Avatar billede coldstorage Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:08 Der er 57 kommentarer og
1 løsning

AMD Duron VS Intell Pentium III

Hej...

Jeg har et lille spørgsmål... Jeg har en computer med en Intell Pentium III processor 700 mhz, og jeg har lige set et tilbud på en AMD Duron Nihundrede et eller andet mhz.

Så er det store spørgsmål jo, hvad er bedst?? AMD\'en koster kun 640kr. så det er da ikke så galt vel?

Jeg ved ikke helt om mit motherboard kan klare den store processor, men det er jo en helt anden sag...

------------------------------------------------------

Hilsen CoLd StOrAgE
Avatar billede zeth Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:09 #1
Intel PIII\'eren er jo rimelig meget kvali.. men køb dog AMD\'en.. :)
Avatar billede zeth Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:09 #2
svar
Avatar billede makse Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:10 #3
P3 er bedst. Men du kan ikke sætte en Duron i et P3 bundkort.
Avatar billede smiske Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:13 #4

Hvad der er bedst er et spørgsmål om smag og behag, selv er jeg en inkaneret Intel bruger, og har absolut ingen planer om at skifte til AMD.  De udvikler mere varme, bruger mere strøm osv.
Købte en AMD Duron i Januar, lige for at prøve det, den er solgt igen....sikke noget hø.  Det var så også fordi på daværende tidspunkt var der ikke lavet et ordentligt chipsæt til AMD proccesorer.

På nuværende tidspunkt sidder jeg med en PIII 450 Mhz som kører perfekt, når den skal skiftes ud hedder det PIII Tualatin eller P4.
Det var alt fra mig :o)

//Henrik
Avatar billede stigc Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:19 #5
smiske  >> hvorfor var DURON CPU\'en dårlig? Altså hvordan kom det til udtryk når du brugte den?

Ydelsen ved et skift er ikke rentablet, ved mindre du bruger programmer ala 3d Studie MAX, hvor du vil kunne mærke en forskel.

Men nu passer den jo ikke i det motherboard... :)

Avatar billede coldstorage Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:23 #6
Passer den ikke i mit motherboard??
Avatar billede smiske Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:24 #7

Stigc>> Som sagt var det også på grund af det VIA chipsæt den kørte med.  Men det skete simpelthen ved at den gik, ulovlige handlinger, dårlig ydelse osv.  Det var ikke på grund af evt. operativ systems fejl, det ved jeg med sikkerhed.

//Henrik
Avatar billede makse Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:24 #8
Nej. En duron kører med Socket A, og en P3 kører med Slot1 eller Socket 370
Avatar billede coldstorage Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:26 #9
Kan ikke bare sige hvad der er bedst?? Jeg syntes nu bare at min processor er skod langsom når det gælder rendering og spil.... Den hakker f.eks nogle gange en del i operation: flashpoint pg andre gode nye spil...
Avatar billede makse Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:29 #10
Det kan jo også skyldes dit grafikkort, eller at du ikke har nok ram.
Jeg har selv en P3 700MHz der kører 933MHz uden problemer.
Avatar billede coldstorage Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:31 #11
Jamen... jeg har 128 ram....
Avatar billede makse Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:33 #12
Okay, men hvilket grafikkort kører du med?
Avatar billede coldstorage Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:35 #13
GeForce 2mx... 32mb, fra Asus!

Den der hedder V7100 eller noget...
Avatar billede stigc Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:41 #14
smiske>> Så burder du ikke kalde en DURON noget hø.
Avatar billede makse Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:43 #15
De nye spil idag, kræver også mere og mere af systemet.
Men har du prøvet at sætte opløsning og farvedybde ned?
Eller opdatere driverne til grafikkortet? www.tweakup.dk/drivers/nvidia.htm

