 #20
disky:
jeg tror at 3rdpixel.hove er ude hvor han ikke teoretisk kan bunde. Hvordan han klarer det til eksamen kan jeg ikke tage stilling til da jeg ikke kender ham.
Avatar billede soreno Praktikant
30. oktober 2001 - 14:31 #21
3rdpixel.hove:
har du selv søgt på nogle sider?
en simpel hub har simpel funktionalitet, men det er ikke ensbetydende med at den er simpelt bygget op. Men som jeg skrev tidligere er en hub en multiport repeater (en antenneforstærker med flere ind/udgange)
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:32 #22
soreno -> gider ikke kommentere yderlige på dine kommentare.

findes der ingen her inde der ved hvad en hub indeholder af komponeter, ting og sager?
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:33 #23
3rd.

Prøv at kontakt cisco og hør om de kan hjælpe dig.

En hub er ikke noget man selv laver, man køber dem
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:34 #24
disky -> i know, men vil alligevel prøve at gøre et forsøg!!
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:35 #25
det synes jeg er imponerende.

Men kontakt et firma der laver Hubs, og se om de vil hjælpe dig.
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:35 #26
Men hvis jeg var dig ville jeg holde mig til selve software delen, hardware delen er noget kompliceret.
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:42 #27
disky -> jeg er i det de her ude på skolen kalder el-laboratoriet og skal lave et produkt der har noget med en netcafe at gøre og kom derfor på en hub!!
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:46 #28
skal det være hardware ?

Jeg er selv ingeniør og er ikke sikker på jeg ville give mig i værk med en hub/switch bare lige sådanne.
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:48 #29
det skal være noget man skal kunne lave i el-laboratoriet
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:49 #30
Nu ved jeg ikke om man bruger sådanne her en dims (har aldrig været på netcafe)

Men hvad med noget elektronik så man f.eks. kan slukke for folks skærm når deres tid er udløbet.
Avatar billede donnib Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:53 #31
Hejsa,
Hvis jeg var dig vil jeg slet ikke rode mig ind i sådan et projekt. Den er for besværlig og det kræver en del research for at lave en. Det er ikke sådan bare lige til.

For det første skal du kunne programere FPGA chips hvilket man lærer på teknisk universitet. Udover det så kræver det software og hardware til at programere disse chips og det er ikke lige noget man køber da prisen er meget høj. Du kan sandsynligvis købe dig 20 hubs for den pris.

Hvis du kunne tænke dig at lave sådan noget hardware så skal du begynde på DTU som IT ingeniør da kan du måske når du er udlært lave sådan noget.

Bare en lille tanke :)

Mvh.
Mihai Marinescu
Studerende på DTU (IT-Ingeniør)
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:55 #32
jeg vil lige pointere, man IKKE er tvunget til at studere på dtu for at blive ingeniør der kan lave FPGA\'ere og den slags.

Enhver fornuftigt Svagtstrømsingeniør retning i Danmark har det som pensum.

Jeg har personligt lært det på Syddansk Universitet i Sønderborg
Avatar billede donnib Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:58 #33
Ja ok men jeg ved så ikke hvor det er bedst at læse til det eller hvor folk bedst kender til det.
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:59 #34
donnib:

Smag og Behag, forskellen er ikke så stor.

Det er mere undervisningsformen der er forskel på.
Avatar billede donnib Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:01 #35
Ja det er det nok. Nu vil jeg lige pointere at jeg skrev lidt forkert i min indlæg at man skal være på IT linien for at lære det. Det er ikke korrekt. Man skal på Elektrolinien.
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:02 #36
mener du ikke elektronik linien ? Elektro er normalt stærkstrøm
Avatar billede donnib Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:07 #37
Øhh tja tjo stærkstrøm eksiterer ikke mere på DTU så vidt jeg ved. Det er kun på Ballerup.

Mihai
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2001 - 20:18 #38
Du tager en gammel cigaræske og skærer fx. 4 eller 5 huller (5 hvis der skal være uplink) bagi, så du kan sætte nogle RJ45-kabler ind i æsken. Foran borer du nogle små huller. Nu lægger du en cykellygte, der lyser grønt ind i æsken, så det ser ud som om, der er liv i \"hubben\". Hvis du har råd, kan du købe en af de smarte lygter, der blinker. Så bliver din \"hub\" rigtig sej. Nu tager du så en blyant og skriver \"HUB 10/100 Mbit\" foran.

Når den så skal afprøves, kan du bare sige, at den lige er gået i stykker.
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 20:23 #39
ufc, luk røven og se popstars!! har fundet ud af at det måske er et lidt overilet projekt!!
Avatar billede soreno Praktikant
30. oktober 2001 - 20:25 #40
så luk spørgsmålet.. bare for en god ordens skyld?
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2001 - 20:28 #41
Du har sgu da heller ingen humor, men det er da rart at høre, at du nok har gabt over for meget. Måske skulle du hellere lave en Switch istedet :))))
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
30. oktober 2001 - 20:34 #42
sådan...
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
23. august 2002 - 12:23 #43
fuck hvor blev jeg svinet til i det spm her.. *LOL* - det er faktisk griner lige at læse igen!