Hvis du endelig skal opgradere din CPU, så vent til du har råd til at fordoble hastigheden. Altså min. 1.4 GHz.
Avatar billede coldstorage Nybegynder
31. oktober 2001 - 21:40 #16
Jamen, så skal jeg jo også købe nyt bundkort... og nyt kabinet! $$$$
Avatar billede makse Nybegynder
31. oktober 2001 - 21:47 #17
Tja, men du kan ikke bruge en Duron eller Athlon CPU i dit bundkort.
Bruger du ikke et ATX kabinet nu?
Avatar billede coldstorage Nybegynder
31. oktober 2001 - 21:57 #18
Hvordan ved man om ens kabinet er ATX?? Er det ikke noget med strømforsyningen?
Avatar billede hpte Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:11 #19
Avatar billede makse Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:12 #20
Jo, og kabinettes opbygning.
Kig på det strømstik der går ned til bundkortet.
Hvis det er et 20 bens stik, (2 rækker med 10 ben i hver) har du et ATX kabinet.
Hvis der er to 6 bens stik, har du et AT kabinet.
Avatar billede hpte Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:14 #21
Jeg har ikke noget ordentligt grundlag for det jeg siger. Men af det jeg har hørt skulle Intel\'s processore være af bedre kvalitet
Avatar billede coldstorage Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:16 #22
Jeg har bare hørt at en AMD athlon 1400mhz er lige så god som en P4 1800!!!
Avatar billede hpte Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:19 #23
Hvis du kun går op i hastighededen ville det nok være bedst at købe en Thunderbird 1400MHZ, og billigere.
Avatar billede hpte Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:21 #24
Når jeg siger bedre \"kvalitet\", mener jeg at Fx. P4\'en skulle være utrtolig svær at brænde af i forhold til en Thunderbird.
Avatar billede coldstorage Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:27 #25
Jamen, jeg skal også kun bruge min processsor til at have i computeren - ikke til at brænde af! Så mange penge har jeg nu heller ikke! *VITS*

Når du siger brænde af? Mener du ikke når man overclocker den?!
Avatar billede hpte Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:40 #26
Jeg har ikke forfærdelig meget forstand på computere, men jeg har tidligere læst at hvis du har en maskine med en P4, og køleren af en eller anden mærkelig grund skulle stå af, ville P4\'eren bare køre med en langsommere hastighed istedet for at brænde af, i modsætnig til Thunderbirden som ville brænde af. Det er KUN noget jeg har læst her på eksperten.dk jeg har INTET grundlag og er IKKE ekspert.
Avatar billede hpte Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:44 #27
Athlon Thunderbird 1400MHz FSB 266MHz 1.281 kr.
Pentium 4 2.0 GHz In-a-Box FSB/400MHz 4.281 kr
Avatar billede skwat Praktikant
31. oktober 2001 - 22:46 #28
DURON vs PIII
stabilitet
0-1
pris
1-1
varmeudvikling
1-2
pris/ydelse
2-2
Larm
2-3
Måske lidt gameldags - men jeg er overbevist om at Intels cpu\'er er bedst, men AMD har det bedste pris/ydelse forhold
Avatar billede hpte Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:47 #29
Men hvis du bruger din PC til spil er Thunderbird det bedste valg.
Avatar billede coldstorage Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:51 #30
det er bare det at så skal jeg købe nyt bundkort, og det koster jo over 1000kr!
Avatar billede sycho Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:51 #31
Pentium har jo altid styret markedet, og er altid på forkant. Da AMD kom med 1400 \'ern var pentium klar med deres 1800.. bare for at give lidt konkurrence.
pentium har efter min mening vundet..!
Avatar billede coldstorage Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:53 #32
Ja, men prisen er jo lidt krydret!
Avatar billede hpte Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:54 #33
coldstorage->Jeg har også en P3, med kun 600 MHZ  :(, men skal snart have ny processor :) , men hvis du ikke vil skifte bundkort har du 2 valgmuligheder: en Celeron eller en P3. Skal selv købe en Celeron en af dagene, de er utrolig billige i forhold til P3\'eren.
Avatar billede hpte Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:57 #34
Celeron A 1200MHz In-A-Box    Socket 370 / 128KB / FSB 100MHz 1.127 kr.

Pentium III E 1100MHz    Socket 370 / 256KB / FSB 100MHz 2.019 kr.
Men P3\'eren er hurtigere...
Avatar billede coldstorage Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:57 #35
Jeg skal ikke have en celeron, jeg har hørt at de skoder for vildt... Men de kommer da heller ikke ret højt op... De bedste celeroner er da kun på 600??
Avatar billede stigc Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:58 #36
sycho og mange flere, i er for dumme at høre på. På MAC platformen kører deres hurtigste stadigvæk under 1000 MHZ. De er da ikke sat. Det er ikke et tal du kan bruge til noget som helst.

Faktum er AMD CPU\'er slå Intels i visse ting. OG Intels slå AMD\'s i andre.

Er AMD CPU\'er er varme er da ikke et vurderings kriterie. Ved mindre det gør dem mindre stabile. Men jeg har endnu ikke set en test der kunne påvise dette.

Gå ind på www.tomshardware.com og læs hans tests...

Avatar billede stigc Nybegynder
31. oktober 2001 - 23:00 #37
og skwat>> Hvordan er det lige af AMDs CPUer larmer mere end Intels ?

Er der lige en der har en test omkring stabiliteten på de omtalte CPU\'er ?
Avatar billede stigc Nybegynder
31. oktober 2001 - 23:05 #38
Avatar billede stigc Nybegynder
31. oktober 2001 - 23:06 #39
Med hensyn til testen på hvad der sker når køleren står af så se her:

http://www4.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/index.html

og her AMDs svar:

http://www4.tomshardware.com/column/01q4/011029/index.html
Avatar billede hpte Nybegynder
31. oktober 2001 - 23:18 #40
coldstorage ->Ja, celeron er hvist ret dårlige, men jeg har ikke råd til andet :(, nej de kommer ikke kun til 600 MHZ, de går til 1,2GHz.
Avatar billede skwat Praktikant
05. november 2001 - 10:48 #41
stigc:> amd kræver mere køling og derfor voldsommer blæser som larmer - måske lidt tynd da man bare kan købe en motherfucker blæser
Avatar billede coldstorage Nybegynder
06. november 2001 - 20:28 #42
Jeg syntes altsår at i er kommet ud på et sidespor, det hele skulle altsår handle om hvad for en processor der var bedst af dem der var i det tilbud jeg snakkede om!!
Avatar billede marty Nybegynder
07. november 2001 - 09:17 #43
Hvis du har kassen, så køb din en pentium. Hvis du har ENDNU mere kassen, så køb et ASUS A7V Mobo og en AMD Athlon CPU. Pentium er det mest stabile, men du kan næsten købe 2 AMD\'ere for hvad en p3 koster. 1GhZ p3 og ASUS TUSL2-C mobo(Det hedder det nu) anbefales af mig, har samlet 6 nye PC\'ere til firmaet, og de kører perfekt (og i døgndrift!!!!).
Avatar billede marty Nybegynder
07. november 2001 - 09:19 #44
Intels Pentium har den største markedsandel, og så må man på en eller anden led stole på at de kan levere et ordentligt produkt. Min erfaring siger mig osse at intel er det mest stabile.
Avatar billede coldstorage Nybegynder
07. november 2001 - 22:43 #45
hvis en processor ikke er stabil, hvad sker der så???
Avatar billede marty Nybegynder
08. november 2001 - 08:24 #46
Så hænger dit system...
Avatar billede coldstorage Nybegynder
05. december 2001 - 20:59 #47
TAK FOR ALT, jeg har besluttet mig for at købe et helt nyt motherboard med ny processor! Jeg giver point til makse da han har hjulpet mest, tak makse!
Avatar billede blitzzer Nybegynder
08. december 2001 - 01:05 #48
Undskyld at jeg siger noget men man skal være sinsyg for at købe en Duron jeg har en P3 550mhz og en af mine venner har en duron 750mhz min køre noget hurtiger end han,s så!
Avatar billede blitzzer Nybegynder
08. december 2001 - 01:07 #49
INTEL Rocks AMD Socks!!!!!
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2001 - 01:13 #50
blitzzer> Doh...Intel\'s P4 skal jo have mere køling end en Tuborgbil om sommeren.

Desuden staves det ikke socks men sucks :P
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2001 - 01:14 #51
Du bør da ikke skrotte din P3 700 til fordel for en Duron. Brug hellere pengene på et GF3 grafikkort. Det får du mere ydelse af...
Avatar billede Ronny85 Praktikant
10. december 2001 - 12:10 #52
Det bedste i kan gøre er at købe en AMD Athlon. den har slået pen3 sønder og sammen.
Avatar billede blitzzer Nybegynder
10. december 2001 - 21:15 #53
jaja det  siger de alle men jeg kender flere der er blivet skuffet over Athlon. En af mine venner har en 1200mhz Athlon den laaaagggeeerr!!!! i CS
Avatar billede blitzzer Nybegynder
10. december 2001 - 21:20 #54
jeg kender også en der har en Athlon 1400mhz med 512mb SD-RAM pc133, 32mb Geforce2 MX-400 den køre ikke meget bedre end min 550mhz P3 med 384mb ram og 64mb Geforce2 MX-200. Jeg har kun en ting at sige til det LOL!!!!!!!!!!!!
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
26. december 2001 - 01:37 #55
jaja... Det med at Celeron sutter er noget \"gylle\" ... De er MEGET stabile.. Har sq meget svært ved at få blå skærme eller fejl med dem. Hastighed har de da os. Den kan sq sagtens følge med.
Selv sidder jeg med en p3 1 ghz (kvalitet only) og har før siddet med en celeron. og efter min mening er Celeron sq da hurtig nok. Ikke den hurtigste men hurtig nok.

AMD vs. Intel.
AMD er fint hvis pengepungen ikke er fyldt og stabilitet er en by i Rusland. Fordi de er ustabile (så er det sagt) og Intel\'s CPU\'er kan sagtens slå AMD hårdt i spil test osv...

AMD har sq kun et kort som intel burde være bange for.. Prisen... Men eftersom intel ikke sænker priserne helt vildt, ser det da ud til folk stadig vil gi\' penge for kvalitet...

Jeg har sq mange venner der mener min P3 er hurtigere at bruge i forhold til deres AMD 1,4 og 1,2...

Venlig hilsen
The-Bas
Avatar billede stigc Nybegynder
26. december 2001 - 12:52 #56
hvad ska\' vi tro på, at du har en ven der mener at din intel er hurtigere end hans AMD, eller en stribe tests på tomshardware.com ?

Vis nogen test omkring stabilitet med intel vs. amd før du udtaler dig om det. Har du selv haft en? Når en maskine er ustabilt er det højest snadsynlig softwaren der har skylden, eller forkert sammensat hardware.

Celeron er den langsomeste CPU af Intels og AMD cpu\'er. Det viser alle tests. Og det er temmelige udpræget i visse tests.
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
26. december 2001 - 18:04 #57
SKulle man tror på toms hardware? Flere kilder siger at AMD puster penge i han projekter...
Har heller ikke sagt Celeron er hurtigere..
Den er hurtig nok står der..
Og ja.. Min P3 fungere MEGET hurtigere end 1,2 og 1,4 ... Ikke kun i spil men også i diverse andre programmer. Den har endda outperformed en 1,2 med DDR ram.
De AMD maskiner er ikke en høstblomst værd.. Har selv været ved at købe en Duron netop på grund af prisen. Men efter et par prøver af den og pentium 3 må jeg sige at duron er det værste bras.

Det er sq kun popsmarte små \"næsten nørder\" der køber AMD. Om det skyldes den får 3-4 ekstra point i et par test ved jeg ikke.
Men en ting er sq sikkert. Det er altid Intel der vinder i enden.
Avatar billede zenit Nybegynder
26. december 2001 - 18:35 #58
Jeg mener at Duron er hurtigere end P3 da Duron har en FSB på 200 MHz og P3 har en på 133.
Men jeg vil ikke garantere noget! :)